| کد خبر: 173790 |

◄ همدردی وزیر راه و شهرسازی با خانواده جانباختگان سانحه اتوبوس

عباس آخوندی با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان و مصدومان سانحه برخورد اتوبوس مسافری با تانکر سوخت دستور داد تا سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه ها موضوع را در اسرع وقت پیگیری و گزارش کنند.

تین نیوز

وزیر راه وشهرسازی با تسلیت درگذشت تعدادی از هم وطنان گرامی در ایام عزاداری و سوگواری شهادت مظلومانه سالار شهیدان و همدردی با خانواده جان باختگان و مصدومان این سانحه دستور داد تا سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه ها موضوع را در اسرع وقت پیگیری و گزارش کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی با تسلیت درگذشت تعدادی از هم وطنانمان در سانحه برخورد اتوبوس مسافری با تانکر سوخت در محور نطنز – کاشان در ایام عزاداری و سوگواری و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تاکید کرد: این ضایعه دردناک را به ملت ایران و بخصوص به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در سانحه برخورد اتوبوس با تانکر سوخت در جاده ن از دست داده‌اند تسلیت می گویم و برای مصدومان آرزوی شفای عاجل دارم.

وزیر راه  وشهرسازی به رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای دستور داده که گزارش گروه فنی اعزامی نخست در کمیسیون‌های ماده‌های ۱۱ و ۱۲ آیین ‌نامه اجرایی تبصره 1 ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به منظور بررسی دقیق مدارک ماشین‌ها، رانندگان و شرکت‌های متبوع آنها و سپس در کمیسیون ایمنی راه‌ها طرح تا با توجه به محدوده اختیارات قانونی که برای این کمیسیون در نظر گرفته شده، با نهایی شدن دستورات لازم از وقوع سوانح مشابه جلوگیری شود.

آخوندی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دستور داد که در صورت هرگونه کاستی احتمالی اقدامات لازم برای برخورد با مقصران حادثه صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در دستور جداگانه‌ای به دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای رسیدگی به این موضوع و اعلام نتیجه به رئیس جمهور شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 0 0


    با احترام و عرض تسلیت

    حدود یک ماه پیش برای انجام کاری از اصفهان با اتوبوس عازم تهران شدم .

    ردیف اول سمت راست صندلی کنار شیشه نشسته بودم.
    چون خودم راننده کامیون هستم و از امکانات سخت افزاری اتوبوس اطلاع دارم رفتار راننده اتوبوس را زیر نظر داشتم.
    اتوبوس از مسیر اتوبان اصفهان،کاشان به سمت تهران حرکت میکرد.

    از اصفهان که اتوبوس حرکت کرد از روی کنجکاوی به حرکات و تصمیمات ترافیکی راننده اتوبوس دقت میکردم.
    به کاشان رسیدیم و من بعد از حدود 3 ساعت رانندگی راننده اتوبوس متوجه شدم علت بالا رفتن شدت تصادفات ناوگان مسافری طی یک دهه اخیر چیست.
    (توجه کنید منظورم شدت تصادفات است نه علت تصادفات)

    علت بالا رفتن شدت تصادفات ناوگان مسافری،استفاده ناصحیح رانندگان ناوگان از سیستم کروز کنترل وسیله نقیله است.

    علتی که شاید هیچ یک از کارشناسان پلیس راه،ایمنی راهها و سازمان حمل و نقل به آن توجی نکرده اند.

    مشاهده من از رفتار راننده اتوبوس این بود که، راننده اتوبوس بعد از به کار انداختن سیستم کروز کنترل،
    وقتی مانعی(اعم از خودرو سواری یاکامیون)جلوی خود میدید تا ثانیه آخر لحظه برخورد حاضر به خاموش کردن سیستم کروز کنترل نمیشد و سعی میکرد با زدن چراغ و بوق متعدد راننده جلویی به موقع از سر راهش کنار برود.

    لطفا کمی دقت کنید؛

    وقتی راننده کنترل وسیله نقیله را خود در دست دارد با دیدن مانع از فاصله حداقل 1000 متری مغز احساس خطر کرده و راننده ناخودآگاه پای راست خود را ازروی پدال گاز برمیدارد.
    با برداشته شدن پا از روی پدال گاز انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل قطع میشود.
    قطع شدن انتقال نیرو به مفهوم کاهش سرعت را میدهد.

    در مرحله دوم با فرمان مغز پای راست راننده آماده گرفتن ترمز میشود.
    ودست راست راننده نیز آماده استفاده از از ترمزهای کمکی مانند ریتادرهای موتور و گیریبکس نیز میشود.

