بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

پزشکیان خواستار مهلت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رئیس مجلس، رئیس‌جمهور را درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی توجیه می‌کند، گفت: این کار هیچ بار مالی ندارد.

پزشکیان خواستار مهلت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی شد
تین نیوز |

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که رئیس مجلس، رئیس جمهور را درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی توجیه می کند، گفت: این کار هیچ بار مالی ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: با شروع فعالیت مجلس و قبل از این که وزرا به مجلس معرفی شوند، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مطرح کردیم.

وی افزود: این طرح آماده بود که در مجلس اعلام وصول شود، اما یک روز قبل از این کار، رئیس جمهور با رئیس مجلس گفت وگویی داشت و درخواست کرد با توجه به شروع به کار دولت برای تفکیک وزارت راه  و شهرسازی، مهلت داده شود.

وی ادامه داد: شاید درخواست مذکور با این نگاه بوده است که تفکیک وزارتخانه باعث توقف کارهای عمرانی می شود و رکود را در کار وزارت راه و شهرسازی ایجاد می کند، به همین دلیل نیز توسط رئیس مجلس به احترام رئیس جمهور و برای این که نشان دهد تعامل بین دولت و مجلس وجود دارد، اعلام وصول طرح تفکیک وزارت راه به تعویق افتاد و اعلام وصول نشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در اختیار هیئت رئیسه مجلس است، گفت: بعد از این که رئیس مجلس با رئیس جمهور توافق کرد و رئیس جمهور توجیه شود که این کار به نفع مسکن و حمل ونقل است، طرح تفکیک اعلام وصول می شود.

رضایی با تأکید بر این که طرح تفکیک هیچ بار مالی ندارد، توضیح داد: بنا نیست هیچ نیروی انسانی و ساخت وساز جدیدی ایجاد شود، با همین امکانات موجود ـ در وزارت راه و شهرسازی ـ تفکیک انجام می شود.

وی با بیان این که وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در هم ادغام نشده اند، بلکه الحاق شده اند، اضافه کرد: با کمترین هزینه و صرف زمان می توانیم مأموریت های حمل ونقل و مسکن را از هم جدا کنیم تا یک شرایط پایداری در این دو حوزه برای کشور به وجود بیاید.

وی با ابراز به این که حمل ونقل و مسکن حوزه های سنگینی هستند، خاطرنشان کرد: خانم وزیر، واقعاً وزیر پرتلاشی است و زحمت زیادی می کشد.،اما وزارت راه، وزارتخانه سنگینی است و اعتبارات آن جوابگوی همه مأموریت ها نیست. طبیعی است وزیر با صرف وقت و کمک بیشتر دولت و تمرکز به روی موضوعات خاص می تواند حتماً در انجام مأموریت ها بسیار مؤثر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    معیارها و شاخص های تفکیک وزارت راه و شهرسازی

    تفکیک وزارت راه و شهرسازی، موضوعی است که در سال های اخیر به طور جدی مطرح شده و دارای ابعاد و جوانب مختلفی است. برای تصمیم گیری در این مورد، لازم است معیارها و شاخص های مختلفی مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین این معیارها اشاره می شود:





    ماهیت وظایف و مسئولیت ها

    تفاوت ماهیت وظایف: وظایف مرتبط با حمل و نقل (راه، هوایی، دریایی و ...) با وظایف مرتبط با شهرسازی (مسکن، زیرساخت های شهری، برنامه ریزی شهری) تفاوت های ماهوی دارند.
    تمرکز بر تخصص: تفکیک می تواند به تمرکز بیشتر بر روی هر یک از این حوزه ها و ارتقای سطح تخصصی در هر بخش کمک کند.
    ارتباطات بین بخشی

