| کد خبر: 238422 |

حمل و نقل، دروازه ورود به توسعه

این روز‌ها وقتی به بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل در کشور نگاه می‌کنیم با وجود همه مشکلات ریز و درشتی که فعالان حمل و نقل با آن‌ها روبرو هستند، با صنعتی پویا و پر تحرک روبرو هستیم، در کارگاهی به وسعت یک کشور.

تین نیوز

این روز‌ها وقتی به بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل در کشور نگاه می‌کنیم با وجود همه مشکلات ریز و درشتی که فعالان حمل و نقل با آن‌ها روبرو هستند، با صنعتی پویا و پر تحرک روبرو هستیم، در کارگاهی به وسعت یک کشور.

به گزارش تین نیوز به نقل از صداوسیما، فعالان بخش خصوصی این روز‌ها پر امیدتر از قبل به آینده می‌نگرند و هریک تلاش دارند در روز‌هایی که دشمنان با تحریم‌های ظالمانه، تلاش کردند کشورمان را منزوی کنند آخرین رگ و ریشه‌های وابستگی این صنعت به خارج کشور را نیز قطع کنند.

داوود محمدی رئیس هیئت مدیره یک شرکت خصوصی و رئیس انجمن قیر ایران می‌گوید: امروز در بخش قیر پی جی، کشورمان به دستاورد‌های زیادی رسیده و کاری که بیست سال پیش در آمریکا در صنعت قیر آغاز شد به مدت ۴ سال است که در کشور ما نیز پیاده می‌شود.

وی در تشریح این موفقیت می‌گوید: امروز قیر را با توجه به شرایط بومی هر استان با مشخصات فنی آن تهیه کرده و به پیمانکاران مختلف و راهسازان می‌دهیم تا در صنعت راهسازی و سایر بخش‌های مورد نیاز قرار گیرد.

عباس اربابی تولیدکننده تجهیزات پلاک خوان و قائم مقام شرکت متولی اخذ عوارض آزادراهی نیز می‌گوید: تمام دوربین‌های پلاک خوان و نرم افزار مورد نیاز این دوربین‌ها و همچنین طراحی سامانه و سرور ثبت پلاک‌های عبوری را در داخل تولید کرده‌ایم و بجز ۱۰ درصد تجهیزات مورد نیاز، همه موارد این صنعت در داخل تولید می‌شود.

حمل بار و مسافر در طول تاریخ، دو کارکرد اصلی صنعت حمل و نقل کشورمان بوده‌اند. در دهه‌های اخیر و با توسعه تجارت جهانی ترانزیت نیز به یکی دیگر از کارکرد‌های صنعت افزوده شده. کارکردی که بخاطر موقعیت راهبردی کشورمان در نقشه جهانی، مزیتی درآمدزا برای کشور ایجاد کرده.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید امروز حمل هر تن کالا از کشور و ترانزیت آن می‌تواند درآمدی معادل صادرات یک بشکه نفت برای کشور داشته باشد.

 رستم قاسمی معتقد است: برای توسعه ترانزیت و افزایش درآمد‌های حاصل از آن، تکمیل کریدور‌ها در دو محور شرقی- غربی و جنوبی- شمالی باید در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین احداث راه آهن چابهار - زاهدان به عنوان مهمترین حلقه کریدور جنوب- شمال در دو جبهه در حال ساخت هست و به ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این خصوص می‌گوید: کار ساخت راه آهن زاهدان – چابهار هم اکنون در دو جبهه کاری با شدت و سرعت در حال انجام است و بخش اول این پروژه تا شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

در بخش دریایی حدود ۹۵ درصد تجارت خارجی کشور در سال‌های اخیر از طریق دریا و ۱۸ بندر شمالی و جنوبی در ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی رقم خورده است. اقدامی که بار‌ها تلاش دشمنان برای محاصره اقتصادی و تحریم کشور را با شکست روبرو ساخته است.

علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: همین امروز ۱۷ کشتی بزرگ حمل کالا‌های اساسی در بنادر جنوبی مشغول تخلیه هستند و چنین امری در تاریخ بندری کشور، اگر نگوییم بی سابقه، می‌توان گفت کم سابقه بوده و بنادر کشور ظرفیت‌های بزرگی برای تخلیه ایجاد کرده‌اند.

صنعت هوایی کشورمان هم که در همه سال‌های پس از انقلاب همواره با تحریم‌ها روبرو بوده عملکردی پرافتخار داشته و امروز در آستانه شکست تحریم‌ها با تکیه بر توان علمی جوانان و دانشمندان خود قرار داریم.

کاپیتان محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره می‌گوید: یکی از مهمترین مواردی که شرکت‌های دانش بنیان از صنعت هوایی درخواست می‌کردند این بود که به آن‌ها اجازه فعالیت در این صنعت داده شود. وی می‌افزاید: امروز دانش بنیان‌ها و جوانان صنعتگر کشورمان در تخصصی‌ترین و بالاترین سطوح فناوری هوایی مشغول به کار هستند و همه زیرساخت‌های این امر کاملا فراهم شده است.

صنعت فرودگاهی هم امروز، پیشرفته‌ترین تجهیزات فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی را در داخل تولید می‌کند. رادار پیشرفته کوشک بزم قم که سال ۹۸ راه اندازی شد، نمونه‌ای از این افتخار آفرینی جوانان متخصص کشور بود و این راه همچنان ادامه دارد.

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این باره می‌گوید: امروز بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنعت فرودگاهی اعم از رادار‌ها و تجهیزات کنترلی طبق قرارداد‌هایی که با بخش خصوصی منعقد کردیم در حال تولید است و به مرور در فرودگاه‌های کشور نصب خواهد شد.

وی می‌گوید: در حالیکه در بالاترین حد سفرها، فرودگاه‌های کشور سالانه ۵۱ میلیون سفر هوایی را به خود دیده اند، ظرفیت فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت حدود ۷۶ میلیون مسافر است.

در بخش جاده‌ای هم، رانندگان حمل بار و مسافر امسال رکورد‌های بی نظیری خلق کرده اند. رانندگان جاده‌ای، این خانواده ۶۰۰ هزار نفری هم در دو بخش بار و مسافر، مجریان اصلی این بخش حمل و نقل هستند و داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید رانندگان از ابتدای سال بیش از ۷۰ میلایون مسافر را در کشور جابجا کرده اند که رشدی ۱۵۰ درصدی در مقایسه با سال پیش از آن دارد.

همه این توفیق‌های صنعت حمل و نقل، در گرو همکاری بخش‌های مختلف این صنعت با شرکت‌های دانش بنیان بوده. همکاری‌ای که حاصل اون، قطع نیاز به خارج بوده است.

هم اکنون ۶ درصد جمعیت کشور در بخش‌های مختلف این صنعت فعال و مشغول به کار هستند. با گذر از روش‌های سنتی حمل بار و مسافر و البته توجه به توسعه ترانزیت، این بخش ظرفیت بیشتری برای ایجاد شغل دارد.

حمل و نقل، دروازه ورود به توسعه در هر کشوری محسوب می‌شود و در صورت توجه به این ظرفیت، حداقل ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور در این بخش قابل تولید و استفاده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.