| کد خبر: 183447 |

چالش صنعتی درآمدزا در جنوب کشور؛

امکانات حداقلی رفاهی گریبانگیر حضور حداکثری گردشگر

صنعت توریسم در پایتخت سفرهای دریایی کشور می‌لنگد.

تین نیوز

تنها استان برخوردار از سواحل نقره ای و فیروزه ای،جنگل های مانگرو وجزایر چهارده گانه در بخش خدمات رسانی به گردشگر با کم و کاستی روبروست و فقر مزمن گریبانگیر درآمدزاترین عرصه اقتصادی هرمزگان است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،  موقعیت استراتژیک، ظرفیت های بکر و بی نظیر هرمزگان در زمینه گردشگری موجب شده تا این استان جنوبی به عنوان یکی از مناطق مهم در بعدملی مطرح شود و در دهه های اخیر شاهد خیل عظیمی از مسافران و گردشگران باشد که برای سیاحت و گردش در محیطی منحصر به فرد راهی جنوب کشور می شوند.

گردشگری جزء مهم ترین و سودآورترین صنایع دنیا به شمار می رود , استان هرمزگان با مساحتی بالغ بر ۷۰هزار کیلومتر مربع و بیش از ۵۸ هزارکیلومتر نوار ساحلی فرصتی مغتنم برای خلق ثروث و اشتغالزایی داراست که در این بین سهم چشم گیر جزایر و بنادر غیرقابل انکار است.

نوار ساحلی گسترده، وجود تالاب ها و خورهای عمیق ،جنگل های انبوه حرا، مناظر طبیعی و جلوه های بکر، آثار تاریخی و فرهنگ اصیل باستانی در کنار بازارهای بزرگ فرصت های بی نظیری برای صنعت توریسم به شمار می روند که با ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری و اقامت گزینی مسافران می توان به اقتصاد ضربه پذیر و شکننده بومیان هرمزگان رونق داد.

ثبت ۲۰ میلیون سفر دریایی در هرمزگان

استان هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور دارای ۱۳بندرگاه می باشد که ۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود ۱۰۰ درصد از عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس را بر عهده دارند.

بنا به اعلام سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در نیمه نخست سال جاری تردد ۹ میلیون مسافر ثبت شده که روند مسافرت های دریایی طی ۱۵ سال اخیر رشد صعودی داشته است.

نوروز سال جاری استان هرمزگان میزبان ۸۴۱هزار نفر گردشگر دریایی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد شش درصدی داشته همچنین در سال ۹۶ بیش از ۲۰ میلیون سفر دریایی در این استان ثبت شده است.

بالغ بر ۴۰مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان شناسایی شده که شش مبدأ گردشگری در مرکز و شرق، ۱۲ مرکز در غرب ، ۱۷ مرکز در جزیره قشم و ۵ مورد در جزیره کیش سالانه میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

استقبال چشمگیر گردشگران از طبیعت هرمزگان

شرایط ویژه آب و هوایی در بهار دل انگیز و زمستان مطبوع موجب شده تا با تغییر فصل و خنک شدن هوا خیل عظیمی از مسافر وارد هرمزگان شود که برخورداری از قابلیت های سفر به صورت هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای موجب جذب حداکثری گردشگر می شود.

با وجود نگاه ویژه هموطنان به هرمزگان و حضور گردشگر در این استان جنوبی بسیاری از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان مغفول مانده و کمتر نگاه خریدارانه ای را به خود داشته که باید این مشکل را در ضعف عملکرد دستگاههای اجرایی دانست.

جزایر قشم، کیش ، هرمز و هنگام شاهد بیشترین حجم از تردد گردشگر است که به واسطه نوسانات بازار و کاهش قدرت مالی مردم نگاه مسافران از بازارها و جاذبه های کیش به سایر جزایر و ظرفیت ها معطوف شده و در این میان جزیره هرمز به دلیل نزدیکی به مرکز استان و تردد آسان از اقبال بیشتری برخوردار است.

ضعف زیرساختی در ۱۲روستای هدف گردشگری

جزیره هرمز به عنوان بهشت زمین شناسی دنیا بواسطه وجود مناظر چشم نوازش شاهد خیل عظیمی از مسافر است که در روزهای پایانی سال و ایام نوروز صف های طولانی علاقه مندان به طبیعت جزیره در بنادر واسکله ها مشاهده می شود.