    تداخلات گسترده: بسیاری از پروژه ها و برنامه ها در حوزه راه و شهرسازی دارای ارتباطات پیچیده و گسترده ای با یکدیگر هستند.
    هماهنگی بین بخشی: چگونگی حفظ هماهنگی بین دو وزارتخانه ی جدید پس از تفکیک، یک چالش مهم خواهد بود.
    ساختار سازمانی

    سلسله مراتب سازمانی: ساختار سازمانی فعلی وزارت راه و شهرسازی چگونه باید تغییر کند تا به دو وزارتخانه مستقل تبدیل شود؟
    نیروی انسانی: چه تغییراتی در نیروی انسانی و تقسیم کار بین دو وزارتخانه جدید ایجاد خواهد شد؟
    منابع مالی

    تامین بودجه: چگونه منابع مالی مورد نیاز برای هر یک از دو وزارتخانه جدید تامین خواهد شد؟
    اولویت بندی پروژه ها: چگونه پروژه های مختلف در هر یک از دو حوزه با توجه به محدودیت های بودجه ای اولویت بندی خواهند شد؟
    اثرات اجتماعی و اقتصادی

    توسعه متوازن: تفکیک وزارتخانه ها چه تاثیری بر توسعه متوازن مناطق مختلف کشور خواهد داشت؟
    کاهش بوروکراسی: آیا تفکیک می تواند به کاهش بروکراسی اداری و تسریع در روند تصمیم گیری ها کمک کند؟
    تجربیات سایر کشورها

    مطالعه تطبیقی: بررسی تجربیات سایر کشورها در زمینه تفکیک یا ادغام وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی می تواند مفید باشد.







    برخی از مزایای احتمالی تفکیک

    افزایش کارایی و اثربخشی: تمرکز بیشتر بر روی هر یک از حوزه ها می تواند به افزایش کارایی و اثربخشی در اجرای پروژه ها کمک کند.
    توسعه تخصصی: تفکیک می تواند به توسعه تخصص در هر یک از حوزه ها و ارتقای سطح دانش فنی کمک کند.
    کاهش پیچیدگی های اداری: تفکیک می تواند به کاهش پیچیدگی های اداری و تسریع در روند تصمیم گیری ها کمک کند.
    برخی از چالش های احتمالی تفکیک

    افزایش هزینه های اداری: ایجاد دو وزارتخانه جدید می تواند به افزایش هزینه های اداری منجر شود.
    کاهش هماهنگی بین بخشی: ممکن است هماهنگی بین دو وزارتخانه جدید در اجرای پروژه های مشترک با مشکل مواجه شود.
    تاخیر در اجرای پروژه ها: تفکیک می تواند به ایجاد وقفه در اجرای برخی از پروژه ها منجر شود.







    هماهنگی بین بخشی

    مکانیسم های هماهنگی: پس از تفکیک، چه مکانیسم هایی برای هماهنگی بین دو وزارتخانه جدید در نظر گرفته خواهد شد؟ آیا تشکیل یک شورای عالی هماهنگی بین بخشی می تواند مفید باشد؟
    پروژه های مشترک: چگونه پروژه های مشترک بین دو حوزه (مانند توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها) مدیریت خواهد شد؟
    منابع مالی

    تخصیص بودجه: چه معیارهایی برای تخصیص بودجه به هر یک از دو وزارتخانه جدید در نظر گرفته خواهد شد؟ آیا یک فرمول مشخص برای تخصیص بودجه وجود خواهد داشت؟
    جذب سرمایه گذاری: چگونه می توان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در هر دو حوزه جذب کرد؟
    اثرات اجتماعی و اقتصادی

    توزیع عادلانه ی خدمات: چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که خدمات حمل و نقل و مسکن به صورت عادلانه در تمام مناطق کشور توزیع شود؟
    توسعه پایدار: چگونه می توان توسعه پایدار را در هر دو حوزه تضمین کرد؟
    جلوگیری از رقابت ناسالم بین دو وزارتخانه



    برای جلوگیری از ایجاد رقابت ناسالم بین دو وزارتخانه جدید، می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

