| کد خبر: 132741 |

پارلمان بخش خصوصی به دنبال تشکیل انجمن گردشگری دریایی

روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی شدند.

تین نیوز

روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز پس از تلاش‌های یکساله و برگزاری جلسات مختلف بالاخره در آخرین جلسه خود خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی ایران به منظور ایجاد هماهنگی لازم در بخش‌های حاکمیتی و انجام فعالیت‌های زیر ساختی در این بخش شدند .

 

مجری شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد که حداکثر تا پایان خرداد ماه گام های عملی در این بخش برداشته شده و مراتب به اطلاع هم وطنان برسد، گفت: یک سال است که به صورت جدی وارد مبحث گردشگری دریای در ایران شده‎ایم، اما متاسفانه با وجود همه این تلاش‌ها و کارهای جسته و گریخته‌ای که تاکنون در این حوزه انجام شده است، نتیجه ملموسی حاصل نشده بود که دلایل اصلی آن را می‎توان مشخص نبودن سیاست توسعه گردشگری دریایی، نبودن سند بالادستی تدوین و تصویب شده و در آخر نبود متولی مشخص برای این کار دانست.

 

کاپیتان امیرحسین مزینی‌فر درباره مشکلاتی که بر اثر مشخص نبودن متولی این صنعت در کشور ایجاد می‎شود؛ اظهار کرد: متاسفانه به همین دلیل زمانی که یک سرمایه‌گذار به حوزه گردشگری دریایی علاقه‎مند و مشتاق می‎شود دچار یک نوع سردرگمی می‌شود زیرا از یک طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را روبه‎روی خود می‎بیند و از زوایای دیگر سازمان بنادر ودریانوردی، سازمان چنگل‎ها مراتع و آبخیزداری و ... را مشاهده می‎کند علاوه بر آن نهادهای امنیتی، نظامی و ... نیز به نحوی به این موضوع مرتبط می‎شوند که در نوع خود به جای اینکه جاذبه ایجاد کنند موجب دفع سرمایه‌گذار می‎شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای رفع همین چندگانگی‎ها و تعدد تصمیم‌گیران و تصمیم‎سازان این عرصه، در اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران و البرز جلساتی را برگزار کردیم و به بررسی این موضوع پرداختیم تا اینکه در آخرین جلسه کمیسیون روسای گردشگری این دو اتاق تصمیم بر آن شد که پارلمان بخش خصوصی به صورت جدی به حوزه گردشگری دریایی و ساحلی ورود کرده و سرمایه‎گذاری کند.

 

وی افزود: بنابراین روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی ایران به منظور ایجاد هماهنگی لازم در بخش‌های حاکمیتی و انجام فعالیت‌های زیر ساختی در این بخش شدند.

 

مجری شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی افزود: امیدواریم با تدوین آیین‌نامه‎‌ها و استانداردها و همکاری شرکت‎ها و ارگان‎های دریایی مختلف به جایی برسیم که سرمایه‎گذار خارجی از رود به حوزه دریایی ایران هراس نداشته باشد و شرایط کشور به گونه ای باشد که اگر دولت، سرمایه گذار خارجی جذب نمی‎کند حداقل در راه آن نیز مانع ایجاد نکند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون سرمایه‎گذاران خارجی به فعالیت در حوزه گردشگری دریایی در ایران ابراز تمایل کرده‎اند؟ گفت: بسیاری از بانک‌های معتبر بین‌المللی اعلام کرده‌اند که به طرح‎های گردشگری درایی در ایران به صورت فاینانس تا 90 درصد پروژه تسهیلات با سود 3.5 درصد اختصاص خواهند داد که اگر ریل گذاری و بستر سازی این امر به خوبی انجام شود و اعتماد سازی صورت گیرد این کار اجرایی خواهد شد.

 

مزینی‌فر با بیان اینکه علاوه بر تصمیم که در این اتاق گرفته شد، بخش خصوصی برای ورود به این حوزه ابراز تمایل کرد، تاکید کرد: با وجود اینکه بعضی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق مختلف اقدام به راه‎اندازی گردشگری دریایی کرده‌اند اما چون پراکنده است و آمایش دولتی برای پراکندگی آن صورت نگرفته است باید به دنبال آن باشیم تا همه ارگان‎های دریایی را با یکدیگر همراه کنیم و بتوانیم یک برنامه منسجم و عملیاتی برای این موضوع تدوین کنیم و هر چه زودتر کار عملی را آغاز کنیم.

 

وی تصریح کرد: پارلمان بخش خصوصی اکنون در این اندیشه است که زنجیره گردشگری دریایی را با همه امکانات، لوازم، تجهیزات و جوانب مختلف را در کشور راه‌اندازی کند زیرا اگر این زنجیره کامل شکل نگیرد دچار سرنوشت پروژه‎ای مانند کشتی میرزا کوچک خان خواهد شد.

