| کد خبر: 151188 |

ورود هزاران زائر از کشور آذربایجان برای مراسم اربعین حسینی از مرز آستارا

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی جمهوری آذربایجان در خاک جمهوری اسلامی را داریم و تمام تلاش‌ها برای ایجاد خدمات مناسب به این زائران است.

تین نیوز

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی جمهوری آذربایجان در خاک جمهوری اسلامی را داریم و تمام تلاش‌ها برای ایجاد خدمات مناسب به این زائران است.

‌به گزارش ایسنا‌، «دکتر یونس رنجکش کیسمی» در چهارمین نشست مشترک مرزی آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان که با حضور مقامات دو کشور به میزبانی اداره کل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد‌، اظهار کرد‌: با توجه به سابقه اشتراکات که بین مردم شهرهای مرزی دو کشور وجود دارد‌، باید بتوانیم در گسترش روابط دو کشور سهیم باشیم.

وی ضمن اعلام آمادگی در خصوص گسترش روابط و مناسبت‌های محلی سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، ورزشی و فرهنگی بین شهرهای مرزی آستارای ایران و آذربایجان‌، افزود: یکی از محورهای این نشست ارائه خدمات گمرکی مناسب در مرز دو کشور است که با توجه به آمادگی ایران و گمرک آستارا امیدواریم طرف آذری نیز آمادگی‌های لازم را در این زمینه برای گسترش مناسبات داشته باشد.

وی مرز آستارا را یکی از مرزهای پرتردد کشور دانست و ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از 800 هزار تردد از این مرز انجام می‌شود که باعث شده مرز آستارا به یکی از مرزهای پرتردد کشور تبدیل شود و البته این حجم تردد نیز در این بین مشکلاتی را بوجود آورده است که باید با تفاهم همدیگر مرتفع کنیم.

دکتر رنجکش کیسمی یکی از این مشکلات را لغو مجوز کالای همراه مسافر اعلام کرد و توضیح داد: پیش از این مسافران می‌توانستند تا سقف 80 دلار کالا با خود حمل کنند که متأسفانه این مجوز از سمت کشور آذربایجان به صورت یک طرفه لغو شده است و از همین رو برای رونق مجدد داد و ستد محلی ‌نیازمند تجدید نظر در این زمینه هستیم.

وی به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای 24 ساعته شدن خدمات گمرکی در مرز اشاره کرد و یادآور شد‌: بسترهای لازم برای اجرایی شدن آن از سوی دولت ایران وجود دارد، در صورت همکاری طرف آذری این اقدام می‌تواند نقش مهمی در تسهیل خدمات داشته باشد.

فرماندار آستارا در ادامه با اشاره به برخی اقدامات در زمینه جریمه کامیون‌های ایرانی از سوی کشور آذربایجان‌ تصریح کرد‌: البته این کامیون‌ها به گمان طرف آذری غیراستاندارد اعلام می‌شود و از نظر ما مشکلی ندارند و اگر این جرایم لغو نگردد، منتج به اقدامات متقابل از سوی ایران نیز خواهد شد که در آن صورت باعث شده هزینه قیمت تمام شده کالا و خدمات بالا رفته و صرفه اقتصادی نداشته باشد که امیدواریم همکاری‌های فی‌مابین موجب رفع مشکلات شود.

فرماندار آستارا در بخش دیگر سخنان خود به بحث ورود زائرین اربعین حسینی از کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت‌: با توجه به ورود هزاران زائران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در عراق و عبور از خاک جمهوری اسلامی از مرز آستارا، در راستای کاهش زمان معطلی در گمرک ایران بهتر است بیمه شخص ثالث زائرین در خود کشور مبدأ صورت ‌گیرد تا بتوانیم در ارائه خدمات بهتر به آنان اقدام نمائیم.

وی اظهار کرد: آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی جمهوری آذربایجان در خاک جمهوری اسلامی را داریم و تمام تلاش‌ها برای ایجاد خدمات مناسب به این زائران است.

وی در ادامه از آمادگی شهرستان آستارا برای برقراری روابط اجتماعی ، ورزشی و فرهنگی در سطح دو شهر مرزی خبر داد و گفت: این نوع روابط موجب تقویت و انسجام روابط دو کشور همسایه می شود.

وی افزود:ما علاقمندیم سطح روابط را گسترش دهیم و در همین راستا براساس هیأت های وزرای امور خارجه ، آمادگی برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی و برگزاری نمایشگاه های اقتصادی و تجاری در دو شهر مرزی آستارای ایران و آذربایجان را داریم.

به گزارش ایسنا ، در این نشست علاوه بر فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا ، «محمد شهبازی» ناظر گمرکات استان گیلان ، «داداشی» رییس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در گیلان ، «الله ورن محمود اوف» معاون امور اجرایی آستارای جمهوری آذربایجان ، «دلاور فرض علی اف» مدیرکل امور بین الملل و مشاور رییس کل گمرک جمهوری آذربایجان ، «میرمحمود میر عطایف» و «آقا واله آقایف» رییس و معاون گمرک آستارای جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.