    تعیین شاخص های عملکرد: تعریف شاخص های عملکرد روشن و مشخص برای هر یک از وزارتخانه ها
    تخصیص بودجه عادلانه: تخصیص بودجه به صورت عادلانه و براساس نیازهای هر یک از وزارتخانه ها
    همکاری در پروژه های مشترک: تشویق به همکاری بین دو وزارتخانه در پروژه های مشترک
    ملاحظات زیست محیطی



    ملاحظات زیست محیطی یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری برای تفکیک است. پروژه های عمرانی و حمل و نقل اغلب اثرات مخربی بر محیط زیست دارند.

    ملاحظات زیست محیطی در تفکیک:

    ارزیابی اثرات زیست محیطی: انجام ارزیابی دقیق اثرات زیست محیطی برای همه پروژه ها
    ترویج حمل و نقل پایدار: تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه
    حفاظت از منابع طبیعی: حفاظت از منابع طبیعی مانند آب و خاک





    سناریوهای پس از تفکیک:

    سناریوهای احتمالی پس از تفکیک:



    تفکیک کامل: در این سناریو، دو وزارتخانه کاملا مستقل با وظایف و ساختار سازمانی جداگانه تشکیل می شود.
    تفکیک جزئی: در این سناریو، برخی از وظایف مشترک بین دو حوزه همچنان در یک وزارتخانه باقی می ماند.
    ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده: تشکیل یک نهاد مستقل برای هماهنگی بین دو وزارتخانه جدید.







    چگونگی تاثیر تمرکز بر هر یک از معیارها و شاخص ها

    تمرکز بر هماهنگی بین بخشی



    ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده: تشکیل یک شورای عالی هماهنگی بین بخشی با حضور نمایندگانی از هر دو وزارتخانه و سایر دستگاه های مرتبط می تواند بسیار موثر باشد. این شورا می تواند در خصوص پروژه های مشترک تصمیم گیری کرده و بر اجرای آن ها نظارت کند.
    تعریف دقیق وظایف: وظایف هر یک از وزارتخانه های جدید باید به طور دقیق و شفاف تعریف شود تا از بروز تداخلات جلوگیری شود.
    استفاده از فناوری اطلاعات: ایجاد یک سامانه ی اطلاعاتی مشترک برای تبادل اطلاعات و هماهنگی بین دو وزارتخانه می تواند بسیار مفید باشد.
    سناریوی تفکیک جزئی


    در سناریوی تفکیک جزئی، برخی از وظایف مشترک بین دو حوزه همچنان در یک وزارتخانه باقی می ماند. برای مثال، ممکن است وظایف مربوط به برنامه ریزی کلان حمل و نقل و شهرسازی در یک وزارتخانه متمرکز شود. این سناریو می تواند به کاهش هزینه های اداری و حفظ هماهنگی بین دو حوزه کمک کند.

    مزایای این سناریو:

    کاهش هزینه های اداری: با حفظ برخی از وظایف مشترک در یک وزارتخانه، می توان از دوباره کاری جلوگیری کرد.
    تسهیل هماهنگی: وجود یک وزارتخانه مشترک برای برخی وظایف، هماهنگی بین دو حوزه را تسهیل می کند.
    معایب این سناریو:

    کاهش تمرکز: ممکن است به دلیل وجود وظایف متنوع در یک وزارتخانه، تمرکز بر روی هر یک از حوزه ها کاهش یابد.
    پیچیدگی ساختار سازمانی: ساختار سازمانی این وزارتخانه ممکن است پیچیده تر شود.
    تجربیات سایر کشورها
    بسیاری از کشورها در گذشته تجربه تفکیک یا ادغام وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی را داشته اند. بررسی تجربیات این کشورها می تواند به ما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

    برای مثال:

