| کد خبر: 63572 |

دنیامالی در گقتگو با تین نیوز:

◄ مردم با خیال راحت از تونل توحید عبور کنند / پشت پرده قیاس تونل توحید و آزادراه خرم آباد - پل زال

تین نیوز| معاون سابق فنی-عمرانی شهرداری تهران و مجری ساخت تونل توحید با بیان اینکه" مردم با خیال راحت و بدون نگرانی از این تونل عبور کنند" بیان کرد: در گذشته نیز عده ای با لجن پراکنی سعی در زیرسوال بردن تونل توحید داشته اند.

احمد دنیامالی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به انتقادات نسبت به ابعاد فنی و اقتصادی تونل توحید در مقایسه با برخی پروژه های ملی همچون آزادراه خرم آباد-پل زال در گذشته و حال اظهار داشت: به دلیل رقابت های سیاسی میان دولت و شهرداری تهران در آن زمان به همکاران خود در شهرداری نسبت به نحوه برجسته سازی این پروژه از طریق رسانه ها تاکید کردم.

وی افزود: استدلال بنده این بود که در صورت احساس ضعف در دولت نسبت به توان اجرا در این پروژه عمرانی، عده ای با لجن پراکنی سعی در زیر سوال بردن تونل توحید خواهند کرد. همچنین با توجه به  اینکه از لحاظ اخلاقی حمله با هدف سیاسی به جامعه مهندسی اقدام صحیحی نیست، بنده در آن برهه زمانی از انجام مصاحبه در خصوص تونل توحید امتناع می کردم.

دنیامالی در ادامه با بیان اینکه "بنده از هزینه های اعلام شده از سوی شهرداری در خصوص تونل توحید اطلاعی ندارم، " گفت : امور مالی پس از تکمیل و تحویل پروژه انجام شده است و بنده در آن زمان در شهرداری حضور نداشتم اما هنگام ساخت تونل توحید در اوج گرانی میلگرد و سیمان به سر می بردیم و با این وجود از خواب پروژه جلوگیری شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به جاری شدن آب در تونل توحید بیان داشت: پس از بهره برداری از تونل توحید باید لوله های آب عبوری از سقف این تونل غلاف گذاری و یا جابجا می شد لذا در صورت عدم اجرای این اقدامات، بارها شاهد آب گرفتگی در این تونل خواهیم بود.

دنیامالی تصریح کرد: اظهارات ضد و نقیض در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی در خصوص ساخت تونل توحید، توهین به جایگاه مهندسی در نظام جمهوری اسلامی است.

وی در خصوص نحوه ساخت تونل توحید در زمان مسئولیت خود به عنوان معاون فنی-عمرانی شهرداری تهران گفت: تونل دو قلوی توحید با توجه به عدم آسیب رسانی به پوسته زمین و افزایش قدرت سازه از طریق به کارگیری میلگرد بیشتر، کاهش فاصله شمع های میانی و افزایش قطر آن طراحی و ساخته شده است. همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد جریان مخالف، جهت جت فن ها موازی با حرکت خودروها قرار داده شده است.

نحوه شفاف سازی عمق فاجعه در عمران کشور
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تجربه تورم 40 درصدی در کشور خاطرنشان کرد: توجه به این میزان تورم، برای شفاف سازی فاجعه در پروژه های عمرانی کشور کافی است. در این شرایط عده ای از مسئولان با سوء استفاده از نا آگاهی مردم نسبت به نحوه محاسبات، با اعلام برآورد اولیه در برابر هزینه نهایی در رسانه ها به دست اندرکاران این پروژه، اتهام دزدی زدند.

دنیامالی در پاسخ به اظهارات یکی مسئولان دولت قبل در خصوص پر کردن تونل توحید گفت: در دیدار ایشان با بنده به وی در خصوص مشکلات و مطالعات انجام شده برای طراحی و ساخت تونل توحید توضیحاتی دادم که ایشان در پاسخ گفت تا کنون از این زاویه به موضوع نگاه نکرده بودم.

وی تصریح کرد: مردم هیچ نگرانی برای عبور از تونل توحید نداشته باشند. مقاومت تونل توحید برای مقابله با زلزله 8 ریشتر طراحی شده است و هیچ خطری وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با تجربه سال ها زندگی در محله بهبودی و اشراف کامل به معضلات ترافیکی، معابر و شهرسازی آن منطقه، تونل توحید با مقاومت 8 ریشتر از سوی مهندسان ایرانی، طراحی و ساخته شد.

گفتنی است مسعود رهنما معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل دولت دهم در بهمن ماه سال 89، طی مصاحبه ای هزینه‌های احداث آزادراه خرم آباد پل زال به غیر از هزینه‌های مطالعات، تملک و نقشه‌برداری و ارزیابی قیمت زمین 560 میلیارد و با احتساب این عوامل در مجموع حدود 750 میلیارد تومان اعلام کرد و در ادامه گفت: در آزادراه خرم آباد – پل زال طی یک ماه، یک هزار و 115 متر تونل حفر و یک هزار و 350 متر روکش شد. در تونل توحید بیش از 300 میلیارد تومان معادل هر کیلومتر 140 میلیارد تومان هزینه شد.زمان تمام شده برای ساخت کل این آزادراه 57 ماه بود در حالی که برای احداث تونل توحید چیزی حدود سه سال زمان صرف شد. همچنین در تونل توحید از روش 'کات اند کاور' استفاده شد یعنی بخش‌هایی را بریده و مجددا پرکردند اما درآزادراه خرم آباد - پل زال، عملیات انفجاری مورد استفاده قرار گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    تا زمان روی کار بودن آقای قالیباف که ممکن نیست اما بعد از وی امیدوارم روزی پرونده این تونل و ابعاد هزینه و ساخت آن روی میز دادستان تهران قرار بگیرد آنوقت مشخص می شود که حداقل … واقعی این پروژه کیست تین نیوز عزیز امیدوارم سانسور نکنید