| کد خبر: 237242 |

◄ جاذبه های شهر گرگان را بیشتر بشناسیم

شهر گرگان یکی از شهرهای بسیار زیبای شمال کشور است. گرگان در قسمت شرقی شمال ایران قرار گرفته و مرکز استان گلستان است. جاذبه‌های بی‌شمار شهر گرگان باعث شده در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

تین نیوز

 مردم مهربان و مهمان‌نواز گرگان با خدمات و امکانات مناسب اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران می‌سازند. تنوع اقلیم این منطقه شامل کوه، جنگل و مرتع، جلگه و دشت، صحرا و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین زراعی می‌شود. از جمله کوه‌های معروف و مهمی که در منطقه کوهپایه‌ای شهر گرگان قرار گرفته، می‌توان به شاه کوه و شاهوار اشاره کرد. از نظر موقعیت جغرافیایی شهر گرگان در طول جغرافیایی ۲۶/۵۴ و عرض جغرافیایی ۵۰ / ۳۶ قرار دارد. استان گلستان از جنوب با سمنان و از شرق با خراسان شمالی و با مازندران از غرب همسایه و هم مرز است. این استان همچنین دارای ۹۸ روستا و ۲ بخش مرکزی و ۴ شهر مختلف بوده و از جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری برخوردار است.

اگر علاقه مند به خرید ویلا در استان گلستان هستید، به سایت دیوار سری بزنید و آگهی های متنوع آن را بررسی کنید.

تاریخچه شهر گرگان

گرگان دارای پیشینه تاریخی طولانی است. بنا بر گفته‌های مورخان عده‌ای از مهاجران اقوام آریایی بعد از ورود به ایران منطقه هیرکانی، یا گرگان امروز را برای سکونت خود برگزیدند. بر اساس شواهد تاریخی موجود، سابقه سکونت ۶۰۰۰ ساله در این منطقه در بسیاری از شواهد تاریخی کشورمان مشهود است. تا سال ۱۳۱۶ خورشیدی، نام اولیه و قدیمی این شهر استرآباد بوده و در طی سال های طولانی به عنوان یکی از مراکز شکوفایی فرهنگی حکومت صفویان محسوب می‌شده است. در این دوره نام دارالمومنین را برای این منطقه در نظر گرفتند. در دی ماه سال ۱۳۱۱ شمسی به دستور رضا شاه پهلوی نام گرگان امروزی بر روی این دشت سرسبز گذاشته شد. این نام از ریشه عربی کلمه جرجان گرفته شده و علت آن سرسبزی و آبادی دائمی این دشت بوده است. شهر گرگان یا همان استرآباد قدیم پس از تلاش های مداوم بعد از ۶۰ سال در نهایت در نیمه دوم سال ۱۳۷۶ به صورت رسمی به عنوان یکی از شهرستان های استان گلستان شناخته شد. مردم گرگان کاملا به زبان فارسی و لهجه‌ ترکیب شده‌ای از لهجه‌های گرگانی اصیل، سیستانی، مازندرانی و ترکمنی سخن می‌گویند. بافت شهر گرگان در دورانی که به استرآباد شهرت داشت، از ۵ دروازه برخوردار بود که شیوه باز شدن هر یک از این دروازه‌ها به جهت مخالف از جهت‌های یکدیگر بوده است. بر اساس روایت‌ها، آقا محمدخان قاجار در این شهر به دنیا آمده است. به همین خاطر نگاه ویژه‌ای به شهر تاریخی محل تولدش داشته تا جایی که با دستور و نظارت مستقیم خود آقا محمد خان دیوار باروی تخریب شده این شهر توسط نادرشاه افشار، مجددا بازسازی و تعمیر شد. بافت تاریخی گرگان به عنوان یکی از آثار ملی کشور ایران در سال ۱۳۱۰ شمسی به ثبت فهرست میراث ملی ایران رسیده است.

