| کد خبر: 72373 |

◄ طرح های توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریلی در تهران + جدول

تین نیوز | حمل و نقل ریلی ترکیبی در رویکرد جدید زندگی شهرنشینی و توسعه شهری، تحولات زیادی را به وجود آورده است لذا باید با شناخت مسیرهای قطارهای حومه ای در قالب برنامه ششم توسعه این نوع حمل و نقل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز، بر همین اساس، امروز سه شنبه 17 آذر ماه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی٬ حجتی وزیر جهادکشاورزی٬ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با حضور در ایستگاه راه‌آهن تهران٬ قطار ریل‌باس حومه‌ای تهران-شهرقدس-کرج-هشتگرد- قزوین به هشتگرد سفر کردند.

بر اساس آمار موجود در رسانه ها درحال حاضر 18 میلیون نفر در کشور در شرایط بدی زندگی می‌کنند. 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها هستند و 7 میلیون نفر نیز در میان شهرها به دلیل عدم بازآفرینی شهری دچار کیفیت نازل زندگی شده‌اند. این در حالی است که با توجه به رویكرد ویژه مسئولان عالی كشور به وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید، تسهیل رفت و آمد روزانه قشر حاشیه نشین، بین كلان شهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی مورد توجه قرارگرفته است.

در همین خصوص در حال حاضر چندین طرح توسعه حمل و نقل حومه‌ای در تهران توسط شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است. عمده ترین طرح های توسعه حمل و نقل حومه‌ای تهران عبارتند از:
- محدود تهران – ورامین – پیشوا (احداث خط سوم و چهارم) طول مسیر: ۵۵ كیلومتر
- محدوده پیشوا- گرمسار (احداث خط سوم و چهارم)
- محدوده تهران – كرج (احداث خط سوم و چهارم) طول مسیر: ۴۰ كیلومتر
- محدوده كرج – آبیك (احداث خط دوم) طول مسیر: ۵۲ كیلومتر
- محدوده آبیك – قزوین (احداث خط دوم) طول مسیر: ۵۱ كیلومتر
- محدوده تهران – پرند، طول مسیر ۴۸ كیلومتر

با توجه به استقبال ‌مردم شهرهای تهران، قزوین، کرج و هشتگرد بعد از راه اندازی اولین قطار حومه‌ای تهران – كرج – هشتگرد در اوایل تیرماه سال جاریاقدام دیگر دولت و شرکت راه آهن در توسعه حمل و نقل حومه‌ای؛ ؛ برنامه ریزی برای راه اندازی قطار دوم این مسیر ریلی است.

بدین منظور مشخصات این قطار حومه ای در زیر اشاره می گردد:
- قطار حومه‌ای تهران – كرج – هشتگرد با هدف ارائه خدمات به مردم شریف منطقه و كاهش ترافیك جاده ای، برقراری سرویس حمل و نقل حومه‌ای در مسیر تهران – كرج- هشتگرد در دستور كار راه آهن قرارگرفته است.

- احداث پاركینگ  و توسعه ایستگاه راه آهن كرج و پاركینگ ایستگاه هشتگرد از برنامه های توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای در این منطقه است.

-  براساس جدول برنامه حركت، مسیر هشتگرد تا میدان راه آهن طی مدت زمان ۷۵ دقیقه طی می شود.
 - فاصله ایستگاه راه آهن تا شهر قدس ۳۰ دقیقه است.

- قطارهای این مسیر به صورت ۴ واگنه با ظرفیت ۳۳۶ صندلی و سرعت ۱۲۰ كیلومتر در ساعت است.
- طراحی داخلی این قطارها ارگونومیك، ایمن و مدرن است.

- قطار های این مسیر دارای سالن هایی با نور پردازی مناسب، محل بار همراه، دستگیره‌های مناسب جهت تردد مسافر داخل سالن ها و كپسول اطفای حریق است و از سیستم تهویه سرمایش و گرمایش پیشرفته و خودكار بهره هستند.
 
- درب های واگن این قطارها از طریق  ۱۲ دوربین در كابین راننده قابل كنترل است.

-  این قطار دارای سیستم صوتی برای پخش در داخل قطار و بلندگوهای خارجی برای هشدارهای لازم در مواقع لزوم در بیرون قطار است.

جدول زمان حركت ريل باس مسير تهران- شهر قدس- كرج- هشتگرد- قزوين و بالعكس


خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.