| کد خبر: 166685 |

توپ تعطیلات زمستانی در زمین «آموزش و پرورش»

رحالی که بسیاری از کارشناسان از نارسایی‌های عمده طرح تعطیلات زمستانی سخن می‌گویند و اجرا و تصویب این طرح را نیازمند بررسی‌های بیشتر می‌دانند.

تین نیوز

درحالی که بسیاری از کارشناسان از نارسایی‌های عمده طرح تعطیلات زمستانی سخن می‌گویند و اجرا و تصویب این طرح را نیازمند بررسی‌های بیشتر می‌دانند، حالا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داده که این موضوع در کمیسیون متبوعش باحضور وزیر آموزش و پرورش بررسی خواهد شد. چند روز پیش نیز محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود طرح تعطیلات زمستانی مدارس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد طرح تعطیلات زمستانی مدارس از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مدتی است که به صورت جدی پیگیری می‌شود؛ اما ملاحظات گوناگون آموزشی، زیست محیطی و همچنین گردشگری همچنان حول این محور وجود دارد. براساس این طرح، قرار است مدارس دو هفته در دی‌ماه تعطیل شوند و در ازای آن، دوهفته زودتر در شهریور ماه بازگشایی شوند. منطق علی‌اصغر مونسان برای پیگیری تعطیلات زمستانی، توسعه گردشگری در مناطق جنوبی کشور است؛ حال آنکه گویا این طرح فکری برای نبود تعطیلات برای کارمندان در دوهفته مذکور نکرده است.

مشکل مدارس

در همین حال به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امروز وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس حاضر خواهد شد و در این نشست مساله تعطیلی مدارس در زمستان مورد بحث قرار خواهد گرفت. محمد مهدی زاهدی همچنین به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «تقویم آموزشی کشور شروع و پایان سال تحصیلی را مشخص کرده است. بنابراین هرگونه تغییر در تقویم آموزشی مدارس باید در مجلس مصوب شود.» وی با اشاره به اینکه هر زمان این پیشنهاد به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم شود، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرده است: «برخی نقاط کشور گرمسیر هستند و بهتر است کلاس‌ها در فصل زمستان برگزار شود تا برگزاری کلاس‌های درس به تابستان کشیده نشود. در مقابل در مناطق سردسیر ممکن است شروع زودهنگام مدارس ممکن نباشد.» این نماینده مجلس البته تاکید کرده است که این طرح باید به صورت جامع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

دردسر برای والدین

پیش از این نیز عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و در صورت تعطیلی دانش‌آموزان در فصل زمستان والدین شاغل با دغدغه جدیدی روبه‌رو می‌شوند. اسدالله عباسی تاکید کرده بود که نمی‌توان با توجیه توسعه گردشگری طرحی غیر‌اصولی را اجرا کرد. به اعتقاد وی، سفر به جاده‌های امن و مراکز اقامتی استاندارد نیاز دارد و نمی‌توان تصور کرد که با تعطیلی مدارس سفر افزایش می‌یابد. عضو کمیسیون آموزش مجلس مانند دیگر بهارستان‌نشینان این طرح را نیازمند کارشناسی و بررسی بیشتر دانسته و خاطرنشان کرده بود که طرح تعطیلات زمستانی هنوز به پختگی لازم نرسیده است و به همین دلیل هرگاه مطرح می‌شود، عملی نخواهد شد.»  او البته از منظر آموزشی نیز یادآور شده بود: «اگرچه در بسیاری از مناطق کشور با توجه به نبود وسایل سرمایشی در خرداد ماه امکان حضور در مدارس وجود ندارد، اما برای تغییر شروع و پایان سال تحصیلی نیز تاکنون سازوکار لازم و استاندارد طراحی نشده است. به همین دلیل نمی‌توان با این طرح نیز به نتایجی مطلوب دست یافت.»

عباسی البته، موافقت نمایندگان با طرح تعطیلات زمستانی را مشروط به کارآمد و استاندارد بودن آن کرده بود. حالا به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون‌اول رئیس‌جمهوری موافقت ضمنی با این طرح کرده و «تعطیلات زمستانی» به دولت نیز فرستاده شده است. با این‌همه کارشناسان و فعالان گردشگری همچنان تاکید می‌کنند پیش از درنظر گرفتن چنین تعطیلاتی، نخست باید تکلیف تعطیلات مناسبتی در تقویم کشور تعیین و چاره‌ای برای ۲روزه شدن تعطیلات پایان هفته اندیشیده شود. صاحب‌نظران هشدار می‌دهند که اجرای طرح تعطیلات زمستانی به تنهایی، گرهی از مشکلات موجود نخواهد گشود و این تعطیلات نیز مانند تعطیلات نوروزی موجب ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی، ترافیک گسترده در جاده‌های سطح کشور، شلوغی و ازدحام در مقاصد سنتی سفر خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.