شهرستان های سیریک، جاسک، رودان، حاجی آباد، میناب، پارسیان و بندرلنگه بعد از جزایر هرمزگان بیشترین سهم از حضور گردشگر را دارند که در این بین سهم بندرلنگه،رودان، پارسیان و حاجی آباد به واسطه قرار گرفتن در مرز استان های همجوار شاهد نرخ بالای مسافر هستند.

در سال های اخیر ۱۲ روستا و یک شهر از استان هرمزگان به عنوان هدف گردشگری معرفی و بندر تاریخی کنگ نیز ثبت جهانی یونسکو شده که همواره مورد استقبال قرار دارند اما ضعف زیرساخت های گردشگری و فقدان امکانات رفاهی داغی بر سینه صنعت توریسم هرمزگان است.

تنها استان برخوردار از سواحل نقره ای و فیروزه ای،جنگل های مانگرو به عنوان دومین تنوع زیستی دنیا ، جزایر چهارده گانه و بسیاری از جلوه های طبیعی و تاریخی با وجود حضور پرشور گردشگران در بخش خدمات رسانی به گردشگر با کم و کاستی روبروست و فقر مزمن گریبانگیر درآمدزاترین عرصه اقتصادی هرمزگان شده است.

تحمیل هزینه های سنگین سفر به گردشگران

استان هرمزگان در تعطیلات بهمن و  ایام نوروز بیشترین حجم تردد مسافر و حضور گردشگر را به خود می بیند که از گوشه و کنار کشور برای فراغت و گذراندن تعطیلات راهی جنوب کشور می شود اما در ابتدای ورود به خاک استان ضعف های زیرساختی هویدا می شود و نهایتا هزینه های سفر را تا چندبرابر افزایش می دهد.

جاده های هرمزگان در حالی بیشترین نرخ ترافیک را در طول سال رقم می زنند که مراکز رفاهی و اسکان موقت در طول مسیر وجود ندارد و خدمات چند مرکز بین راه به پمپ بنزین و سوپر مارکت ختم می شود چنانچه اگر خودرویی قصد توقف در طول مسیر را داشته باشد یا باید در حاشیه جاده توقف کند که احتمال بروز حادثه آن را تهدید می کند و یا آنکه تا رسیدن به مقصد مسیر را ادامه دهد.

عرضه مواد غذایی بی کیفیت در رستوران ها و واحدهای بین راهی با قیمت های گزاف موضوعی است که حضور مجدانه تیم های بازرسی و ناظران بهداشت را برای سروسامان به وضعیت رها شده می طلبد.

پارک های ساحلی تنها مامن گردشگران نوروزی

ورود گردشگران به هرمزگان فصل جدیدی از دغدغه برای مسافر است که با ضعف زیرساخت های رفاهی و گردشگری  پارک های ساحلی و جنگلی با امکانات حداقلی بهداشتی تنها مامن مسافران برای گذراندن تعطیلات می شود.

فعالیت مراکز سنتی و احداث ۸۰خانه بوم گردی در استان هرمزگان تنها گوشه ای از نیازهای رفاهی گردشگران را پوشش می دهد و بخش اعظیمی از خانواده ها باید با حداقل امکانات و داشته هایشان سر کنند.

هتل ها و واحدهای اقامتی مستقر در بندرعباس با وجود حجم بالای ورود گردشگر به واسطه کیفیت پایین خدماتی و هزینه های گزاف نتوانسته اند توفیقاتی در جذب حداکثری داشته باشند در این میان تبلیغات گسترده اجاره واحدهای شخصی بدون هیچ گونه نظارتی کاسبی داغی را برای سودجویان رقم زده است.

بی سروسامانی اجاره واحدهای مبله به بسیاری از نقاط هرمزگان کشیده شده و شهرستان هایی مانند رودان، سیریک، حاجی آباد و جاسک که سهمی از واحدهای اقامتی مسافری ندارند بیش ترین استقبال را مواجه هستند.

هیچ زیرساختی برای ارائه خدمات در هرمز و هنگام وجود ندارد

وضعیت اقامت مسافران در جزایر رنگ و لعاب دیگری دارد که در جزیره هرمز و هنگام به واسطه فقدان هر گونه اماکن اقامتی گردشگران را مجبور به سکونت در خانه بومیان جزیره با هزینه های سرسام آور می کندو یا اینکه چادرهای مسافرتی تنها سرپناهشان می شود.

