| کد خبر: 198990 |

انتقاد از افزایش نرخ بلیت موزه ها و تاثیر آن در تورهای ورودی

افزایش ناگهانی بلیت موزه های کشور که تیرماه به تصویب و آبان ماه نیز اجرایی شد، انتقاد فعالان گردشگری ورودی را برانگیخت آنها اعلام می کنند این نرخ در پکیج تورهای ورودی تاثیر زیادی دارد.

تین نیوز

افزایش ناگهانی بلیت موزه های کشور که تیرماه به تصویب و آبان ماه نیز اجرایی شد، انتقاد فعالان گردشگری ورودی را برانگیخت آن‌ها اعلام می کنند این نرخ در پکیج تورهای ورودی تاثیر زیادی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، امسال هیئت وزیران با توجه به بالا رفتن هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بناهای تاریخی در سال‌های اخیر با افزایش مبلغ ورودیه موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی موافقت کرد.

ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ موزه‌ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدید کنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی-فرهنگی (غیر منقول) برای بازدید کنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال و برای بازدید کنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال افزایش می‌یابد.

از اول آبان ماه نیز این افزایش نرخ اعمال شد. به دنبال آن فعالان گردشگری و برگزار کنندگان تورهای گردشگری خارجی و دفاتر مسافرتی نسبت به این موضوع انتقاد کردند انتقاد آنها به واسطه افزایش نرخ نیست بلکه به افزایش بی سابقه و چندین برابری آن است. آنها می گویند که از قبل برای ورود تورهای گردشگری برنامه ریزی می کنند اما چرا یک باره ۱۵۰ درصد افزایش به وجود می آورند. ما این افزایش هزینه را چطور به مسافر اعلام کنیم.

شاید در نظر اول به حساب نیاید که برای یک گردشگر خارجی بلیت ۱۵ هزار تومانی ۵۰ هزار تومان شده است اما زمانی که در یک تور گردشگری از ده‌ها موزه بازدید می شود این افزایش هزینه آنجاست که خودش را نشان می دهد.

در این باره امیرپویان رفیعی شاد عضو هیات مدیره انجمن ضنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: این که بلیت موزه ها گران هست یا نه یک بحث تخصصی است اما از این لحاظ مشکلی نداریم بلکه مشکل اینجاست که در حوزه تورهای ورودی، پکیج ها از سال قبل بسته می‌شود و براساس همان هزینه های تور را اعلام می کنند اگر یک دفعه با چنین افزایش نرخی مواجه شویم و ورودی جایی مانند تخت جمشید از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، روی کل تور تاثیر خواهد داشت. در تورهای کلاسیک چندین سایت تاریخی مورد بازدید قرار می گیرد تجمیع این سایت ها و موزه ها موجب می شود تا نرخ تور بالا برود. نرخی که از قبل برای آن برنامه ریزی نکرده اند.

رفیعی شاد درباره اینکه معمولا تورهای ورودی هزینه های سربار را به پکیج ها اضافه می کنند نیز گفت: ما هزینه های سربار را در ایران داریم ولی آنقدر نیست که بتواند این موضوع را پوشش دهد در شرایط فعلی که دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه ورود گردشگر دچار مشکل هستند، هزینه های سربار را خرج صرافی و موارد متعدد دیگر می کنند قطعا این مبلغ هم برای هزینه های ورودی موزه ها در نظر گرفته نشده است بلکه این هزینه برای موارد خیلی جزئی است که در پکیج دیده نمی شود. 

وی درباره اینکه تقریبا چند سالی است افزایش نرخ بلیت موزه ها در دستور کار قرار دارد و باید آژانس ها پیش بینی آن را از قبل می کردند گفت: پیش بینی می کنند اما این افزایش قیمت امسال به ۱۵۰ درصد رسیده است یعنی افزایش غیر منظقی.

از طرف دیگر تبعیض نرخ متفاوت بلیت برای گردشگران داخلی و خارجی مناسب نیست چون در ده فرمان اعلام شده سازمان UNWTO نیز آمده است افرادی که به سفر می روند باید از حقوق اتباع آن کشور برخوردار باشند. بحث دلاری هتلها نیز منتفی شد چون ناقض این فرمان است.

وی افزود: با توجه به این که اعتراض های متعددی از سوی دفاتر به ما اعلام شده است نامه ای را به وزارت میراث فرهنگی نوشته ایم این وزارت می تواند اعلام کند که به عنوان مثال براساس تورم هر سال افزایش نرخ مشخصی را داریم ولی این اقدام انجام نمی شود و دفاتر را شوکه می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.