| کد خبر: 37152 |

ایران ایر دولتی می‌ماند

سفر وزیر راه به ترکیه برای حل و فصل مشکلات حمل و نقل در مرز بازرگان، عدم تحقق وعده‌های دولت درباره ارائه تسهیلات برای خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان، مذاکره با روس‌ها برای برقی کردن مسیر گرمسار اینچه برون، اظهارات معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص بهره‌مندی ارومیه از قطار سراسری در سال آینده، احتمال عدم خصوصی سازی ایران ایر، آغاز فروش بلیت سفرهای نوروزی در بخش هوایی از اوایل بهمن ماه، بازسازی ترمینال یک فرودگاه مهرآباد تا پایان سال، آغاز عملیات لای‌روبی رودخانه اروند در فاصله دو هفته تا یک ماه آینده، دریافت اسناد جذب اپراتورهای بندر شهید رجایی در اسفند و...مهمترین رویدادهای حمل و نقلی هفته را تشکیل می دهند.

 بخش جاده‌ای

1- سفر وزیر راه به ترکیه برای حل و فصل مشکلات حمل و نقل در مرز بازرگان
 عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران از سفر بخش خصوصی و وزیر راه به ترکیه برای حل و فصل مشکلات حمل و نقل در مرز بازرگان خبر داد و عنوان کرد که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند زمینه انجام تفاهم‌نامه جدید را فراهم کنند.
سیده فاطمه مقیمی با بیان اینکه هنوز توافق جدیدی برای تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان انجام نشده و ترددها براساس روال قبل انجام می شود، گفت: قرار است بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی ترکیه وارد مذاکره شود و پس از آن وزیر راه ایران برای توافقات دوجانبه به این کشور سفر خواهد کرد. 

2- عدم تحقق وعده‌های دولت درباره ارائه تسهیلات برای خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان 
 رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری با بیان اینکه قیمت اتوبوس در کمتر از سه سال گذشته چند برابر افزایش یافته است، گفت: اتوبوسی که ‌‌نهایت با ۴۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد در حال حاضر باید برای خرید آن چیزی حدود یک میلیارد تومان بپردازیم.
احمدرضا عامری ادامه داد: یک سال گذشت اما هیچ یک از وعده‌های دولت درباره ارائه تسهیلات برای خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان محقق نشد.
وی بیان اینکه تسهیلات دولت برای خرید اتوبوس باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت اتوبوس باشد، ‌اظهار کرد: ‌در همه جای دنیا تسهیلات دولت ۸۰ درصد قیمت خرید است اما تا به امروز ما چیزی به عنوان تسهیلات دولتی دریافت نکرده‌ایم. 

3-  مرگ ۱۲ هزار و ۱۹۸ نفر بر اثر سوانح رانندگی در هشت ماه
کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام کرد: در هشت ماهه اول نخست امسال ۱۲ هزار و ۱۹۸ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته 7.1 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم. 
در کمیسیون ایمنی راه‌ها تصریح شد: مهمترین علت سوانح رانندگی در هشت ماهه نخست امسال عدم توجه به جلو با سهم 36.4 درصدی بوده است که پس از این علت تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ به ترتیب بیشترین علت سوانح رانندگی بوده است.

4- پروژه هایی که در راستای اهداف سیاسی اجرایی شدند
 مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر توسعه راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: امکان اتمام ۷۰ یا ۸۰ درصد پروژه های راه تا ۱۰ سال آینده هم وجود ندارد.
مرتضی شجاعی گفت: در دو دهه گذشته به دلیل محدودیت ها و فشارهای سیاسی پروژه های راه از مسیر اصلی خود تا حدودی دور شدند.
وی عنوان کرد: متاسفانه در این دو دهه اخیر بیشتر پروژه ها در راستای اهداف سیاسی نه اقتصادی و اجتماعی به اجرا درآمده اند و همین امر موجب شده امروز شاهد وجود پروژه های نیمه تمام زیادی در سطح کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون های بررسی و تصویب طرح ها نیز سعی کردند بیشتر اهداف سیاسیون را دنبال کنند، اظهارداشت: با بررسی های صورت گرفته شده درصدد و تلاش هستیم ۲۰ درصد از پروژه های در حال اجرا را به اتمام برسانیم.

