| کد خبر: 141816 |

◄ تقاضای وزیر راه و شهرسازی از خبرنگاران چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با تبریک این روز گفت: توسعه بدون خبر، یک تصور واهی است و از همه خبرنگاران این خواهش را دارم که تاریخچه یک اتفاق یا اظهارنظر را در نظر بگیرند تا آگاهی‌ای که از خبر آنها حاصل می‌شود عمیق و کاراتر باشد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با تبریک این روز گفت: توسعه بدون خبر، یک تصور واهی است و از همه خبرنگاران این خواهش را دارم که تاریخچه یک اتفاق یا اظهارنظر را در نظر بگیرند تا آگاهی ای که از خبر آنها حاصل می شود عمیق و کاراتر باشد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که شامگاه روز سه شنبه در ساختمان استانداردهای سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور معاونان و زیرمجموعه های این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه خبر در جهان امروز اهمیت اساسی دارد گفت: خود من در عالم مطبوعات گاهی می نوشتم و با رسانه ارتباط داشتم و دارم. قطعا جهان مدرن و دنیای جدید بدون خبر اساسا بی معنی است. جان جامعه و  روح آگاهی و آزادی خبر است.

او افزود: قاعدتا خبر و خبرنگار به عنوان یکی ارکان مهم جامعه مدرن است و به همین دلیل است که در انقلاب مشروطه به عنوان رکن چهار از آن یاد شد. در واقع یک رکن اساسی برای توسعه و برای عبور از بحران هایی است که هر جامعه ای با آن مواجه است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دشواری های بسیاری برای خبرنگاران وجود دارد تاکید کرد: نکته ای که می خواهم بگویم این است که خبر سابقه ای دارد و به نوعی سطحی ترین بخش خبر الفاظی است که رد وبدل می شود. نکته اساسی این است که بدانیم این خبر یا اظهار نظر در چه بستری و با چه تاریخی رخ داده است و چگونه امکان تحقق پیدا کرده است و همچینن چه آثاری بر دیگر حوادث پیرامون خود می گذارد.

او تصریح کرد: وقتی وارد این سطح از خبر می شویم آنوقت خواهیم دید که نمی توانیم بدون تاریخچه خبر را نقل کنیم.  بدون در نظر گرفتن بستر تحقق، محدودیت ها و فرصت ها نمی توانیم آن را نقل کنیم.

آخوندی اظهار داشت: اینجاست که خبر جان پیدا می کند و از یک لفظ خارج می شود و برمی گردیم به اینکه خبر چه پیامی را در درون خودش دارد و چگونه به وقوع پیوسته است. در نتیجه شرایط تحقق یک موضوع بسیار مهم است.

او این نگاه را مولد خبرنگاری تحقیقی دانست و گفت: اساس رسانه ها تخصصی و تحقیقی و خبرنگاری تحققی و پژوهشی از همین جا به وجود می آید که خبرنگار به انتقال الفاظ اکتفا نمی کند. او می خواهد از آن واقعه، حادثه یا اظهار نظر فهمی پیدا کند.

آخوندی با بیان اینکه امروز جدل های لفظی در کانون خبرهای قرار گرفته تاکید کرد: اگر خبرنگار بخواهد به عنوان بیانگر وجدان جامعه عمل کند باید درک روشنی از شرایط پدیدآمدن یک واقعه داشته باشد. مشکلی که امروز در ایران داریم این است که تولیدات خبری ما تا حدود زیادی به جدل های لفظی تا حدود زیادی و کمتر به عمق مطلب در حوزه سیاسی پرداخته می شود.

او تصریح کرد: من می فهمم که در این شرایط اگر خبرنگاری بخواهد عمقی کار کند بسیار دشوار خواهد بود . چراکه خبرنگار مسئول تولید خبر نیست. خبر را دیگران تولید می کنند و او آنها را منعکس می کند. وقتی  مثلا در حوزه سیاسی و اجتماعی رو در رویی ها در حد یک جدل سطحی تنزل پیدا می کند طبعا خبرنگار مجبور است همین صحنه را منعکس کند. اما من فکر می کنم کمی جای تامل بیشتر دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط دشوار داخلی، منطقه ای و جهانی  گفت: شرایط کشور بسیار خطیر است. در هر حوزه ای که شما وارد شوید این را می بینید. شرایط پیرامونی ما بسیار دشوار و پیچیده و پرچالشی است و اکتفا کردن به مسائل خیلی سطحی ایفای مقصود نمی کند.

او افزود: من شخصا بر این باور بوده و هستم که بدون خبر اساس توسعه امکان پذیر نیست. چون توسعه نهایتا ارتقای فهم و درک انسان ها و جامعه و قدرت درک و حل مسائل توسط جامعه است. و این فقط از طریق خبر صورت می گیرد. بدون خبر جامعه نمی تواند درک درستی از شرایط داشته باشد و موضع درستی بگیرد. توسعه بدون خبر یک تصور واهی است.

آخوندی تقاضای دسترسی آزاد به اطلاعات را یک خواسته به حق دانست و تاکید کرد: اینکه خبرنگاران از دولت انتظار شفافیت اطلاعات داشته باشند، انتظار دسترسی به اطلاعات و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و انتظار پاسخگویی داشته باشند یک انتظار درست و به حق است و من همیشه به همکاران خودم در وزارتخانه گفته ام همه ما موظف هستیم به اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات پایبند باشیم.

او افزود: اطلاعات هم فقط اطلاعات سیاسی و محرمانه نیست. همه مسائلی که برای زندگی روزمره مردم به کار می آید اطلاعات است. به طور خاص هرآنچه به راه و شهرسازی و مسکن مربوط است و برای جامعه و مردم مهم است جزو همین اطلاعات است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر این من به نقد همه مسائل هم اعتقاد دارم. تنها خواهشی که از خبرنگاران دارم این است که درک درستی از شرایط وقوع و تحقق یک اتفاق داشته باشند تا آگاهی که از یک خبر حاصل می شود عمیق باشد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.