| کد خبر: 152451 |

سردرگمی زُوار اربعین در انتظار صدور ویزا

صدور ویزای اربعین در کرمانشاه به اندازه‌ای کُند انجام می گیرد که در حال تبدیل شدن به یک بحران است و دفتر وزارت امور خارجه در غرب کشور نیز به خبرنگاران پاسخگو نیست.

تین نیوز

صدور ویزای اربعین در کرمانشاه به اندازه‌ای کُند انجام می گیرد که در حال تبدیل شدن به یک بحران است و دفتر وزارت امور خارجه در غرب کشور نیز به خبرنگاران پاسخگو نیست.

به گزارش مهر، روند کند صدور ویزای اربعین این روزها موجب سرگردانی بسیاری از هم وطنان در استان کرمانشاه شده و این امر دردسرهایی متعددی را برای آنها ایجاد کرده است.

صدور ویزا که قبل از این ۲ یا حداکثر ۳ روز به طول می انجامید طی روزهای اخیر با افزایش حجم کار کنسولگری عراق در کرمانشاه به ۱۰ تا ۱۲ روز هم رسیده است و هرچه روزهای باقیمانده تا اربعین کمتر می شود صدور ویزا هم با روند کندتری انجام می گیرد.

البته هرساله برای این موضوع و البته بیشتر در روزهای پایانی تدابیری اندیشیده می شد همچون افزایش ساعات کاری کنسولگری عراق و یا با رایزنی از سوی دفتر وزارت امورخارجه در غرب کشور امور صدور ویزا تا اندازه ای تسهیل می شد، اما این بار شاهد نوعی بی تفاوتی برای این تسهیل گری هستیم و سرگردانی زوار و اعتراض های آنها به این موضوع نیز مهر تاییدی بر این کم کاری است.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمانشاه از صدور روزانه یک هزار ویزا توسط کنسولگری عراق در کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر گذرنامه ۸ هزار نفر به کنسولگری عراق تحویل شده که در انتظار صدور ویزا هستند.

حامد دارابی با اشاره به بحران پیش آمده در صدور ویزای اربعین در کرمانشاه گفت: با توجه به حجم تقاضاهای مردم برای دریافت روادید و همچنین پائین بودن ظرفیت صدور ویزا از سوی کنسولگری عراق در یک شرایط قرار گرفته ایم که نیازمد چاره اندیشی سریع است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی احتمالا در روزهای آتی به مشکل برخواهیم خورد، افزود: از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور که در کرمانشاه مستقر است به عنوان تنها مرجعی که می تواند با کنسولگری عراق مکاتبه کند درخواست کرده ایم برای این مشکل چاره اندیشی کنند.
 
نمایندگی وزارت خارجه در غرب کشور پاسخ گو نیست

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با تصریح اینکه کنسولگری عراق با این اداره کل تاکنون همکاری خوبی داشته است بیان داشت: در صورتی که این کنسولگری بتواند ظرفیت خود را تا صدور روزانه ۲ هزار ویزا افزایش دهد تا حدود زیدی از مشکلات پیش آمده کاسته می شود.

دارابی در مورد تعداد صدور ویزای اربعین تاکنون نیز خاطرنشان کرد: ۷ هزار و ۵۹ ویزا از ۲۷ شهریورماه تا سوم آبان ماه جاری از سوی کنسولگری عراق در کرمانشاه برای زائران استان های کرمانشاه، کردستان و لرستان صادر شده که از این تعداد ۵ هزار و ۹۱۸ مورد مربوط به زوار کرمانشاه، ۳۲۹ مورد مربوط به لرستان و ۸۱۲ مورد مربوط به استان کردستان است.

این مقام مسئول در خصوص زمان احتمالی صدور ویزاهای جدید برای افرادی که قصد ثبت نام دارند نیز گفت: در صورت تداوم شرایط فعلی به دفاتر اعلام می کنیم که در هنگام ثبت نام به مردم اطلاع می دهند که ممکن است کار صدور ویزای آنها حداقل ۱۰ روز طول بکشد تا شاید افراد منصرف شده یا به استانهای دیگر مراجعه کنند.

مسئولان دفتر وزارت امور خارجه در غرب کشور نیز با توجه به مسئولیت آنها در هماهنگی و تسهیل امور مربوط صدور ویزا با وجود پیگیری خبرنگار مهر حاضر به پاسخگویی نشدند.

صدور یک در میان ویزا برای زوار!

یکی از زائران اربعین حسینی (ع) نیز که از استان لرستان برای دریافت ویزا به کرمانشاه آمده و در مقابل کنسولگری عراق به همراه چند نفر دیگر ایستاده بود در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از روند بسیار کند صدور ویزا از طرف کنسولگری عراق اظهار داشت: ۵ روز است که به همراه خانواده برای دریافت ویزا به کرمانشاه آمده ایم اما به مشکل برخوردیم.

رشنو افزود: کنسولگری عراق تنها برای سه نفر از خانواده چهارنفره ما روادید صادر کرده است و معلوم نیست روند صدور چگونه است که با وجود ثبت نام همزمان ما این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه دفتر زیارتی که ما در آنجا ثبت نام کردیم به ما گفت که ویزا دو یا حداکثر سه روزه برای ما صادر می شود، اما الان ۵ روز است که در کرمانشاه سرگردان شده ایم و نمی دانیم تکلیفمان چیست.

صدور ویزای مانیفستی بهتر از انفرادی بود

یک زائر دیگر نیز که از استان زنجان به کرمانشاه برای دریافت ویزا سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۴ روز پیش ثبت نام کرده ام و دفتر زیارتی هنوز موفق به دریافت ویزا برای من نشده است.

محمد سهرابی افزود: ما اربعین سال گذشته به همراه چند نفر از دوستانمان با دریافت ویزای مانیفستی به عتبات مشرف شدیم و مشکل چندانی در صدور ویزا برایمان پیش نیامد اما امسال متاسفانه با تک نفره شدن ویزا و افزایش حجم کار کنسولگری با گذشت ۴ روز هنوز برای ما ویزا صادر نشده است.

به گزارش مهر، با توجه به افزایش حجم تقاضا برای ویزای اربعین در روزهای آتی و تشدید شرایط فعلی مسئولان دفتر وزارت امور خارجه در غرب کشور بهتر است به جای طفره رفتن از پاسخگویی در مورد علل ایجاد این بحران، حداقل بیان کنند که با این وضعیت پیش آمده چگونه برخورد و آنرا مدیریت خواهند کرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.