سند ملی ایمنی راه ها تدوین می شود
وزیر راه و شهرسازی از تدوین سند ملی ایمنی راه ها و برنامه های آینده برای کاهش تلفات رانندگی خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی در همایش صدسالگی آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایران، از نقش تاریخی این سند در ایمنی جاده ها و ترافیک گفت و بر ضرورت آماده سازی کشور برای عصر خودروهای هوشمند و هوش مصنوعی تأکید کرد. وی همچنین از تدوین سند ملی ایمنی راه ها و برنامه های آینده برای کاهش تلفات رانندگی خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در همایش صدسالگی آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایران اظهار کرد: این آیین نامه، به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام حمل ونقل کشور، در طی یک قرن گذشته نقشی بنیادین در شکل گیری فرهنگ ترافیک و ارتقاء ایمنی رانندگی، ایفا کرده است. از صد سال قبل تا امروز، این آیین نامه طی دهه ها، در چند مرحله بازنگری و روزآمد شده و متناسب با تحولات فناورانه و فرهنگی جامعه، به مسیر تکاملی خود ادامه داده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: در ورود به قرن دوم آئین نامه رانندگی، لازم می بینم یادآوری نمایم، باید آماده ورود به دنیای هوش مصنوعی و خودروهای هوشمند و متصل گردیم، از فناوریهای نوین هوشمند تردد بهره گرفته و زیرساخت های لازم و نیروی انسانی مجرب و کارآزموده را برای این دنیای جدید آموزش داده و آماده خدمت کنیم.
صادق با اشاره به دستاوردهای کلان در حوزه ایمنی و حمل و نقل جاده ای، افزود: در همین یک ماه گذشته، تدوین و اجرای سند ملی ایمنی راه ها با همکاری همه اعضای کمیسیون ایمنی راه ها که نوید بخش شرایط بهتری در بهبود ایمنی راهها خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با پیش بینی تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه ها در قانون برنامه هفتم توسعه، این برنامه با مشارکت تمامی اعضای کمیسیون ایمنی راه ها تهیه و با حمایت دولت و معاون اول محترم در برگزاری نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور، این برنامه برای اجراء توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شد.
رییس کمیسیون ایمنی راه های کشور در ادامه از زحمات همکاران خدوم پلیس راهور(شهری)، پلیس راه، و همکاران در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، سازمان پزشکی قانونی، اورژانس، وزارت بهداشت و سایر دستگاه های عضو کمیسیون ایمنی راه های کشور قدردانی ویژه ای کرد.
صادق ضمن تشریح چالش های پیش رو در حوزه ایمنی ترافیک از مشاوران و پیمانکاران راهسازی درخواست کرد؛ اگر بدلیل مشکلات مالی و اعتباری مواجه با شرایطی شدید که بایستی بین وضعیت ایمن و وضعیت ایمن تر تصمیم بگیرند، در خصوص الزامات اولیه ایمنی راه ها، از حقوق مردم در دستیابی به راه مورد انتظار، کوتاه نیامده و حتما گزینه ایمن تر را انتخاب کنند.
وی تصریح کرد: به طور قطع من به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسون ایمنی راه ها، از حق مردم در دستیابی به شرایط ایمن رانندگی کوتاه نمی آیم و از همکارانم نیز همین مطالبه را دارم.
صادق برنامه های آینده وزارت راه و کمیسیون ایمنی راه های کشور را توصیف کرد و با بیان اینکه ما در وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون ایمنی راه ها، خود را موظف می دانیم که با همکاری نهادهای مسئول، به ویژه پلیس راهور و پلیس راه، گام هایی اساسی و ماندگار در مسیر حفظ جان هم وطنان مان برداریم. گفت: ما در کمیسیون ایمنی راهها، از کلیه پیشنهادات و ایده های مناسب و قابل اجرا استقبال می کنیم.
آیا سند ایمنی وزارت راه در دوران وزارت آقای آخوندی تهیه نشده بود؟
خوبست دوستانی که اطلاعات کامل تر دارند، نظر بفرمایند.