بخش ریلی

1- مذاکره با روس‌ها برای برقی کردن مسیر گرمسار اینچه برون
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن، با اشاره به برقی کردن مسیر گرمسار اینچه برون گفت: برای برقی کردن مسیر گرمسار اینچه برون مذاکرات با روس ها انجام شده است و روس ها پیشنهاد خوبی داده اند.
مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: کارشناسان روسی با توجه به تجربه خود در حوزه قطارهای برقی گراف تهیه کرده اند و بر آن اساس ادعا دارند که می توانند 8 میلیون تن ترانزیت را در این مسیر تعهد کنند.
پورسیدآقایی افزود: کشور ایران برای استفاده از ظرفیت کامل خط آهن گرگان - اینچه‌برون و مسیر ترانزیتی ایران - ترکمنستان - قزاقستان باید مسیر ریلی گرمسار تا گرگان را برقی کند و افزایش ظرفیت دهد.

2- طرح ریلی مشهد، بجنورد- گرگان به مناقصه گذاشته می‌شود
 نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس ‌گفت: قرارداد اجرای طرح ریلی مشهد، بجنورد- گرگان به مناقصه گذاشته می‌شود.
قاسم جعفری اظهار داشت: قرارداد طرح ریلی مشهد-بجنورد- گرگان با فاینانسور چینی به صلاح مردم ایران نبود زیرا در این قرارداد، حق فسخ به طرف چینی داده‌ شده بود.
جعفری تأکید کرد: قرارداد نیاز به اصلاح داشت و هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی قول داد تا این طرح به مناقصه رود تا با مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آغاز شود. 

3- سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی در انحصار شرکت‌های خاص
 مجید بابایی، دبیر سابق انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در جلسه اتاق فکر ریلی با بیان این سوال که سرمایه گذار دنبال چیست؟ گفت: هدف ما از سرمایه گذاری باید افزایش حمل و نقل باشد. باید سرمایه گذار به سمتی برود که که با اولویت زمان کمتر و هرینه کمتر وارد این عرصه شود.
وی عنوان داشت: امروزه پروژه های ریلی موجود در راه آهن، مگا پروژه هستند لذا سرمایه گذاری در انحصار تعدادی شرکت خاص قرار گرفته است.
این کارشناس ریلی ادامه داد: باید به موضوع سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار متفاوت تر نگاه کرد. باید انحصار را شکست. اینکه راه آهن باید دنبال سرمایه گذار برود و یا کاری کند که سرمایه گذار خواهان سرمایه گذاری در راه آهن باشد سوالی است که باید به آن نگاه ویژه ای داشت. 

4- قطار سراسری سال آینده به ارومیه می‌رسد
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: راه آهن ارومیه – مراغه پس از 13 سال تاخیر در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز سال آینده به اتمام رسیده و قطار سراسری به ارومیه می رسد.
هادی بهادری اظهارداشت: امسال 600 میلیارد ریال ادامه طرح راه آهن مراغه - ارومیه تصویب شده بود که تاکنون 350 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
بهادری ادامه داد: 900 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه روند اجرای این طرح در سال آینده پیش بینی شده است.
بخش هوایی

1- ایران ایر دولتی می‌ماند
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: لایحه دولتی ماندن ایران ایر پس از تصویب در هیات وزیران تا دو ماه آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.
فرهاد پرورش افزود: این لایحه از وزارت راه و شهرسازی به معاون اول رییس جمهور تقدیم شده تا در کمیسیون زیربنایی دولت مورد بحث وبررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: پس از تایید دولتی ماندن ایران ایر در کمیسیون زیربنایی و تصویب آن توسط هیات دولت روند واگذاری این شرکت هواپیمایی حامل پرچم به بخش خصوصی متوقف می شود تا زمینه های لازم برای تقویت جایگاه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در کشور و منطقه فراهم شود.
وی گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، ایران ایر از فهرست واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی خارج می شود. 

2- آغاز فروش بلیت سفرهای نوروزی 94 به صورت همزمان از اوایل بهمن ماه
علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اولین جلسه ساماندهی سفرهای نوروزی امسال گفت: فروش بلیت سفرهای نوروزی 94 به صورت همزمان از اوایل بهمن ماه آغاز می شود. 

