| کد خبر: 160461 |

وزیر راه و شهرسازی به معاونت حمل‌ونقل ماموریت داد

◄ ارائه گزارش از عملکرد فرودگاه‌ها، جاده‌ها و ریل در ۴۸ ساعت بحرانی

هنوز ماموریت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای تهییه نقشه راه ایمنی کشور با هدف کاهش تصادفات جاده ای به پایان نرسیده است که وزیر راه و شهرسازی در پی بارش برف اخیر و زمین گیر شدن خطوط هوایی، ریلی و جاده ای، این معاونت را مامور به نگارش و تهییه گزارش کاملی از وضعیت اضطراری حمل و نقل در تاریخ ۷ و ۸ بهمن‌ماه کرد.

تین نیوز

انتظار 72 ساعته مسافران در فرودگاه امام، سودجویی رانندگان تاکسی در بیرون فرودگاه امام، گرفتار شدن مسافران قطار مشهد-تهران در برف، بسته شدن بیش از 8 مسیر اصلی ازجمله اتوبان تهران- کرج و تهران- قم، گرفتار شدن بسیاری از خودروها در برف در اتوبان قم دو روز سخت را برای مسافران هوایی، جاده‌ای و ریلی در پی داشت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز دومین مأموریت وزیر راه و شهرسازی برای معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه با نامه امروز عباس آخوندی به مهرداد تقی زاده برای تهیه گزارشی از شرایط اضطراری فرودگاه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی در ۴۸ ساعت بحرانی رقم خورد.

نوزدهم شهریورماه امسال بود که معاون‌اول رییس‌جمهوری پس از مطالعه گزارش دفتر هیات دولت درباره «ارزیابی ایمنی جاده ای ایران» از وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی خواست نقشه راهی را با توجه به «وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن»، تدوین و پیشنهاد کنند. وظیفه تهییه نهایی نقشه راه از سوی آخوندی به معاونت حمل و نقل این وزارتخانه سپرده شد که در پی آن چندین جلسه به ریاست تقی زاده برگزار شد.

حالا وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به معاون حمل‌ونقل خود دستور داده است تا گزارشی از وضعیت اضطراری روزهای ۷ و ۸ بهمن‌ماه جاری در قالب دو گروه کارشناسی و با همکاری کامل سازمان‌ها و شرکت‌های مورد اشاره تهیه شود.

این گزارش باید حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و حاوی فرآیند شکل‌گیری شرایط اضطراری در انواع بحران‌های احتمالی، نحوه مدیریت و اطلاع‌رسانی،‌ اقدام میدانی صورت گرفته و همچنین پیشنهادهای لازم جهت درس گیری از حادثه و بهبود مدیریت شرایط مشابه تهیه و ارائه نمایند.

انتظار 72 ساعته مسافران در فرودگاه امام، سودجویی رانندگان تاکسی در بیرون فرودگاه امام، گرفتار شدن مسافران قطار مشهد-تهران، بسته شدن بیش از 8 مسیر اصلی ازجمله اتوبان تهران- کرج و تهران- قم، گرفتار شدن بسیاری از خودروها در برف در اتوبان تهران- قم- دو روز سخت را برای مسافران هوایی جاده‌ای و ریلی در پی داشت.

برای ایران نگرانم

تا جایی که وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید خود از جاده‌ها و فرودگاه‌ها طی این دور روز در سوگ‌نامه‌ای با اشاره به مشکلاتی که بارش شدید برف برای برخی مناطق ایجاد کرده عنوان کرد: از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را ازدست‌داده‌اند، برای ایران نگرانم.

آخوندی در آن نامه توضیح داد که بارش هم‌زمان برف و باران در ۲۴ استان و ترکیب آن با بوران موجب یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها شده بود. درنتیجه تعدادی از خودروها در آزادراه‌های قم و کرج درراه مانده بودند. در کنار این، به دلیل بورانِ شدید امکانِ دیدمستقیم به ۳۰۰ متر رسیده لذا، هواپیماها امکان پرواز نداشتند. یخ‌زدگی سوزن‌ها در خطوط ریلی موجب کندی سیر و حرکت قطارها و تأخیر چندساعته بعضی از مقاصد شده بود. در این شرایط با توجه به فشار سنگین و به‌حق افکار عمومی، می‌بایست گره‌ها را یک‌یک با همکاری تمام مدیران و همکاران عزیز، سخت‌کوش و فداکار سازمانم باز می‌کردم.