 

ضرورت غنی‌سازی فرهنگ گردشگری دریایی در بین مردم

مجری شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم این زنجیره راکامل داشته باشیم باید در راستای غنی‌سازی فرهنگ گردشگری دریایی در بین مردم ایران کوشا باشیم و ذهنیت آنها را نسبت به گردشگری دریایی تصحیح کرده و با جوانب صحیح کار آنها را آشنا کنیم. باید بتوانیم در ذهن مردم کشور و مسوولان این موضوع را نهادینه کنیم که گردشگری دریایی مغایر با موازین دینی نیست بلکه می‎توانیم با رعایت کامل موازین اسلام گردشگری دریایی را در کشور داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: با همکاری اعضای پارلمان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و حتی خارجی می‎توانیم پکیج کامل هلدینگ گردشگری دریایی را با ساخت ماریناهای مختلف، قایق‌های بادبانی، ورزش‌های آبی و ساحلی متنوع، مجتمع‌های گردشگری ساحلی با استانداردهای جهانی و ... در اختیار داشته باشیم و به جذب گردشگری بپردازیم.

 

مزینی فر با بیان اینکه اکنون باید از ورود جدی بخش خصوصی به این مقوله و به تبع آن سرمایه‎گذاری‌های داخلی و خارجی خشنود باشیم، افزود: بر اساس برنامه‎پیش‎‌بینی شده‌ای که داشته‌ایم باید بتوانیم با اجرای این طرح‎ها 20 میلیون گردشگر دریایی خارجی را با پهلودهی به کشتی‌های کروز بین‎المللی به سواحل و جزایر خود جذب کنیم و حمل و نقل مسافر دریایی، گردشگری و بوم‌گردی را تقویت کنیم.

 

وی درباره گنجاندن مقوله بوم‎گردی و گردشگر تاریخی در پکیج گردشگر دریایی گفت: از آنجایی که شهرهای ساحلی ما به یکباره توان خدمات دهی به 2 تا 3 هزار گردشگر را ندارند و اگر یک کروز بین‎المللی به ایران بیاید حداقل 3 هزار گردشگر دارد که باید با یک پکیج زمانبندی درست تعدادی از آنها را به سمت شهرها و اماکن تاریخی گردشگری و بخشی را به سمت بوم‎گردی جذب کنیم و پس از آن به سمت دریا برگردانیم.

 

امکان تحقق شعار اشتغالزایی 4 میلیون نفری در صنعت گردشگری

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه هر کشتی کروز می‎تواند مطابق 20 بوئینگ 747 مسافر و گردشگر وارد ایران کند، اظهار کرد: بدین ترتیب می‎توانیم انقلابی نه تنها در گردشگری دریایی بلکه در صنعت گردشگری ایجاد کنیم زیرا آنها بسیاری از هتل‌ها و اماکن تفریحی ما را پر خواهند کرد.

 

وی افزود: البته در تامین زیرساخت‎ها اندکی مشکل داریم که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی قول همکاری و تامین زیرساخت‌ها را داده است تا بتوانیم به شعار اشتغالزایی 4 میلیون نفری توسط صنعت گردشگری را که یکی از برنامه‎های رئیس دولت دوازدهم است، در یک برنامه 15 ساله جامه عمل بپوشانیم.

 

مزینی فر با بیان اینکه به کلیه تفریحات و سرگرمی‎هایی که در عمق دریا، ساحل، جزایر، مراب‎ها، تالاب‌ها و سدها انجام می‎شود گردشگری دریایی گفته می‎شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بخش آن ورود کشتی کروز به سواحل جزایر کشور است این در حالی است که باید بدانیم گردشگری دریایی مقوله‎ای است که نمی‎توانیم در بخش‌هایی از کیفیت بکاهیم زیرا باید همه چیز درجه یک و عالی باشد تا بتوان گردشگر را جذب و ماندگار کرد.

 

وی افزود: البته گردشگر دریایی که به ایران می‎آید به هتل 7 ستاره نیاز ندارد زیرا خودش هتل‎های خوبی را در کشورش دارد اما این به شرطی است که بتوانیم زنجیره کامل بوم‎گردی، طبیعت‌گردی و گردشگری دریایی را به هم آمیخته کرده و تامین کنیم.

 

تاکید بر راه‎اندازی گردشگری دریای با حفظ پایدار محیط زیست

مزینی فر تصریح کرد: علاوه بر همه اصول و مبانی نامبرده باید هر پروژه و برنامه‎ای که در این عرصه تعریف می‎شود مطابق با حفظ شرایط محیط زیستی باشد زیرا در هر اقدامی که انجام می‎شود باید حفظ پایدار محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همانطور که همه می‎دانیم این کار غیر ممکن نیست زیرا در بسیاری از کشورها پروژه‎هایی مانند پل معلق، آسانسور و اتوبان در دریا و ساحل و جنگل احداث شده است که کوچک‎ترین آسیبی هم به محیط زیست وارد نشده است.

 

منبع: مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.