3- بازسازی ترمینال یک فرودگاه مهرآباد تا پایان سال
محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه تاپایان سال ترمینال یک فرودگاه مهرآباد بازسازی می شود و در اختیار پروازهای داخلی قرار می‌گیرد، گفت: برنامه ای برای انتخاب مشاور بین الملی برای بازنگری در طرح فرودگاه مهرآباد داریم تا آن را به فرودگاهی زیبا و شایسته برای مردم تهران تبدیل کنیم.

4- بخشی از لاشه هواپیمای سقوط کرده ایرآسیا پیدا شد 
رئیس سرویس ملی امداد و جستجوی اندونزی تاکید کرد که بخشی از لاشه هواپیمای سقوط کرده ایرآسیا در دریای جاوا پیدا شده است.
هنری سولیستو رئیس سرویس ملی امداد و جستجوی اندونزی تصریح کرد که غواصان عکسی را گرفته‌اند که بخشی از قطعات هواپیمای سقوط کرده شرکت ایرآسیا است.
هواپیمای ایرآسیا 28 دسامبر با 162 مسافر و خدمه در دریای جاوا سقوط کرد. این هواپیما هیچ نشانه‌ای از وضعیت سخت و نابسامانی گزارش نداده است. 

5- آمادگی برای راه‌اندازی تاکسی هوایی
مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران از آمادگی این شرکت برای راه اندازی و تجهیز ناوگان تاکسی هوایی با استفاده از ناوگان هلی‌کوپتری در مناطق مختلف کشور خبر داد.
سیدمحمود آذین با اشاره به اهمیت حضور تاکسی هلی‌کوپتری در کشور گفت: برای راه اندازی تاکسی هوایی درصورتی که نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط  هماهنگی‌های لازم را انجام دهند، 30 فروند هلی‌کوپتر در نقاط مختلف کشور مستقر خواهد شد تا هرکجا نیاز به کمک تاکسی هوایی داشته باشیم با یک ساعت پرواز بتوانیم به محل مورد نظر برسیم.

بخش دریایی

1- صنایع دریایی از برخی مواد قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی شد
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس را که از محل آورده نقدی یا مطالبات حاصل شده سهامداران افزایش سرمایه می دهند، از پرداخت حق تمبر معاف کردند.
نمایندگان در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با اصل ماده 21 این لایحه با 158 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده 21 این لایحه، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، به جزء (11) ماده(12) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 87.2.17 و تبصره ماده(145) قانون مالیات های مستقیم اضافه و از شمول مواد(39)، (40)، (41) و (76) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب66.6.1 و اصلاحات بعدی آن مستثنی می شوند. 

2- آغاز عملیات لای‌روبی رودخانه اروند در فاصله دو هفته تا یک ماه آینده
با توافقات انجام شده میان دو دولت ایران و عراق رودخانه اروند پس از سال‌ها دوباره پذیرای کشتی‌های غول‌پیکر خواهد شد‌.
با مشارکت کارشناسان دریایی دو کشور بنا شده عملیات لای‌روبی رودخانه اروند در فاصله دو هفته تا یک ماه آینده آغاز شود تا با به سرانجام رسیدن آن بار دیگر یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های فعال در منطقه توانایی پذایریی از کشتی‌های بزرگ را داشته باشد‌. 

3- دریافت اسناد جذب اپراتورهای بندر شهید رجایی در اسفند
معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه مشاور، اسناد جذب اپراتورهای بندر شهید رجایی را در اسفندماه امسال تحویل سازمان می‌دهد از تعیین تکلیف اپراتورها در سال 94 خبر داد.  علی جهاندیده بیان کرد: مشاور پروژه با شریک خارجی در حال مطالعه ‌و از 2 ماه گذشته مطالعات خود را در این باره آغاز کرده است که امیدواریم تا پایان سال اسناد تهیه شده و اپراتورهای بندر شهید رجایی را در سال آینده برای مدت زمان طولانی جذب کنیم.
جهاندیده افزود: مشاور اعلام کرده است که اسناد اسفندماه تحویل می شود و قطعا در سال 94 اپراتورهای جدید جذب خواهد شد.
وی با بیان اینکه قطعا بیش از یک اپراتور در بندر شهید رجایی خواهیم داشت، بیان کرد: مدل توسط مشاور طراحی می‌شود و ارتباط با محل‌های اقتصادی ترمینال، گمرک و از این قبیل همه توسط مشاور و شریک خارجی مشخص می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.