    ناوگان مسافری کشور به سیستم ترمز کمکی، یا ریتاردرهای چند زمانه موتور و گیریبکس هم مجهز میباشد.

    در این حالت در صورت بروز حادثه به خاطر قطع شدن انتقال قدرت موتور به دیفرانسیل و آمادگی جسمی راننده،
    راننده میتواند با تصمیمات به موقع یا از بروز حادثه جلوگیری کند یا شدت آن را به حداقل برساند.

    اما توجه کنید در استفاده ناصحیح از کروز کنترل چه اتفاقاتی رخ میدهد.

    موتور وسیله نقلیه در حالت کروز کنترل برای ثابت نگه داشتن سرعت بیشترین قدرت موتور به دیفراسیل انتقال میدهد.در نتیجه در موقع بروز حادثه هیچ کاهش سرعتی رخ نخواهد داد.


    در حالت کروز کنترل پای راست راننده به طور حتم نزدیک پدال ترمز نیست.

    به علت خستگی ناشی از نشستن، راننده آن را یا در زیر صندلی یا به دور از پدال ترمز به حالت قفل با پای چپ یا به هر شکل دیگری نگه داشته است.

    وقتی با دیدن مانع جلوی خود با زدن چراغ و بوق متعدد میخواد آن را از سر راه خود بردارد،اگر راننده وسیله نقلیه جلویی فقط و فقط چند ثانیه دیرتر کنار برود یا حتی به هر دلیلی انحراف شود متاسفانه راننده اتوبوس قادر به کنترل وسیله نقلیه خود نخواهد بود و تصادفی با شدت بالا رخ خواهد داد.

    من بعد از دیدن چنین رفتاری از راننده اتوبوس این موارد را به او گوشزد کردم ولی متاسفانه غرور بیجا راننده محترم اتوبوس زیاد بود .

    بگو مگو من و راننده اتوبوس به مشاجره تبدیل شد که با پا درمیانی دیگر مسافران ختم به خیر شد.

    باید طرز صحیح استفاده از کروز کنترل از طرف شرکت سازنده اتوبوس و یا سازمان حمل و نقل و راهداری آموزش داده شود.

    باید به رانندگان آموزش داده شود در جادهای شلوغ و در زمانهایی، با ترافیک زیاد به هیچ وجه از کروز کنترل استفاده نکند.
    باید آموزش داد خاموش نکردن سیستم کروز کنترل با دیدن مانع در فاصله دست کم 1000 متری میتواند چه خطراتی جبران ناپذیری را به بار آورد.

    تصادف اخیر محور کاشان نطنز را به دقت دنبال کردم با در صد بالایی میتوان گفت در لحظه برخورد اتوبوس با تانکر سیستم اتوبوس بر روی کروز کنترل بوده و راننده اتوبوس متاسفانه تا لحظه آخر نسبت به انحراف احتمالی تانکر عکس العملی از خود نشان نداده است.

    حال فرض کنیم علت تصادف خواب آلودگی باشد.

    وقتی راننده ای در حالت خواب آلودگی بدونه استفاده از سیستم کروز کنترل اقدام به رانندگی میکند سرعت وسیله نقیله به حالت کم شدن پیش میرود چون در حالت خواب آلودگی فشار لازم برای سرعت بالا توسط پا به پدال گاز وارد نمیشود.

    ولی در حالت کروز کنترل اگر راننده به خواب رود اتوبوس با سرعت تنظیم شده قبلی با شدت زیاد با مانع جلویی برخورد خواهد کرد.

    در ضمن باید یادآور شوم استفاده از سیستم های کروز کنترل حتما باید به همراه سیستم ترمز خودکار روی وسائل نقلیه استفاده شود.

  • محسن 0 0


    با احترام

    2 نکته دیگر؛

    متاسفانه استفاده از گازهای نامرغوب ساخت کشور چین برای شارژ کردن گاز کولر خودروها، اشتباه بزرگیست .

    با توجه به آتش زا بودن این نوع گازها در لحظه برخورد دو خودرو دچار حریق میشوند.

    باید توجه داشت گازهای مرغوب کولر خودرو ها ضد آتش هستند.

    در ناوگان مسافری کشور باید گازگیری سیستم کولر حتما با تائید کارخانه سازنده انجام شود.

    نکته دوم؛

    فشار بیش از حد اقتصادی و دغدغه فکری بوجود آمده حاکم بر حمل و نقل کشور، باید در این گونه حوادث مورد توجه قرار گیرد.