او در آن نامه آورد: از شب گذشته با تمام عوامل جاده‌ای، هوایی و ریلی درتماس بودم و مسائل را یک‌بار با هم مرور کرده‌بودیم. از دوماه پیش قرار داشتم که صبح برای سخنرانی در کنفرانس مدیریت پروژه شرکت کنم. به آنها اطلاع دادم که امکان حضور ندارم و مستقیم به مرکز مدیریت راه‌ها رفتم. اکثر همکاران از شب گذشته تا صبح پلک روی پلک نگذاشته بودند ولی، با نشاط و سرزنده بودند. جناب دکتررضایی رییس کمیسیون عمران مجلس نیز تماس گرفت و قرار شد ایشان هم حضور پیدا کنند.  

چندین بار با پلیس، هلال احمر، مرکز پخش فراورده‌های نفتی و مدیران استان‌های درگیر تماس گرفتم و از آخرین وضعیت مطلع شدم و همفکری‌های لازم را با سازمان‌های مختلف به‌عمل آوردم. البته، مراقب بودم که در کار فرماندهی و  مدیریت صحنه دخالت نکنم تا آنها بتوانند با توجه به تجربه و تخصص خودشان اتخاذ تصمیم نمایند. دوربین‌ها نشان می‌داد که چگونه راهداران و سایر عوامل امدادی خودروهای در راه‌مانده را یک به یک رها می‌کردند و به حرکت می‌انداختند.

چندین هزار خودرو را نجات دادن کار سخت و طاقت‌فرسایی بود. آمارها نشان می‌داد که ورودی آزاده راه تهران-کرج خوشبختانه بسیار کاهش یافته بود. تردد شمارها نشان می‌داد که از ساعت ۷ الی ۱۰ صبح در مسیر رفت ۵۲۷ خودرو و در مسیر بازگشت ۶۶۰ خودرو وارد آزاد راه شده‌بودند. به‌تدریج، ابتدا آزاده تهران-کرج سپس خط قم-تهران و بعد هم خط تهران-قم باز شد.  

وی در جمع‌بندی مشاهدات خود آورد: از ابتدای مسؤولیتم تاکنون با طرح قطار حومه‌ای هم در پی کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگیِ هوا و ایمنی و رفاه حومه‌نشینان بودم و هم در پی آن بودم که در چنین روزهایی قطار به کمک جاده بیاید و امکان دسترسی ایمن مردم به مقاصدشان را برای سفرهای ضروری فراهم سازد. هرچند موضوع در برنامهٔ ششم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید لیکن، نه در سال ۹۶ اعتباری برای آن منظور شد و نه در سال ۹۷ تا این لحظه در لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق رقمی برای آن پیش‌بینی‌شده است.

امیدوارم، که چنین روزهای سختی یادآور این نکته در سطح رئیس‌جمهوری، دولت و مجلس باشد تا برای تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران و حومه‌شان یک سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی مطابق آنچه در برنامهٔ ششم پیش‌بینی‌شده را تأمین مالی کنند. از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را ازدست‌داده‌اند، برای ایران نگرانم..

آخوندی در این نامه مهرداد تقی زاده را بر این موضوع هدایت می کند که پیشنهاد‌ها دست‌کم سه حوزه را شامل شود که عبارتند از:

۱- چارچوب و شیوه دستیابی به بهبود فرآینده‌های مدیریت شرایط اضطراری و نحوه امدادرسانی نیروهای نظامی و انتظامی و سایر نهاد‌های درگیر.

۲- کلیات نظام ارزیابی میزان آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات دستگاه‌های ذیربط از جمله پلیس،‌ راهداری و هلال‌احمر و معاونت درمان وزارت بهداشت و ارائه راهکار جهت ارتقای آن‌ها

۳- ارائه اصول اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سیستم حمل‌ونقل جهت ارتقای تاب‌آوری آن در برابر حوادث به ویژه حمل‌ونقل تهران و حومه و سیستم هوایی با توجه به دو فرودگاهه بودن تهران. این گزارش باید حداکثر ظرف سه ماه تهیه و انتشار یابد.

نامه آخوندی به تقی زاده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.