ورود بومیان جزایر قشم، هنگام و هرمز با بازار داغ صنعت توریسم و عرضه مایحتاج و سوغات اشتغالزایی را به دنبال داشته که این موضوع نیز در سایه عدم نظارت ها کام گردشگران را تلخ می کند چرا که برای تهیه مایحتاج خود باید متحمل هزینه هایی تا چندی برابر نرخ بازار شوند.

سالانه میلیون ها مسافر وارد جزیره هرمز و هنگام می شود که تنها خدمات ارائه شده از سوی بومیان به عرضه مواد غذایی سنتی و سوغات دریایی ختم به خیر می شود که به واسطه عدم ورود سارمان گردشگری به غائله شاهد بروز ناهنجاری و رفتارهای خارج از عرف مسافران در جزایر هستیم.

ولنگاری در هرمز بارها مورد انتقاد شدید مسئولان و مردم استان هرمزگان بوده که نطق های کوبنده نماینده ولی فقیه در هرمزگان در خصوص سروسامان دادن به وضعیت گردشگری جزایر موضوع اصلی خطبه های نماز جمعه را شامل می شود.

گردشگری آلوده نمی خواهیم

آیت الله نعیم آبادی، امام جمعه بندرعباس در این خصوص تاکید کرد: ما با گردشگری مخالف نیستیم زیر یکی از محورهای اصلی استان هرمزگان همین گردشگری و درآمدهای توریستی آن است اما با زیر پا گذاشتن ارزش های اسلامی و انقلاب مخالف هستیم.

وی گفت:’از مسوولان جهانگردی (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) سئوال می کنم آیا جایی که هیچ امکانات ندارد، عاقلانه است مردم را آن جا بکشانیم و آیا دنیا ما را مسخره نمی کند جایی برویم که کمترین امکانات رفاهی ندارد؟ آیا این توهین به گردشگر نیست؟.’

پخش فیلم ها و تصاویر از هنجارشکنی گردشگران در قالب تورهای چند روزه به صورت آزاد و فارغ از نظارت ها به جزیره غیر مسکونی شیدور با موج گسترده اعتراضات مردمی و انتقادات در فضای مجازی همراه بود و کار را به جایی رساند که ورود مسافر به جزیره ممنوع شود.

حضور گردشگران بی ملاحضه در جزایر آسیب های جدی برای محیط زیست و اکوسیستم منطقه دارد چرا که با برداشت خاک ها، سنگ، مرجان ها، صدف ها و صید بی رویه آبزیان موجب نابودی حیات دهها گونه آبزی وکنار زی می شوند که مقامات امر با سکوت در برابر مساله کمر به نابودی حیات خلیج فارس بسته است.

سهم حداقلی هرمزگان از ورزش های آبی

نوار ساحلی گسترده فرصتی مغتم برای توسعه ورزش های آبی و ایجاد کلوپ های تفریحی دریایی است که این موضوع نیز با اغماض مقامات اقدامی به خود ندیده و تنها اقدامات مسئولان شهری برای بهره مندی شهروندان از نعمت دریا و ساحل ایجاد بلوار ساحلی و پرکردن دریا با تخته سنگ های بزرگ است که علاوه بر تخریب اکوسیستم جانواران کنارزی و آبزی موجب نابودی ساحل ماسه ای شده است.

احداث پارک های مصنوعی گسترده با سنگ فرش غیرهمگون فارغ از خدمات تفریحی مناسب در کنار جوی های فاضلاب که روانه دریا می شوند امکان بهره مندی گردشگران از ساحل و دریای پاک را گرفته است.

علی ای حال درآمدزاترین صنعت جهان در هرمزگان به بزرگترین چالش قرن تبدیل شده که آسیب ها و تبعات منفی آن دامن گیر محیط زیست استان، بومیان و حتی گردشگران است .

آخرین روزهای سال در حال سپری شدن است و شمیم بهار در هرمزگان به مشام می رسد و اهالی استان را از ورود مسافران نوروزی و برخورد با مشکلات پیش رو نگران کرده لذا انتظار می رود در فرصت های باقی مانده اقدامی جهادی برای سروسامان دادن وضعیت موجود و بهبود خدمات رفاهی صورت گیرد.

منبع: سايت خبری راه دانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.