| کد خبر: 151093 |

«تبریز ۲۰۱۸» ویترین گردشگری ایران

تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برگزیده و اکنون رویداد «تبریز ۲۰۱۸» به مهم‌ترین دغدغه مدیران استان آذربایجان‌شرقی و مسئولان تبریز تبدیل شده است.

تین نیوز

تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برگزیده و اکنون رویداد «تبریز ۲۰۱۸» به مهم‌ترین دغدغه مدیران استان آذربایجان‌شرقی و مسئولان تبریز تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، به همین منظور برنامه‌ها و اقدامات متنوعی برای تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶) در نظر گرفته‌اند که ازجمله آنها طراحی لوگوی «تبریز ۲۰۱۸» بوده که چندی پیش از آن رونمایی شد. همچنین برنامه‌های آموزشی برای تمامی فعالان و نیروی‌انسانی مرتبط با گردشگری در شهر تبریز، تدارک جشنواره‌های سنتی و بومی برای تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶) و افزایش اقامتگاه‌های بومی و هتل‌های تبریز برای اسکان گردشگران در این سال ازجمله اقداماتی بوده که انجام‌شده و در حال پیگیری از سوی مقامات و مدیران گردشگری این شهر است. چندی پیش نیز رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با صدور حکمی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت را به عنوان رئیس افتخاری ستاد ملی سیاست‌گذاری تبریز ۲۰۱۸ معرفی کرد.

در حوزه حمل‌ونقل نیز تبریز دارای خط هوایی مستقل بوده و اقدامات بسیاری در جهت توسعه فرودگاه تبریز انجام شده، به ویژه آنکه اکنون روادید فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی آن صادر می‌شود. با این همه یکی از مشکلات و ضعف‌های عمده در شهر تبریز در زمینه حمل‌ونقل ریلی است. سفر با قطار دو برابر تردد با اتوبوس زمان می‌برد و چندسالی است که قرار است مسیری میانبر برای کوتاه کردن مسافت ریلی تهران– تبریز در بخش حمل‌ونقل ریلی تبریز ایجاد شود از راه‌اندازی این مسیر چند سالی است آغاز شده، اما با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان تنها تا شهرمیانه پیشرفت داشته است.

تلاش برای برگزاری هرچه بهتر «تبریز ۲۰۱۸»

به گفته مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، برنامه‌های بسیاری در ستاد استانی و شورای سیاست‌گذاری ملی «تبریز ۲۰۱۸» در نظر گرفته شده و به نهادهای مرتبط ابلاغ شده تا این رویداد به بهترین شیوه برگزار شود. مرتضی آبدار بخشایش در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای «تبریز ۲۰۱۸» در نظر گرفته‌ایم که شامل برنامه‌های نوسازی بافت شهری، بهبود و ارتقای خدمات گردشگری و برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های گردشگری هستند. وی درباره ستادها و کارگروه‌های ایجاد شده در باره «تبریز ۲۰۱۸» ادامه داد: در پایتخت یک شورای سیاست‌گذاری ملی «تبریز ۲۰۱۸» به ریاست علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و عضویت نمایندگان ۱۲ وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط با گردشگری ایجاد شده که ماهی یکبار جلسات این شورا برگزار می‌شوند، یک ستاد برنامه‌ریزی و استانی نیز در استان آذربایجان‌شرقی با حضور نهادهای مختلف استانی و منطقه‌ای ایجاد شده که برنامه‌های «تبریز ۲۰۱۸» را به‌طور مستمر پیگیری می‌کند.

برنامه‌هایی که در این نهاد پیگیری می‌شوند در دو قسمت تنظیم شده‌اند، یکی از آنها در حوزه پروژه‌ها و طرح‌های گردشگری و دیگری در زمینه برنامه‌ها، رویدادها و سمینارهای مختلف گردشگری است. آبدار بخشایش با اشاره به بودجه کلانی که به منظور پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌های مختلف گردشگری در نظر گرفته شده، اظهار کرد: ۷۶۵ میلیارد تومان بودجه برای ۱۰۸ پروژه عمرانی به منظور تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در نظر گرفته شده‌اند که هم در شورای سیاست‌گذاری و در ستاد برنامه‌ریزی استانی و هم از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر اجرا و تداوم این برنامه‌ها هستیم.

