| کد خبر: 268604 |

◄ پندی از ستاره شناسی برای کشف ریشه اصلی مشکلات اقتصادی

این نکته مجدد یادآوری می شود که ناترازی و بدهی بانک ها که به بانک مرکزی منتقل می شود و با چاپ پول به افزایش نقدینگی به عنوان عامل تورم می انجامد نیز ریشه در هدایت منابع مالی انبوه برای سوداگری برخی بانک ها در زمین و مسکن دارد.

تین نیوز
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت (14020608) فرمودند: ... در بخشی از مواد غذائی گرانی های زیادی هست یا در مسکن گرانی های زیادی هست و اینها مسائل روزمرّه مردم است، مردم اینها را می بینند و از کارهای مهم و باارزش اقتصادی طبعا غفلت پیدا می شود؛ یعنی اینها غباری می شود که جلوی کارهای اساسی را می گیرد؛ یک فکر جدّی و عاجلی باید ... بشود.

  • کلاید تومباو (Clyde Tombaugh) در ۴ فوریه ۱۹۰۶ به دنیا آمد، او به علت مشکلات اقتصادی خانواده موفق به گذراندن تحصیلات عالیه نشد. بیست و دو ساله بود که یادداشت و نقاشی هایش از مریخ و مشتری را برای رصدخانه فلاگ استاف فرستاد. رئیس رصدخانه، از دقت کار تومباو شگفت زده شد. او دعوتنامه ای به تومباو نوشت و او را دعوت به همکاری کرد. وی یکی از اعضای گروه پرسیوال لوئل بود که در جستجوی نوعی سیاره ناشناخته بودند که گمان می رفت در بی نظمی سیاره اورانوس و نپتون تاثیرگذار است. وی با مقایسه عکس های چند روز پیایی موفق شد تا در ۱۹۳۰میلادی پلوتو آخرین سیاره را کشف کند.

  • مشابه این رخداد (مشاهده بی نظمی حرکت سیارات) در اکتشاف نپتون نیز رخ داد که به اختصار چنین بوده: تا سال ۱۸۴۷، ستاره شناسان یک سری از بی نظمی ها را در مسیر اورانوس کشف کرده بودند که توسط قانون گرانش (جاذبه) نیوتون قابل توضیح نبود، ولی این بی نظمی ها، در صورتیکه جاذبه یک سیاره ناشناخته دورتر از اورانوس، سبب آنها گردد قابل حل شدن بود.

  • درپی محقق نشدن درخواست مشارکت یکی از همکاران ریلی در طرح مسکن گروهی بررسی هایی در سال 1391 انجام شد که بی نظمی هایی را در رشد قیمت مسکن نشان می داد (تین 233443): قیمت زمین و واحدهای مسکونی در تهران بیشترین رشد را داشت و طی 45 سال (نسبت به سال 1346) حدود 15000 برابر شد در حالی که قیمت ارز در همین مدت 500 برابر شده بود (قیمت زمین و مسکن 30 برابر ارز رشد نمود). با توجه به نقش مسکن در سبد هزینه های خانوار و تخصیص بخش عمده سرمایه ها و منابع مالی بانک ها و موسسات اقتصادی در این حوزه به نظر می رسد یکی از عوامل مهم کاهش ارزش پول ملی و نیز یکی از ریشه های تورم در این امر نهفته است و چنانچه این مسئله مدیریت نگردد علاوه بر تشدید مشکلات معیشتی مردم، مشکلات بخش تولید هم به دلیل تورم سالانه و بالارفتن قیمت تمام شده کالا و خدمات افزایش و قدرت رقابت کاهش می یابد.

بخشی از نکات مهم یادداشت مشابه در مورد تورم قرن هجده فرانسه (تین 260940): 2000 برابر شدن قیمت زمین ظرف 25 سال از 1366 تا 1391 در حالیکه طبق جدول بانک مرکزی، تورم کمی بیش از 88 برابر و طلا از 11 هزار تومان با رشد 138 برابری به بیش از یک و نیم میلیون تومان رسید. حقوق مدیرکل خط راه ­آهن در سال 66 برابر 12430 تومان بوده و در 1391 به حدود 1370000 تومان یعنی 110 برابر و لذا زمان تهیه پول زمین 100 متری برای یک مدیرکل با فرض پس انداز 100 درصد و بدون کسر هزینه زندگی در 1366 به 16 ماه یعنی کمتر از 2 سال و در 1391 به 292 ماه یعنی بیش از 24 سال می رسید.

  • این نکته مجدد یادآوری می شود که ناترازی و بدهی بانک ها که به بانک مرکزی منتقل می شود و با چاپ پول به افزایش نقدینگی به عنوان عامل تورم می انجامد نیز ریشه در هدایت منابع مالی انبوه برای سوداگری برخی بانک ها در زمین و مسکن دارد. گزارشات پایان خرداد 1402 رسانه ها از گفته های مشاور وزیر راه در مورد نقش بانک ها در احتکار مسکن نیز مبین همین واقعیت است.

  • دیکسون وایت در کتاب تورم و اخلاق چاپ بی رویه پول را عامل بحران اقتصاد فرانسه پس از انقلاب 1789 می داند و اشاره ای به منافع خریداران زمین های کلیسا از تورم می نماید (با پیش پرداخت اندک) که سبب می شد بازپرداخت وام های آنها آسان تر گردد.

  • ظاهرا مهمترین ریشه تورم که سبب شد مسئولان به کشف بی نظمی آن و وابستگی به جرم سیاره مسکن نپردازند، نظام غلط مالیاتی بوده که تجلی آن در ظهور سلاطین سکه، خودرو، فولاد، مسکن، زمین و ... است، و راهکار مهار تورم، تغییر الگوی اقتصاد به تملک ارزان و بهره برداری گران با مهار مالیاتی دو عامل اصلی بحران یعنی مسکن و خودرو است(تین 254377).

  • گزارش مرکز پژوهش های مجلس از رشد 2 برابری اجاره نشینان از 1375 تا 1395 و اقدامات نمایندگان از سال 1399 در وضع قوانین مالیاتی برای ساختمان های خالی، خانه های لوکس و ... امید به کاهش تورم و بهبود معیشت مردم را تقویت نموده است.     

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.