| کد خبر: 129632 |

◄ نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در حوزه صنعت هوانوردی

تین نیوز

 

اکرم فیض آبادی* حسن روحانی در سال 92 با کسب 18 میلیون 613 هزار 329 رأی  با شعار «دولت تدبیر و امید» به عنوان رئیس‌جمهور دولت یازدهم از سوی مردم انتخاب شد؛ وی که کلید حل مشکلات اقتصادی ایران رابرجام می‌دانست توانست به واسطه توافق هسته‌ای با گروه 1+5صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را از تحریم‌های بین‌المللی خارج کند.

 

 تحریم‌ها علیه صنعت هوایی ایران از ابتدای انقلاب شروع شد و تنها در دو مقطع زمانی سال‌های 1369 و 1372 مجوزها برای خرید شش فروند هواپیمای فوکر و دو فروند هواپیمای ایرباس صادر شد؛  این تحریم‌ها در ابتدا با ممنوع شدن فرود در برخی از فرودگاه ها شروع شد تا اینکه به فروش هواپیما رسید به طوری که شرکت های هواپیمایی برای خرید یک فروند هواپیما باید با چند شرکت قراردادهای ظاهری به امضا می رساندند و هواپیما در چند کشور می چرخید تا در نهایت به ایران می رسید. گاه این خرید پردردسر هواپیماهای فرسوده، 30 تا 40 درصد گران تر از نرخ بازار برای شرکت های هواپیمایی کشور تمام می‌شد.

 

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای «برجام»، در بهمن‌ماه سال 94 اولین سفر رئیس جمهور ایران در قالب یک هیات بلندپایه صد و پنجاه نفری متشکل از دو معاون رییس جمهور، نه وزیر، و تعدادی از معاونانشان و حدود  نود چهره اقتصادی و کارآفرین به فرانسه انجام شد که در این سفر قراردادهایی به ارزش حدود 30 میلیارد یورو (33 میلیارد دلار) امضا کرد که شامل توافق های همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود. بر همین اساس تفاهم‌نامه خرید 118 فروند هواپیما بین شرکت‌هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با ایرباس بسته شد اما در نهایت شرکت هواپیمایی هما قرارداد خود را با کمپانی بوئینگ زودتر به نتیجه رساند که بر این اساس قرارداد  بین شرکت هواپیمایی هما و بوئینگ در اواخر آذرماه سال گذشته به امضا رسید.

 

پس ازعقد قرارداد با بوئینگ در دوم دی‌ماه سال 95 تفاهم‌نامه با ایرباس به صورت قرارداد رسمی در تهران به امضا رسید که بر اساس این قرارداد، ایرباس تعهد کرده با اخذ مجوزهای لازم ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید به ایران بفروشد که ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ خواهند بود.

 

هما پس از بسته شدن دو قرارداد  تاریخی با بوئینگ و ایرباس برای اینکه بتواند در پرواز‌های منطقه‌ای و کوتاه‌برد خطوط پروازی خود را تقویت کند قراداد خود را در 24 فروردین ماه سال جاری با ATR  به امضا رساند؛ بر اساس قرارداد بسته شده این کمپانی متعهد است که 20 فروند هواپیما را تا پایان سال 2018 تحویل دهد و در صورت نیاز نیز 20 فروند هواپیمای دیگر به هما تحویل خواهد داد.

 

اما پس از برجام  ورق به سود صنعت هوایی برگشت وسایر ایرلاین‌ها نیز در تلاش بودند که بتوانند از این فرصت پس از سالهای مدیدی استفاده کنند ،در همین راستا شرکت هواپیمایی آسمان قرارداد خرید 60 فروند هواپیما را با بوئینگ به امضاء رساند.

 

در حوزه فرودگاهی نیز می‌توان امضای یادداشت‌تفاهم همکاری بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت ونسی ایرپورت فرانسه در تاریخ 1394/8/11؛ توسعه ترمینال فرودگاه امام خمینی(ره)، امضا یادداشت‌تفاهم همکاری هوایی با انگلیس در زمینه امنیت پروازی و آموزش در تاریخ 1395/22/1؛ از سرگیری پرواز شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز از تاریخ 1395/6/7 اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.