    کشورهای اروپایی: بسیاری از کشورهای اروپایی وزارتخانه های جداگانه ای برای حمل و نقل و مسکن دارند.
    ایالات متحده: در ایالات متحده، مسئولیت های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی در سطوح مختلف دولت فدرال، ایالتی و محلی تقسیم شده است.
    نکات قابل توجه از تجربیات سایر کشورها:

    اهمیت هماهنگی بین بخشی: در اکثر کشورها، هماهنگی بین بخش های مختلف حمل و نقل و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    انعطاف پذیری در ساختار سازمانی: ساختار سازمانی مناسب باید با توجه به شرایط خاص هر کشور طراحی شود و در صورت نیاز قابل تغییر باشد.
    تمرکز بر تأثیر تفکیک بر شهرها



    یکی از مهمترین جنبه هایی که در تفکیک باید به آن توجه شود، تأثیر این تصمیم بر شهرها است. شهرها به عنوان هسته های اصلی توسعه، به هماهنگی تنگاتنگی بین زیرساخت های حمل و نقل و برنامه ریزی شهری نیاز دارند.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    توسعه حمل و نقل عمومی: آیا تفکیک به افزایش سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل عمومی منجر خواهد شد؟
    کاهش ترافیک: آیا تفکیک می تواند به کاهش ترافیک در شهرها کمک کند؟
    بهبود کیفیت زندگی: آیا تفکیک به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر خواهد شد؟
    هماهنگی طرح های جامع شهری: چگونه هماهنگی بین طرح های جامع شهری و طرح های حمل و نقل پس از تفکیک تضمین خواهد شد؟
    سناریوی تفکیک با حفظ یک نهاد هماهنگ کننده



    همانطور که قبلاً اشاره شد، ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده مستقل می تواند به حفظ هماهنگی بین دو وزارتخانه ی جدید کمک کند. این نهاد می تواند وظایف زیر را بر عهده داشته باشد:

    تعیین سیاست های کلی: تعیین سیاست های کلی در حوزه حمل و نقل و شهرسازی
    هماهنگی پروژه های مشترک: هماهنگی و نظارت بر اجرای پروژه های مشترک بین دو وزارتخانه
    حل اختلافات: حل اختلافات احتمالی بین دو وزارتخانه
    تجربیات سایر کشورها: مورد مطالعه انگلستان

    انگلستان از جمله کشورهایی است که تجربه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی را داشته است. در انگلستان، مسئولیت های مربوط به حمل و نقل و مسکن در وزارتخانه های مختلف تقسیم شده است.

    نکات قابل توجه از تجربه انگلستان:

    اهمیت مشارکت بخش خصوصی: در انگلستان، بخش خصوصی نقش مهمی در سرمایه گذاری و اجرای پروژه های زیرساختی دارد.
    تمرکز بر توسعه پایدار: دولت انگلستان بر توسعه پایدار و کاهش اثرات زیست محیطی پروژه های زیرساختی تاکید دارد.
    تمرکز بر مشارکت شهروندان



    یکی از نکات مهمی که در بحث تفکیک باید به آن توجه شود، مشارکت شهروندان است. شهروندان به عنوان ذینفعان اصلی پروژه های عمرانی و حمل و نقل، باید در تصمیم گیری ها مشارکت داده شوند.

    راهکارهایی برای مشارکت شهروندان:

    ایجاد سامانه های مشارکت الکترونیکی: ایجاد پلتفرم های آنلاین برای جمع آوری نظرات و پیشنهادات شهروندان در خصوص پروژه های مختلف
    برگزاری جلسات عمومی: برگزاری جلسات عمومی و کارگاه های آموزشی برای آگاه سازی شهروندان از طرح های در دست اجرا و دریافت نظرات آن ها
    تشکیل شوراهای محلی: تشکیل شوراهای محلی برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص مسائل مربوط به حمل و نقل و شهرسازی در سطح محله ها
    تمرکز بر زیرساخت های شهری و روستایی



