| کد خبر: 64113 |

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ کامیون ها، سالانه ۱۴ میلیارد کیلومتر یکسر خالی طی می کنند / فقدان لجستیک‌کار بزرگ و کریر توانمند، معضل حمل و نقل جاده ای

تین نیوز | معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "حمل و نقل جاده ای در سراسر جهان، محبوب ترین و جذاب ترین مد حمل و نقلی برای سرمایه گذاری است" تصریح کرد: معضلات ما در این حوزه فقدان سیاست کلان دولتی، شرکت های لجستیکی بزرگ و کریرهای توانمند است.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره اظهارات بخش خصوصی مبنی بر عدم جذابیت حمل و نقل جاده ای ایران برای سرمایه گذاری خارجی در بخش بار، مسافر و نوسازی ناوگان به دلیل عدم سود دهی بیان داشت: سیاست گذاری ما برای توسعه ناوگان در طرح جامع حمل و نقل باز نشده است.

وی افزود: تلاش ما برای انتشار طرح جامع حمل و نقل، گنجاندن یکسری RFB یا شرح خدمات برای تعدادی پروژه های دقیق در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله پتانسیل یابی ترانزیت، توسعه ناوگان، کریرها، فورواردرها و سیاستگذاری کلان در این زمینه هاست.

میزان تردد کامیون های یکسرخالی در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه " 50 درصد مسافت طی شده توسط 437 هزار کامیون کشور یک سر خالی است" تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده میزان تردد یکسر خالی کامیون ها بین 13 تا 14 میلیارد کیلومتر در سال است که با این تفاسیر ظرفیت جاده ها بدون انجام فرایندی توسط 220 هزار کامیون اشغال می شوند.

امینی با اشاره به معضلات حمل و نقل جاده ای کشور بیان داشت: سیاستگذار خاص به منظور دیکته کردن سیاست های کلان دولت به مالکان کامیون، متقاضیان یا شرکت های حمل و نقل در این مورد وجود ندارد و ثبت شرکت، خرید کامیون، بازاریابی بار و زمان بندی فعالیت شرکت در طول سال توسط شخص صورت می گیرد.

فقدان لجستیک کار بزرگ و کریر توانمند در کشور
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به فقدان شرکت های لجستیکی بزرگ و کریرهای توانمند که حتی در تعاملات بین المللی نیز به کشور آسیب رسانده است، باید یک سیاست کلان ریشه ای برای حمل و نقل جاده ای و توسعه ناوگان این حوزه طراحی شود.

وی با توجه به ذات خدماتی حمل و نقل نسبت به سایر صنایع اذعان کرد: صنایع، کشاورزی و یا گردشگری در وضعیت حمل و نقل جاده ای کشور دخیل هستند به طوری که محور توسعه ناوگان و حمل و نقل جاده ای در کشورهای پیشرفته را یکی از این عوامل به عنوان ارکان توسعه کشورها مشخص می کنند.

بخش خصوصی، متوقع حمایت است
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید اظهارات بخش خصوصی خاطرنشان کرد: همان گونه که دولت متوقع ساماندهی حمل و نقل جاده ای است، آنها نیز توقع حمایت دارند.