 او با بیان اینکه «تبریز ۲۰۱۸» ویترین گردشگری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، گفت: تمامی ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای را به منظور برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های «تبریز۲۰۱۸» به کار گرفته‌ایم. در تلاشیم تا زیرساخت‌های مربوط را تکمیل کنیم و طرح‌های گردشگری را سر موعد مقرر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

۵۱ هتل در دست ساخت

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه مجوز ساخت ۵۱ هتل در تبریز صادر شده بیان کرد: افزون بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی جذب کردیم که ۱۰ درصد آن نیز تسهیلاتی بود که صندوق کارآفرینی امید ارائه کرد و بیشتر این سرمایه در عرصه هتل‌سازی هزینه شد. او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و اجرا به بخش خصوصی سپرده شده، اظهار کرد: البته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برعهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. متاسفانه گردشگری در ایران به صورت یک صنعت دیده نمی‌شود و تلاش کردیم با بهبود خدمات گردشگری و تکمیل زیرساخت‌ها به مسئولان نشان دهیم که این صنعت می‌تواند موجبات توسعه کشور را فراهم کند.

آموزش نیروی‌انسانی

آبدار بخشایش با اشاره به تربیت نیروی انسانی فعال در عرصه گردشگری گفت: به منظور خدمات‌رسانی هرچه بهتر به گردشگران خارجی و مهمانان تبریز در «تبریز۲۰۱۸» دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی فعال در صنعت گردشگری و حوزه‌های مرتبط تدارک دیده و به منظور اجرای آنها از شرکت‌ها و موسسه‌های آموزشی داخلی و خارجی کمک گرفتیم.

 همچنین در حوزه‌هایی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها همایش‌هایی با محتوای اینکه چگونه میزبان خوبی باشیم برگزار شدند و شهرداری تبریز نیز آموزش‌هایی را به فعالان هتلداری، تاکسیرانی و حمل‌ونقل عمومی ارائه کرد. در رستوران‌ها نیز دوره‌های آموزشی مشتری‌مداری و شیوه مناسب پذیرایی آموزش داده می‌شود.

او درباره برنامه‌ها و رویدادهای در نظر گرفته شده برای «تبریز ۲۰۱۸» بیان کرد: برای تمامی نهادهای اجرایی، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد شرح وظایفی در نظر گرفته‌ایم تا با مشارکت تمامی نهادها خصوصی، دولتی و مردمی مناسبت‌ها و جشنواره‌های رویداد «تبریز ۲۰۱۸» را به بهترین شیوه برگزار کنیم.

همچنین به موجب تصمیم گرفته شده از سوی شورای ملی سیاستگذاری «تبریز۲۰۱۸»، تمامی سازمان‌ها و نهادهای اجرایی موظف هستند رویدادهای بین‌المللی خود را در تقویم سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶) برگزار کنند.

کتاب «تبریز ۲۰۱۸»

آبدار بخشایش با اشاره به کتابی به نام «تبریز ۲۰۱۸» اظهار کرد: وظایف مربوط به ۲۲ نهاد اجرایی تبریز در این کتاب مشخص شده و شرح وظایف هر نهاد اجرایی از سوی دبیرخانه استانی «تبریز ۲۰۱۸» به مدیران استانی و هم از سوی علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزیران مرتبط با فعالیت‌های «تبریز ۲۰۱۸» ابلاغ شده است. او با اشاره به اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی ارتباط خود را با دیگر کشورها بهبود بخشیده، گفت: ارتباط خود را با کشورهای آسیایی و اروپایی بهبود داده و سال گذشته نیز اجلاس وزیران گردشگری را در تبریز برگزار کردیم. همچنین با کشورهای اروپایی برنامه‌ها و طرح‌های مشترکی تدوین کردیم که در دست اجرا هستند. آبدار بخشایش با اشاره به اینکه شهرداری تبریز خواهرخوانده‌های خود را فعال کرده است، اظهار کرد: تبریز ۱۱ خواهرخوانده دارد که قرار است در رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در کنار تبریز قرار گرفته و به این نهاد برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶) کمک کنند.