    یکی از موضوعات مهم دیگری که در بحث تفکیک باید به آن توجه شود، زیرساخت های شهری و روستایی است. این زیرساخت ها شامل شبکه های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و... می شود. با توجه به اهمیت این زیرساخت ها در کیفیت زندگی مردم، باید به این سوال پاسخ داده شود که پس از تفکیک، مسئولیت این زیرساخت ها بر عهده کدام وزارتخانه خواهد بود؟

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    توسعه متوازن شهری و روستایی: آیا تفکیک به توسعه متوازن زیرساخت ها در مناطق شهری و روستایی کمک خواهد کرد؟
    هماهنگی با سایر بخش ها: چگونه هماهنگی بین زیرساخت های شهری و سایر بخش ها مانند انرژی و محیط زیست تضمین خواهد شد؟
    مشارکت بخش خصوصی: آیا تفکیک به افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت ها کمک خواهد کرد؟
    سناریوی تفکیک با

    رویکرد منطقه ای



    یکی دیگر از سناریوهای ممکن برای تفکیک، ایجاد وزارتخانه های منطقه ای است. به عنوان مثال، می توان وزارتخانه های حمل و نقل و شهرسازی را در سطح استان یا منطقه ایجاد کرد. این رویکرد می تواند به افزایش تمرکز بر مشکلات محلی و بهبود تصمیم گیری ها کمک کند.

    مزایای این رویکرد:

    افزایش تمرکز بر مشکلات محلی: تصمیم گیری ها با توجه به شرایط خاص هر منطقه اتخاذ می شود.
    کاهش تمرکززدایی: قدرت تصمیم گیری به سطح پایین تر منتقل می شود.
    معایب این رویکرد:

    افزایش هزینه های اداری: ایجاد وزارتخانه های جدید در سطح استان یا منطقه می تواند به افزایش هزینه های اداری منجر شود.
    عدم هماهنگی در سطح ملی: ممکن است هماهنگی بین وزارتخانه های مختلف در سطح ملی با مشکل مواجه شود.
    تأثیر تفکیک بر بازار مسکن



    یکی از مهم ترین حوزه هایی که تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار می گیرد، بازار مسکن است. سیاست گذاری در حوزه مسکن، از جمله تأمین زمین، صدور پروانه ساخت، و تنظیم بازار مسکن، ارتباط مستقیمی با وزارتخانه ای دارد که مسئولیت شهرسازی را بر عهده دارد.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    تامین زمین برای مسکن: آیا تفکیک به افزایش سرعت تامین زمین برای ساخت مسکن کمک خواهد کرد؟
    تنظیم بازار مسکن: کدام وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار مسکن و کنترل قیمت ها را بر عهده خواهد گرفت؟
    مسکن اجتماعی: چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که تفکیک به بهبود دسترسی اقشار کم درآمد به مسکن کمک خواهد کرد؟
    نقش فناوری اطلاعات در مدیریت زیرساخت ها پس از تفکیک



    فناوری اطلاعات می تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت زیرساخت ها پس از تفکیک ایفا کند. با استفاده از فناوری اطلاعات می توان به موارد زیر دست یافت:

    یکپارچگی داده ها: ایجاد یک پایگاه داده ی مشترک برای تمام اطلاعات مربوط به زیرساخت ها
    نظارت بر عملکرد زیرساخت ها: استفاده از حسگرها و تجهیزات هوشمند برای نظارت بر عملکرد زیرساخت ها و پیش بینی خرابی ها
    تسهیل تعاملات شهروندان: ایجاد سامانه های آنلاین برای تعامل شهروندان با دستگاه های اجرایی
    مقایسه تجربه سایر کشورها در این زمینه

    بسیاری از کشورها تجربه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی را داشته اند. بررسی تجربیات این کشورها می تواند به ما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

    نکات قابل توجه از تجربیات سایر کشورها:

    اهمیت هماهنگی بین بخشی: حتی در کشورهایی که وزارتخانه های جداگانه ای برای حمل و نقل و شهرسازی دارند، هماهنگی بین این دو بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.
    نقش بخش خصوصی: در بسیاری از کشورها، بخش خصوصی نقش مهمی در سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت ها دارد.
    توجه به نیازهای خاص هر کشور: هر کشوری با توجه به شرایط خاص خود، مدل مدیریتی متفاوتی را برای حوزه حمل و نقل و شهرسازی انتخاب می کند.