وی یادآور شد: حمل و نقل جاده ای به دلیل آزادی عمل در کل دنیا محبوب ترین و جذاب ترین حوزه حمل و نقل برای مشارکت و سرمایه گذاری است اما دولت ها در این میان برای تغییر جهت سرمایه به حمل و نقل ریلی با هدف افزایش ایمنی و صرفه جویی در انرژی ممارست می کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    از آنجائی که حمل و نقل به عنوان یک کلیت باید دیده شود و به طور جامع و یکپارچه مد نظر قرار گیرد، بنابراین پیشنهاد می شود به جای اینکه فقط کامیون بخریم و در سطح جاده های کشور گسیل کنیم به حمل و نقل به صورت یک موضوع واحد نگاه کنیم نه به صورت شقوق مختلف(جاده ای – ریلی – هوایی – دریایی – لوله ای) و سهم هریک با توجه شرایط اقلیمی و آمایش سرزمین(جمعیتی – چشمه های بار – مراکز صنعتی – معادن و …) مشخص و عملیاتی گردد. به طوریکه بار با مسافت بیش از ۵۰۰ کیلومتر با ریل حمل گردد و در هر یک از استانها کامیون ها داخل محدوده استان فعالیت نمایند(همچنانکه معاون محترم وزیر راه و شهرسازی بیان نمودند که " ۵۰ درصد مسافت طی شده توسط ۴۳۷ هزار کامیون کشور یک سر خالی است " و میزان تردد یکسر خالی کامیون ها بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد کیلومتر در سال است و ظرفیت جاده ها بدون انجام فرایندی توسط ۲۲۰ هزار کامیون اشغال می شوند.) که این مهم در بهره وری حمل و نقل بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ارزش افزوده بیشتری برای آنها در پی خواهد داشت و می توان سه مقوله(ظرفیت شبکه – تعرفه ها – سهم های هر یک از شقوق حمل و نقل) به طور یکجا محاسبه و در معادلات و سیاست های خرد و کلان لحاظ گردد. پس نتیجه: ۱ - بار با مسافت بیش از ۵۰۰ کیلومتر با ریل حمل شود ۲ - کامیونها در محدوده استان و شهرهای خود فعالیت نمایند. ۳ - ظرفیت شبکه – تعرفه ها – سهم های هر یک از شقوق حمل و نقل) به طور یکجا محاسبه و در معادلات و سیاست های خرد و کلان لحاظ شود. ۴ - حمل و نقل به عنوان یک کلیت باید دیده شود و به طور جامع و یکپارچه مد نظر قرار گیرد. ۵ - آمایش سرزمین(جمعیتی – چشمه های بار – مراکز صنعتی – معادن و …) انجام و مبنای عملیات حمل ونقل در شقوق مختلف آن باشد.

  • کارشناس ارشد حمل و نقل 0 0

    معاون محترم وزیر می فرمایند " سیاستگذار خاص به منظور دیکته کردن سیاست های کلان دولت به مالکان کامیون، متقاضیان یا شرکت های حمل و نقل در این مورد وجود ندارد و ثبت شرکت، خرید کامیون، بازاریابی بار و زمان بندی فعالیت شرکت در طول سال توسط شخص صورت می گیرد. " پس نتیجه می گیریم که سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای بخشی از وظایفق خود را نمی داند یا عمل نمی کند یا اصلا به این وظیفه اعتقاد ندارد یا آن را خارج از وظایف خود می داند. لطفا وضعیت را برای خودتان روشن کرده و سپس تصمیم بگیرید. آیا اینگونه سخن گفتن معاون وزیر راهگشاست؟ معون محترم وزیر باید روش حل مشکل را هم توضیح دهد که چه برنامه ای در دست تعقیب دارند.

  • 0 0

    حمل و نقل جادهای به علت پایین بودن کرایه سود ده نیست و ارزش سرمایه گذاری ندارد

  • امیر جعفرپور 0 0

    فقدان حمل ونقل ترکیبی و یکپارچه و مهمتر از آن لجستیک قابل قبول، مشکل کل شیوه های حمل ونقل و کل درون و برون شهری آن است

  • محمد عیقرلو 0 0

    سلام برجناب اقای دکتر امینی بخود افتخار میکنم که در وزارت راا وشهرسازی مدیر لایق وشایسته ای مانند جناب عالی حضور دارد. اقای دکتر برای یهیود حمل ونقل جاده ای نظارتی هم قرارد های خریدن کشنده اهی تجاری از شرکتهای لیزینگ وابسته به بانکها تحت نظارت بانک مرکزی شود واقعا جای تاسف دارد از رفتار وسیاستهای انان از شرکتهای کارافرین چناچه علاقمند باشید به یک مورد عملی امادگی جهت ارایه گزارش کامل ومستند هستم. محمد عیقرلو بازرس انجمن کشتیرانی وخدمان وابسته