تبریز ۱۱ خواهرخوانده دارد

آبدار بخشایش با بیان اینکه شهرداری تبریز ۶۳ میلیارد تومان بودجه تنظیم کرده، گفت: شهرداری تبریز نیز در اجرای پروژه‌های گردشگری و بهبود فضای شهری برای استقبال و خدمات‌رسانی به گردشگران در رویداد «تبریز ۲۰۱۸» نقش بسیار موثری داشته و اقدامات بسیاری انجام داده است. وی افزود: ما «تبریز ۲۰۱۸» را نقطه عطف تاریخی و آغازی برای گردشگری می‌دانیم و تلاش کردیم تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کرده، برنامه‌های فرهنگی را به بهترین شکل اجرا کرده و در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۶) بتوانیم ویترین خوبی برای جمهوری اسلامی باشیم.

همخوانی معیارهای مجمع کشورهای اسلامی با تبریز

به گفته کارشناسان گردشگری، آموزش نیروی انسانی، دوزبانه شدن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ایجاد هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری از جمله اقداماتی بوده که به منظور برگزاری هرچه بهتر رویداد «تبریز ۲۰۱۸» تاکنون انجام شده است. میکائیل نظری، نایب‌رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان‌شرقی به «گسترش‌تجارت» گفت: اقدامات بسیاری برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری به ویژه اقامتگاه‌ها در نظر گرفته شده و ۲ هتل به تازگی به بهره‌برداری رسیده‌اند و به ۵۱ هتل نیز مجوز داده شده است. با اینکه در زمینه ایجاد خانه‌های بوم‌گردی اقدامات چندانی انجام نشده، در جنگل‌های اطراف تبریز ۴ اقامتگاه ایجاد شده است.

نصب تابلوهای دوزبانه

نظری با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری اظهار کرد: شهرداری تبریز تابلوهای شهری را به دو زبان فارسی و انگلیسی نصب کرده و در سراسر شهر این تابلوها به چشم می‌خورند که از این پس گردشگران خارجی به راحتی می‌توانند آدرس مورد نظر خود را در تبریز پیدا کنند. این فعال گردشگری با اشاره به آموزش نیروی انسانی در سایت‌های گردشگری بیان کرد: تاکنون چند دوره کلاس‌های آموزشی در زمینه چگونگی خدمات‌رسانی و برخورد با گردشگران برای کارکنان در مکان‌های گردشگری برگزار شده است. رئیس گردشگری ورزشی استان آذربایجان‌شرقی درباره زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت: راه‌های مواصلاتی در تبریز بهبود یافته و جاده‌ها و خیابان‌های تبریز در شرایط استانداردی قرار دارند. به طور کلی از نظر زیرساخت‌های حمل‌ونقل مشکل چندانی به چشم نمی‌خورد. او اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است جشنواره‌ها و مسابقه‌های ورزشی بسیاری در رویداد «تبریز ۲۰۱۸» برگزار شود و قرار است این مسابقه‌ها در سطح بین‌المللی اجرا شوند.

تور دوچرخه‌سواری که به ثبت جهانی رسیده قرار است در سطح ۵ استان برگزار شود و مسابقه‌های کاراته، تکواندو، پینگ‌پنگ، والیبال، فوتسال، کشتی و دو برنامه کوهنوردی بین‌المللی برگزار خواهد شد. او با اشاره به برنامه‌های مختلف گردشگری در تبریز بیان کرد: جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جزو ۳ جشنواره ۵ ستاره دنیا بوده که در جریان این رویداد در تبریز در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد.

همچنین تئاتر خیابانی و جشنواره عکس فیروزه و جشنواره‌های هنری دیگری نیز در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند. جشنواره‌ها و کارناوال‌های خیابانی نیز در تبریز برگزار می‌شوند که بسیاری از آنها محوریت داستانی داشته و داستان اسطوره‌ها و قهرمان‌های تاریخی تبریز را روایت می‌کنند.

سخن آخر

به‌طور کلی تبریز شهر نخستین‌ها بوده و نخستین تراموا، نخستین آتش‌نشانی، نخستین مدرسه و بسیاری از نخستین‌های دیگر در این شهر ایجاد شده‌اند. از اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد تبریز میزبان خوب و شایسته‌ای برای رویداد «تبریز ۲۰۱۸»باشد. «تبریز ۲۰۱۸»فرصتی است که نه تنها این شهر می‌تواند ظرفیت‌های خود را معرفی کند؛ بلکه می‌توان از این فرصت برای اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌های کل ایران بهره برد.

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.