    تأثیر تفکیک بر توسعه حمل و نقل ریلی



    یکی از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار بگیرد، توسعه حمل و نقل ریلی است. حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از پاک ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری دارد.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی: آیا تفکیک به افزایش سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های ریلی کمک خواهد کرد؟
    هماهنگی با سایر بخش های حمل و نقل: چگونه هماهنگی بین حمل و نقل ریلی و سایر بخش های حمل و نقل مانند جاده ای و هوایی تضمین خواهد شد؟
    توسعه قطارهای حومه ای و شهری: آیا تفکیک به توسعه قطارهای حومه ای و شهری کمک خواهد کرد؟
    نقش شوراهای شهر و روستا در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک

    شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم در سطح محلی، می توانند نقش مهمی در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی ایفا کنند.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    مشارکت در برنامه ریزی شهری: چگونه می توان مشارکت شوراهای شهر و روستا را در برنامه ریزی شهری افزایش داد؟
    اختصاص بودجه به پروژه های محلی: چگونه می توان بودجه لازم برای اجرای پروژه های محلی را تأمین کرد؟
    نظارت بر اجرای پروژه ها: چگونه می توان از اجرای صحیح پروژه ها توسط دستگاه های اجرایی اطمینان حاصل کرد؟
    مقایسه تجربه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این زمینه

    کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تجربیات متفاوتی در زمینه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی دارند.

    کشورهای توسعه یافته: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، وزارتخانه های جداگانه ای برای حمل و نقل و مسکن وجود دارد. این کشورها معمولاً به زیرساخت های حمل و نقل عمومی و توسعه پایدار شهری اهمیت زیادی می دهند.
    کشورهای در حال توسعه: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، وزارتخانه های حمل و نقل و شهرسازی به صورت مشترک اداره می شوند. این کشورها معمولاً با چالش هایی مانند کمبود منابع مالی و فنی برای توسعه زیرساخت ها مواجه هستند.

    تأثیر تفکیک بر توسعه حمل و نقل دریایی



    یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار بگیرد، توسعه حمل و نقل دریایی است. حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از مهم ترین راه های حمل و نقل کالا و مسافر، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    سرمایه گذاری در بنادر و زیرساخت های دریایی: آیا تفکیک به افزایش سرمایه گذاری در بنادر و زیرساخت های دریایی کمک خواهد کرد؟
    هماهنگی با سایر بخش های حمل و نقل: چگونه هماهنگی بین حمل و نقل دریایی و سایر بخش های حمل و نقل مانند جاده ای و ریلی تضمین خواهد شد؟
    توسعه کشتیرانی ساحلی: آیا تفکیک به توسعه کشتیرانی ساحلی و کاهش بار ترافیکی جاده ای کمک خواهد کرد؟
    نقش بخش خصوصی در سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک

    بخش خصوصی می تواند نقش بسیار مهمی در سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت های حمل و نقل و شهرسازی ایفا کند.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی: چگونه می توان بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها ترغیب کرد؟
    تعیین تعرفه ها و قیمت ها: چگونه باید تعرفه ها و قیمت ها برای استفاده از زیرساخت ها تعیین شود؟
    نظارت بر عملکرد بخش خصوصی: چگونه می توان بر عملکرد بخش خصوصی در ارائه خدمات نظارت کرد؟
    مقایسه تجربه کشورهای همسایه در این زمینه

    کشورهای همسایه نیز تجربه های مختلفی در زمینه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی داشته اند.

