| کد خبر: 158600 |

◄ فعالیت‌های اینترنتی گردشگری منع قانونی دارد

مجوزهای فعالیت اینترنتی منع قانونی ایجاد می‌کند و اگر آژانس مسافرتی هم نباشیم بازهم می‌گویند برای خرید و فروش تور باید مجوز بند (ب) داشته باشید.

تین نیوز

به گفته معاون گردشگری استان تهران، تاکنون از ۶۲۰ تقاضای گواهینامه برای فعالیت مجازی کسب‌وکارهای گردشگری، تنها ۱۵ شرکت موفق به دریافت آن شده‌اند.

علی رفیعی در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیک و سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات سفر همچنین خواستار رعایت مقررات و حفظ حقوق فی‌مابین شرکت‌ها، سامانه‌ها و گردشگران شد.

وی با اشاره به برخی شرکت‌های خارجی در ایران برای ارائه خدمات فروش آنلاین بیان کرد: «متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم نظارت کافی در این عرصه داشته باشیم بنابراین با همکاری جامعه، می‌توان در بهبود شرایط کسب‌وکار خدمات سفر نتایج مطلوبی را به دست آورد.»

دبیر جامعه گردشگری الکترونیک ایران نیز در این جلسه گفت: «نتیجه دو سال تلاش جامعه برای اعطای نشان اطمینان گردشگری در سال ۹۲ در قالب دستورالعمل از سوی مقامات سازمان میراث فرهنگی به سراسر کشور ابلاغ شد که پس از تغییر معاونان گردشگری وقت به مدت دو سال، این دستور متوقف و سپس دستورالعمل جدید از سوی معاون گردشگری بعدی ابلاغ شد.»

حسین‌زاده با توجه به استقبال سامانه‌های بزرگ برای همکاری در کارگروه خدمات رزرواسیون آنلاین بیان کرد: «با حضور فعال‌تر همکاران موضوعات مالیاتی، نرخ‌های غیرواقعی و رفتارهای غیرحرفه‌ای یا رقابت‌های ناسالم و بسیاری از مسائل احصا و از طریق دستگاه‌های مرتبط ساماندهی و اقدام قانونی انجام خواهد شد.»

یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: مجوزهای فعالیت اینترنتی منع قانونی ایجاد می‌کند و اگر آژانس مسافرتی هم نباشیم بازهم می‌گویند برای خرید و فروش تور باید مجوز بند (ب) داشته باشید.

کامران عسگری از فعالان حوزه گردشگری گفت: همه کسانی که دست‌اندرکار صنعت گردشگری باشند بر این موضوع واقف شده‌اند که دیگر همه چیز به صورت آنلاین در این صنعت خرید و فروش می‌شود و باید آژانس‌های مسافرتی نیز به سیستم فروش آنلاین متصل شوند. ولی تا زمانی که دست آژانس‌ها در فروش چارتر باز باشد مردم به آن‌ها نیاز دارند شاید الان ۱۰ درصد بلیت‌ها آنلاین است به‌صورت حتم این تعداد در آینده زیادتر می‌شود.

عسگری بیان کرد: ما اکنون ۵۰۰ هزار نفر کاربر ثبت شده داریم و در کانال‌های خود در فضای مجازی نیز ۱۵۰ هزار نفر عضو هستند. اپلیکیشن موبایلی ما نیز یک میلیون بار دانلود شده است. وظیفه ماست که در انتقال به سمت خرید آنلاین کار کنیم اما مجوزها برای ما منع قانونی ایجاد می‌کند. ما چون آژانس مسافرتی نیستیم این مشکلات را داریم.

به ما می‌گویند که باید مجوز بند (ب) را داشته باشید در صورتی که ما مستقیما تور نمی‌فروشیم بلکه با آژانس‌هایی کار می‌کنیم که آن‌ها از سازمان میراث فرهنگی مجوز فعالیت دارند و تور آنهاست که روی سایت ما قرار می‌گیرد.

ما فکر می‌کردیم در این باره نماد T که سازمان میراث فرهنگی مسئول آن بود مشکل ما را حل می‌کند اما گفتند که باید نماد E را از مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز داشته باشید.

عسگری با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های کسب و کار اینترنتی ما در حوزه انتشار سفرنامه است گفت: سفرنامه به کسب اطلاعات درباره مقصد به گردشگران کمک زیادی می‌کند و افراد معمولا این سفرنامه‌ها را می‌خوانند به همین دلیل قصد داریم تا مسابقه ای برگزار کرده و از همه فعالان گردشگری دعوت کنیم که در آن شرکت کنند. در آن مسابقه و همایش تفاوت‌هایی که در انتشار سفرنامه‌ها بوجود می‌آید را تشریح می‌کنیم. غیر از سفرنامه نقد و بررسی هتلها را نیز داریم در این بخش مردم وقتی به هتل مراجعه می‌کنند درباره آن نظرشان را می‌نویسند و دیگران را درباره خدماتی که هتل داده آگاه می‌کنند. این بخش با استقبال زیادی رو به روست و ما توانسته ایم که نظرات زیادی را ثبت کنیم.

وی افزود: مردم در بخش نقد و بررسی هتل‌ها بسیار فعال هستند و ما وقتی از آن‌ها می‌خواهیم که واچر هتل را آپلود کنند متوجه می‌شویم کسانی هستند که از سایت ما خرید کرده‌اند. هفته پیش کامنت‌هایی که ثبت شده از مرز صدهزار کامنت عبور کرده است. اکنون گزارش تخلف را نیز داریم به  این معنا که وقتی آژانسی قیمت واقعی را در سایت وارد نکند به دلیل اعتبار سایت آن آژانس را حذف می‌کنیم حتی خودمان به عنوان مسافر با آژانس تماس گرفته و موارد را رصد می‌کنیم تا جایی که اگر ۴ بار خطا کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

این فعال گردشگری بیان کرد: خودمان مستقیما تور نمی‌فروشیم و این تفاوت در کار ما و کار دیگران وجود دارد که آژانس‌ها تورشان را می‌فروشند اما سایت‌های دیگر تور آژانس خودشان را می‌فروشند. یعنی اینکه اگر صنف زیر و رو شود باز ما هستیم که آژانس با مراجعه به آن بتواند تور خود را بفروشد چون ما وارد فضای رقابت با کسی نمی‌شویم به نظرم باید سازمان میراث فرهنگی و یا توسعه تجارت اتفاقا این فرصت را به کسب و کارهای اینترنتی بدهد که فعالیت کنند. چون دیگر همه به سمت خرید آنلاین می‌روند. اگر به سیستم رزرو آژانس‌ها متصل شویم اتفاق بزرگ‌تری در حوزه کسب و کار اینترنتی بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه هنوز کسی نتوانسته در حوزه کسب و کار اینترنتی تور کامل را اجرا و بفروشد افزود: این اقدام به هماهنگی‌های زیادی نیاز دارد.  

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.