| کد خبر: 236965 |

فاصله گذاری‌ اجتماعی در هواپیما و قطار تأثیری نداشت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: مردم در اتوبوس و مترو و تاکسی کنار هم بودند ولی وقتی وارد هواپیما می شدند، فاصله گذاری رعایت می شد که نشان می دهد این روش، بی فایده بود.

تین نیوز

شهرام آدم نژاد درباره حذف فاصله گذاری‌های اجتماعی در حمل ونقل عمومی بین شهری اظهار کرد: در یک سال گذشته روش فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی را رعایت کردیم که این محدودی جذب مسافر در حمل و نقل هوایی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و در اتوبوس و قطار ۵۰ درصد بود.

مردم در مترو کنار هم بودند ولی در هواپیما جدا از هم می‌نشستند!

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، وی ادامه داد: این روش، پُرهزینه و کم اثری بود؛ چون همه مسافرانی که قصد ورود به فرودگاه‌ها را داشتند تا قبل از سوار هواپیما شدن، در تاکسی و مترو و اتوبوس‌های درون شهری بوده‌اند و کنار همدیگر می‌نشستند اما در هواپیما باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: پیرو مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتیم، قرار شد روش مؤثرتری انجام شود؛ به خصوص که در ماه‌های گذشته با زحمات وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون در کشور خیلی بهتر شد؛ لذا برای اجرای روش‌های استاندارد مقرر شد هر مسافری که قرار است از حمل و نقل عمومی بین شهری استفاده کند، کارت واکسن داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر مسافری کارت واکسن نداشته باشد باید حتماً تست پی سی آر منفی ۷۲ ساعته ارائه دهد. در غیر این صورت نمی‌تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کند؛ این روش تشدید سبب می‌شود همه کسانی که می‌خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، به سمت حمل و نقل عمومی بروند که روش مؤثرتری برای جلوگیری از زنجیره انتقال کرونا خواهد بود.

تا اول آذر نیازی به ارائه کارت واکسن نیست

آدم نژاد تأکید کرد: در حال حاضر برای خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری، واکسیناسیون مسافران را کنترل نمی‌کنیم و این پروتکل‌های جدید از اول آذر اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: الان تنها پروتکلی که تا اول آذر اجرا می‌کنیم این است که اگر مسافری بر اساس اعلام سامانه وزارت بهداشت، دارای تست کرونای مثبت باشد تا ۱۴ روز نمی‌تواند بلیت بخرد؛ اما از اول آذر باید کارت واکسن داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتقاد برخی مسافران مبنی بر اینکه شرکت‌های ریلی فروش بلیت قطار تا ۱۰۰ درصد ظرفیت را از هم اکنون آغاز کرده‌اند گفت: چنین اتفاقی رخ نداده و همچنان شرکت‌های ریلی باید تا ۵۰ درصد ظرفیت قطار، بلیت فروشی کنند؛ اما خانواده‌ها این محدودیت را ندارند و می‌توانند در یک کوپه سفر کنند.

چند صندلی در اتوبوس خالی است تا مسافران مشکوک به کرونا به آن منتقل شوند

وی تأکید کرد: اما از اول آذر محدودیت‌های مسافرگیری تغییر می‌کند که به صورت کنترل با کارت واکسن یا تست منفی پی سی آر است. ظرفیت مسافرگیری در هواپیما ۱۰۰ درصد و در قطار و اتوبوس به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد. چون در قطار و اتوبوس قرار شد ظرفیت خالی نگه دارند تا اگر در طول سفر مشخص شد مسافری علائم نشان می‌دهد، او را به صندلی‌های خالی منتقل کنند تا دور از سایر مسافران باشد.

کارت‌های جعلی واکسن را شناسایی می‌کنیم

آدم نژاد درباره امکان جعل کارت واکسن گفت: کنترل‌ها به صورت سیستمی است و با کارت‌های فیزیکی انجام نمی‌شود؛ مسافران باید در سامانه امید مشخصات خود را بارگذاری کنند تا مشخصات آنها در هنگام خرید بلیت، چک شود. البته در آینده نزدیک قرار است بارکد مسافری را در حمل و نقل برون شهری اجرا کنیم.

تغییر کنترل تردد جاده‌ای خودروهای شخصی از دستی به هوشمند

وی در خصوص امکان تردد خودروهای شخصی در جاده‌ها نیز اظهار کرد: در پروتکل جدید کنترل هوشمند، نحوه مسافرت جاده‌ای با خودروی شخصی میان شهرها با رنگ بندی‌های جدید مشخص شده است؛ روشی که قبلاً به صورت کنترل فیزیکی تردد میان شهرهای قرمز و نارنجی بود، از این پس به صورت هوشمند اجرا می‌شود. در حال حاضر تردد خودروهای شخصی به شهرهای قرمز محدود شده است.

عوارض عبور از آزادراه‌ها افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر راه درباره افزایش عوارض آزادراه‌ها بیان کرد: فعلاً برنامه‌ای برای افزایش عوارضی آزادراه‌ها نداریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.