    مقایسه با ترکیه: ترکیه در سال های اخیر تغییرات ساختاری زیادی در حوزه حمل و نقل و شهرسازی ایجاد کرده است.
    مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس: کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری های کلانی در زیرساخت های حمل و نقل انجام داده اند.
    تأثیر تفکیک بر توسعه حمل و نقل هوایی



    یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار بگیرد، توسعه حمل و نقل هوایی است. حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از سریع ترین روش های حمل و نقل، نقش مهمی در توسعه گردشگری و تجارت بین المللی دارد.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    سرمایه گذاری در فرودگاه ها و زیرساخت های هوایی: آیا تفکیک به افزایش سرمایه گذاری در فرودگاه ها و زیرساخت های هوایی کمک خواهد کرد؟
    هماهنگی با سایر بخش های حمل و نقل: چگونه هماهنگی بین حمل و نقل هوایی و سایر بخش های حمل و نقل مانند جاده ای و ریلی تضمین خواهد شد؟
    توسعه فرودگاه های منطقه ای: آیا تفکیک به توسعه فرودگاه های منطقه ای و کاهش بار ترافیکی فرودگاه های بزرگ کمک خواهد کرد؟
    نقش سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک

    سازمان های مردم نهاد (NGO) می توانند نقش مهمی در نظارت بر تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی ایفا کنند.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    مشارکت در برنامه ریزی شهری: چگونه می توان مشارکت سازمان های مردم نهاد را در برنامه ریزی شهری افزایش داد؟
    نظارت بر اجرای پروژه ها: چگونه می توان از اجرای صحیح پروژه ها توسط دستگاه های اجرایی اطمینان حاصل کرد؟
    ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی: چگونه می توان سازمان های مردم نهاد را در ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی مشارکت داد؟
    مقایسه تجربه کشورهای اروپایی در این زمینه

    کشورهای اروپایی تجربه طولانی تری در زمینه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی دارند.

    اهمیت حمل و نقل عمومی: در بسیاری از کشورهای اروپایی، حمل و نقل عمومی نقش بسیار مهمی در جابه جایی مردم دارد.
    توجه به مسائل زیست محیطی: کشورهای اروپایی به مسائل زیست محیطی اهمیت زیادی می دهند و تلاش می کنند تا اثرات منفی حمل و نقل بر محیط زیست را کاهش دهند.
    مشارکت شهروندان: در کشورهای اروپایی، مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی بسیار بیشتر است.
    تأثیر تفکیک بر توسعه حمل و نقل درون شهری



    یکی از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار بگیرد، توسعه حمل و نقل درون شهری است. حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از مهم ترین چالش های شهرهای بزرگ، نیازمند توجه ویژه است.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی: آیا تفکیک به افزایش سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تراموا کمک خواهد کرد؟
    هماهنگی بین مدهای مختلف حمل و نقل: چگونه هماهنگی بین مدهای مختلف حمل و نقل درون شهری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی تضمین خواهد شد؟
    مدیریت ترافیک: کدام وزارتخانه مسئولیت مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی هوا را بر عهده خواهد گرفت؟
    نقش فناوری اطلاعات در مدیریت حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک

    فناوری اطلاعات می تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک ایفا کند. با استفاده از فناوری اطلاعات می توان به موارد زیر دست یافت:

    سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS): استفاده از GIS برای برنامه ریزی شهری و مدیریت ترافیک
    سامانه های هوشمند حمل و نقل (ITS): استفاده از ITS برای مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی و ارائه اطلاعات به مسافران
    داده های بزرگ: استفاده از داده های بزرگ برای تحلیل رفتار سفر و بهبود خدمات حمل و نقل
    مقایسه تجربه کشورهای آسیای شرقی در این زمینه

    کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور تجربه موفقی در توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی و مدیریت شهری دارند.