معرفی دیدنی های شهر گرگان

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر گرگان بوده که اغلب گردشگران این شهر را با آن می‌شناسند.  جنگل ناهارخوران از زیباترین جنگل‌های ایران به شمار می‌آید. قدمت این منطقه جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک، یعنی ۴۰ میلیون سال قبل می‌رسد. ناهارخوران زیبا با درختانی بلند و انبوه حدود ۱۷۰ کیلومتر مساحت دارد. این جنگل در جنوب این شهر و در فاصله‌ای نزدیک به ۴ کیلومتری آن قرار دارد.  در کنار این جنگل سرسبز، می‌توان کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و بسیاری از امکانات گردشگری این شهر را از نزدیک دید و اقامتی راحت را در کنار زیبایی‌های این شهر داشت. گشت و گذار در این جنگل با هوای مطبوعش به خاطره‌ای شیرین از بهار و البته خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از پاییز طلایی بدل می‌شود.

پارک جنگلی النگدره

از دلفریب‌ترین جاهای دیدنی گرگان، پارک جنگلی النگدره است که زیبایی خود را در تمام فصل‌های سال حفظ می‌کند. اما بیش‌تر محبوبیت این پارک به پاییزهای رویایی‌اش است. این مکان دیدنی در نزدیکی جنگل ناهارخوران و در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد. النگدره هوای مطبوعی دارد و در تابستان کاهش دمایی در حد و حدود ۱۰ درجه را احساس خواهید کرد. در کنار این پارک جنگلی زیبا، رودخانه‌ای به نام قلاشی قرار دارد، که سه چشمه در کنارش جای خوش کرده‌اند. همچنین مانند جنگل ناهارخوران، امکانات رفاهی و گردشگری زیادی برای رفاه مسافران در این منطقه فراهم شده و قطعاً با دیدن درختان زیبای توسکا، افرا، بلوط، بید و..... خاطره‌ای بی‌نظیر از منظره‌ای طبیعی در ذهنتان جای خواهد گرفت.

روستا و آبشار زیارت

روستای زیارت یکی از مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا در مجاورت شهر گرگان است. این روستا در هزاران سال پیش، از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌های بوداییان به شمار می‌آمده است. به همین دلیل مردم برای زیارت از سرتاسر قاره آسیا به این منطقه سفر می‌کردند. در حاشیه روستای زیارت چشمه آب‌گرم و آبشاری زیبا همنام با روستا نیز وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. از ویژگی‌های روستای زیبا و دیدنی زیارت  می‌توان به آثار باقی‌مانده از شهر سوخته که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد، اشاره کرد. مسیر دسترسی به روستای زیارت با وجود رستوران‌ها، کافه‌‌ها و کیوسک‌‌های کنار جاده، خود یکی از جاذبه‌های این روستا است.

دریاچه توشن

روستای توشن در النگدره که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان واقع شده و از جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌آید. سادگی دلفریبی که در گوشه‌به‌گوشه‌ی آن مشهود است، خاصیت روستای توشن به حساب می‌آید. در این روستا دریاچه‌ای واقع شده به همین نام با تصویر زیبایی که از طبیعت بکر پیش رویتان می‌گذارد. دریاچه توشن در احاطه جنگلی زیبا و سرسبز با درختانی تنومند قرار دارد که مسبب آب‌وهوای خوب اطراف دریاچه می‌شود. زلالی آب در آغوش سرسبزی درختان، ماهیگیری، قدم زدن اطراف دریاچه، برپایی کمپ در نزدیکی آن، همگی باعث جذب طبیعت‌گردان و گردشگران به این دریاچه می‌شود.

آبشار لوه

آبشار و جنگل لوه در همجواری جنگل‌های گلستان که از معروف‌ترین جنگل‌ها و مناطق گردشگری گرگان قرار گرفته است. جنگل لوه را بی‌شک می‌توان جزء یکی از زیباترین جنگل‌های تمام ایران دانست. در دل همین جنگل، چندین آبشار کوچک و بزرگ از دل کوه می‌جوشند و در حوضچه‌های زیبایی می‌ریزند. آبشار لوه از صخره‌هایی که به صورت طبقه طبقه روی هم قرار دارند فرو می‌ریزد و صحنه‌ای زیبا و به یاد ماندنی به وجود می‌آورد. این آبشار در پاییز از جاهای دیدنی بسیار پرطرفدار گرگان محسوب می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.