| کد خبر: 179292 |

◄ سیر تحول تاریخی وزارت راه و ترابری

تحول ساختاری در حمل‌ونقل ایران از سال 1285 آغاز شد و در آن سال اداره طرق و شوارع تأسیس شد.

تین نیوز

تحول ساختاری در حمل‌ونقل ایران از سال 1285 آغاز شد و در آن سال اداره طرق و شوارع تأسیس شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اداره‌کل طرق و شوارع در وزارت فلاحت و تجارت و فواید‌عامه تشکیل می‌شود که از آن می‌توان به‌عنوان نخستین ساختار سازمانی بخش حمل‌ونقل در ایران یاد کرد.

در سال ۱۳۰۹ امور مربوط به راه از وزارت فواید‌عامه جداشده و وزارت طرق و شوارع تأسیس شد. در ادامه همین روند و با توجه به وابستگی شدید نهادهای اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور به راه و نیاز به راه‌های اتومبیل‌رو و درنتیجه، نیاز به یک سازمان جدید، در سال ۱۳۱۵ وزارت راه باهدف تأمین راه‌های ارتباطی کشور تشکیل شد.

در سال‌های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۷ مجدداً تغییرات عمده‌ای در سازمان و تشکیلات وزارت راه به وجود آمد و در سال ۱۳۵۱ وزارت راه، تشکیلات منسجم‌تری یافت. در این زمان سازمان‌های وابسته به وزارت راه، شامل راه‌آهن دولتی ایران، هواپیمایی کل کشور و مرکز هواشناسی بودند.

اساسی‌ترین تغییر تشکیلاتی با تصویب قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۵۳ به وقوع پیوست، براساس این قانون وظایف جامع‌تر و گسترده‌تر برعهده این سازمان نهاده شد و حمل‌ونقل به‌عنوان رکن اساسی در وظایف وزارت راه وترابری محسوب شد.

در همین سال سازمان بنادر و کشتیرانی نیز به این وزارتخانه انتقال یافت و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز به سبب ارتباط وظیفه به وزارت راه و ترابری جزو سازمان‌های وابسته به وزارت مذکور در آمد.

در سال ۱۳۵۴ به سبب گسترش فعالیت راهداری در سطح استان‌ها، اداره‌کل راهداری به معاونت اجرایی و راهداری تغییر شکل یافته و ادارات کل فنی به‌منظور پشتیبانی فنی و عملیاتی استان‌ها در این حوزه ایجاد شدند.

در سال ۱۳۶۱ ادارات کل راه وترابری استان‌ها در مجموعه حوزه معاونت پارلمانی و برنامه‌ریزی قرار گرفتند و با اصلاح عنوان معاونت راهداری به معاونت راهداری و هماهنگی امور استان‌ها به این معاونت ملحق شدند. در همین سال عمده‌ترین تحول در ارتباط با حمل‌ونقل جاده‌ای، در تشکیلات مصوب با ایجاد یک شاخه معاونت در ستاد، تحت عنوان معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای صورت پذیرفت.

در سال ۱۳۷۱ و در اجرای قانون تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی، تشکیلات وزارت راه وترابری موردبازنگری قرار گرفت. در این بازنگری معاونت‌های حقوقی و برنامه‌ریزی و ساختمان و توسعه راه‌آهن رسماً‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان‌دهی و دارای تشکیلات تفصیلی شدند. همچنین با تصویب قانون تأسیس شرکت سهامی تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری و راه‌سازی، اداره‌کل تأمین ماشین‌آلات منحل و جهت انجام بررسی‌های کارشناسی لازم، اداره‌کل مطالعات و بررسی‌های فنی ماشین‌آلات ایجاد شد.

سوم آبان‌ماه ۱۳۸۳ در پنجاه و هشتمین جلسه شورای‌عالی اداری کشور، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با جدایی وظایف حمل‌ونقل جاده‌ای از پیکر وزارت متبوع و ادغام آن در شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور تأسیس شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.