    سرمایه گذاری بلندمدت: این کشورها سرمایه گذاری های بلندمدتی در زیرساخت های حمل و نقل انجام داده اند.
    هماهنگی بین بخش های دولتی و خصوصی: همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی در توسعه حمل و نقل بسیار قوی است.
    توجه به نیازهای شهروندان: تصمیم گیری ها در این کشورها با توجه به نیازهای شهروندان انجام می شود.
    تأثیر تفکیک بر توسعه حمل و نقل دوچرخه



    یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند تحت تأثیر مستقیم تفکیک قرار بگیرد، توسعه حمل و نقل دوچرخه است. حمل و نقل دوچرخه به عنوان یکی از پاک ترین و سالم ترین روش های حمل و نقل، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری دارد.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    ایجاد زیرساخت های دوچرخه سواری: آیا تفکیک به ایجاد زیرساخت های دوچرخه سواری مانند مسیرهای دوچرخه و پارکینگ دوچرخه کمک خواهد کرد؟
    تشویق مردم به استفاده از دوچرخه: چگونه می توان مردم را به استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه تشویق کرد؟
    هماهنگی با سایر مدهای حمل و نقل: چگونه هماهنگی بین حمل و نقل دوچرخه و سایر مدهای حمل و نقل درون شهری مانند پیاده روی و حمل و نقل عمومی تضمین خواهد شد؟
    نقش مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی پس از تفکیک

    مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های مربوط به حمل و نقل و شهرسازی می تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت مندی مردم کمک کند.

    ملاحظات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

    ایجاد فرایندهای مشارکت: چگونه می توان فرایندهایی برای مشارکت شهروندان در تصمیم گیری ها ایجاد کرد؟
    تشکیل انجمن های محلی: چگونه می توان تشکیل انجمن های محلی برای رسیدگی به مسائل حمل و نقل و شهرسازی را تشویق کرد؟
    استفاده از ابزارهای آنلاین: چگونه می توان از ابزارهای آنلاین برای جمع آوری نظرات شهروندان استفاده کرد؟
    مقایسه تجربه کشورهای آمریکای شمالی در این زمینه

    کشورهای آمریکای شمالی مانند کانادا و ایالات متحده تجربه های متفاوتی در زمینه تفکیک وزارتخانه های مرتبط با حمل و نقل و شهرسازی دارند.

    توجه به حمل و نقل شخصی: در این کشورها، حمل و نقل شخصی نقش بسیار مهمی دارد.
    توسعه شهرهای جدید: این کشورها تجربه زیادی در توسعه شهرهای جدید دارند.
    مشارکت بخش خصوصی: بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و شهرسازی دارد.

    • ناشناس

      این قصه ها چیه؟؟؟!!

  • ناشناس پاسخ

    برادر کوچی در مجلس قبل 4 سال وقت خود و همه نمایندگان را معطوف به تفکیک این وزارتخانه کردید و به جایی نرسیدید. چرا که چون شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص 100 درصد مخالف چنین تفکیکی می باشند. برادر خیلی خیلی کارهای بزرگتر و مهم تر از این موضوع وجود دارد که بتوانی در خدمت مردم شریفی که در شهرستان و استانی که به تو رای داده اند، باشی و خدمتگزاری کنی. برادر اول منطقه تحت نمایندگی خود را درست کن و بعداً به امور ملی بپرداز.

  • کارشناس پاسخ

    همانطوری که آقای رضایی بدرستی اشاره کردند ساختار این دووزارت خانه ادغام نشده است بلکه به هم الحاق شده اند و این موضوع دراستانها کاملا مشهود است لذا به هرحال دراین شرایط تفکیک به دووزارت خانه ضرورتی ندارد وقطعا این اقدام کارگشا هم نخواهد بود وضمن بزرگترکردن دولت، بارمالی درهزینه های جاری برای دولت نیز ایجاد خواهدشد.