| کد خبر: 248019 |

اعلام آمادگی ایران برای افزایش ترانزیت کالا با کشورهای آسیای مرکزی در کنفرانس لجستیک تاجیکستان

معاون حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی با حضور در کنفرانس بین المللی تاجیکستان موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیت های لجستیک جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی با حضور در کنفرانس بین المللی تاجیکستان موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیت های لجستیک جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل راه و شهرسازی درباره کنفرانس بین المللی لجستیک و اولویت های آن در گسترش ارتباط حمل و نقلی تاجیکستان با کشورهای منطقه اظهار کرد: این کنفرانس با حضور نمایندگان کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، چین، روسیه، بلاروس و همچنین روسا یا دبیران کل سازمان های حمل ونقلی و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورها و نیز شرکت های حمل و نقلی برگزار شد. 

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور تاجیکستان، به عنوان یک مرکز لجستیک قوی در کریدور ترانزیتی شرق - غرب می تواند نقش مهمی را در منطقه ایفا کند، گفت: ترانزیت کالای چین می تواند از مسیر تاجیکستان و از طریق ازبکستان، ترکمنستان به ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود. 

وی افزود: همچنین این کالای ترانزیت می تواند در آینده با شرایط مناسب و امن، از مسیر تاجیکستان به افغانستان و ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود، بنابراین ارتباط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان علاوه بر مزایای دیگری که دارد، نقش مهمی برای دو کشور در رابطه با همراه کردن سایر کشورهای در مسیر کالای ترانزیت و همچنین صادرات و واردات دوکشور، نظیر ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان خواهد داشت. 

به گفته افندی زاده، در مراسمی که در شهر کولاب تاجیکستان انجام شد اولین قطارترانزیتی آزمایشی تاجیکستان به ایران از طریق ازبکستان و ترکمنستان با مقصد ترکیه حرکت کرد که می تواند در آینده با انتقال بار ترانزیتی چین از مسیر قزاقستان یا ترکمنستان به سمت اذربایجان، گرجستان به ترکیه و اروپا به مسیر ترانزیتی عبوری از ایران تقویت شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در کنفرانس، به موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیتهای لجستیکی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور تجاری - لجستیکی اشاره شد، کشور ایران در راستای توسعه و گسترش زیرساخت های لجستیکی جمهوری اسلامی ایران اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک، به کارگیری حمل ونقل چند وجهی ، حمایت از ایجاد شرکت های لجستیکی طرف سوم، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، ساماندهی زنجیره های تأمین کالا، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی را انجام داده است و این امر می تواند برای افزایش ترانزیت کالا از ایران نقش مهمی را ایفا کند.

افندی زاده افزود: کشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی را برای افزایش ترانزیت کالا از ایران می توانند داشته باشند، همانطورکه می دانید نخستین اجلاس شش جانبه ترانزیتی وزرا در تهران در ۸ و ۹ اکتبر با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان  فرصتی ارزشمند را برای هم افزایی و بهره مندی همه بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک و تجارت در منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در جریان این اجلاس یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه ای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم شده است. همچنین برنقش ترانزیت و حمل ونقل بین المللی برای رشد اقتصاد ملی و منطقه ای و گسترش تجارت و حمایت کامل از همه کریدورها و مسیرهای موجود و بالقوه که کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی را به/از بازارهای جهانی وصل می کند، تاکید شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه ای ۶ جانبه ترانزیتی، استفاده مشترک از یک رویکرد یکپارچه تر و هماهنگ تر نسبت به کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی موجود و توسعه و ارائه یک مدل مدیریت کریدور شامل پلتفرم لجستیک دیجیتال برای هماهنگی، تسهیل، تنظیم، نظارت و هماهنگی بیشتر جنبه های عملیات ترانزیتی مورد تاکید قرار گرفت.

افندی زاده گفت: در بیانیه پایانی اجلاس مذکور نیز، امکان هدف گذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و پنج کشور دیگر مطرح شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: نیاز است کشور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی که نقش مهم و کلیدی در مسیر ترانزیتی عبوری از ایران در کریدور شرق- غرب و شمال-جنوب دارند با یک دیپلماسی اقتصادی قوی و مستمر، نسبت به تعمیق مناسبات بصورت دو جانبه و چند جانبه با آن ها، اقدام کند تا بتواند از ظرفیت شبکه ترانزیت خود با اتکا بر توانمدی ها و سایر امکانات استفاده بهینه کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.