| کد خبر: 261138 |

◄ موکب‌ های علم و حکمت در پیاده‌ روی اربعین و پندهایی برای کاهش تورم

شایسته است از تجربیات جهانی و عراق استفاده و با علم و حکمت نهفته در پیاده روی اربعین ریشه اصلی ثبات ارزش پول عراق شناسایی شود.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1402 را سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری و در فرمایشات اول فروردین بیان نمودند: برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود.

  • همچنین معظم له در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در 4 اسفند 1401 فرمودند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللّه علیه) خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می کرد، باید برای مواجهه با شبهه آماده شد. شبهات مانند تحریم ها است و موجب مطالعه و فکر و تحقیق برای پاسخگویی می شود، همانطور که تحریم ها ما را وادار کرد ... .
  • شهید مطهری در زمینه مالیات (مجموعه آثار ص 560) گفته است: و گرانی ارزاق معلول گرانی عوارض و زیاد بودن گمرک ها و مالیات هاست.
  •  تسنیم در گزارشی با عنوان نرخ تورم در عراق و افغانستان، 0.2 درصد (21 آذر 97)، از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: تورم سال گذشته افغانستان یک دهم درصد بود که امسال به دو دهم درصد افزایش یافته است اما تورم در عراق با آن همه مشکلی که دارند از دو دهم درصد به یک دهم درصد در امسال کاهش یافته است ...، دکتر سعدوندی افزود: در پنج دهه گذشته دولت کسری بودجه ریالی داشته و برای جبران این کسری بودجه از دلار استفاده می کند که این تورم زا است... .
  • به گزارش خبرگزاری ایسنا (31 شهریور 1400) اتاق بازرگانی تهران به بررسی وضعیت شاخص های کلان اقتصاد ایران پرداخت و اعلام کرد بررسی ها نشان می دهد ایران در تیرماه 43 درصدی تورم داشته ... و عراق حدود 7 درصدی، به این ترتیب تورم ایران 6 برابر عراق بود.
  • به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ( تاریخ 1401.05.10) یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در رابطه با مقایسه نرخ تورم میان دو کشور گفت: عمده هزینه های فعلی عراق صرف مسائل امنیتی و تأمین هزینه های روزمره مردم این کشور می شود؛ بنابراین عراق هنوز وارد .. سرمایه گذاری و برنامه ریزی در خصوص پروژه های عمرانی کلان نشده و کشور ما وضعیت بهتری دارد. 
  • بنا به گزارش رسانه ها در 21 فروردین رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری عامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است. در دهه ۸۰، تورم بیشتر از ناحیه نقدینگی رشد داشت. اما در دهه ۹۰، عمدتا فشار هزینه منجر به تورم شد که عمده دلیل آن ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.
  • بنا به گزارش یورونیوز (20230727): ده ها عراقی روز چهارشنبه در اعتراض به روند افزایش نرخ دلار که پس از قرار گرفتن ۱۴ بانک عراقی در فهرست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا آغاز شده، مقابل ساختمان بانک مرکزی کشور در بغداد تظاهرات کردند.
  • نرخ دلار در بازار بغداد طی دو روز گذشته از ۱۴۷۰ به ۱۵۷۰ دینار افزایش پیدا کرده است. این افزایش پس از آن روی داد که ایالات متحده ۱۴ بانک عراقی را به ظن مشارکت در پولشویی و انتقال غیرقانونی ارز به ایران از انجام تبادلات دلاری منع کرد.
  • به گزارش شفقنا (14020414- 357642)، بنزین با اکتان بالا یا همان بنزین در استان های عراق 1000 دینار (33 هزارتومان) و در استان های اقلیم کردستان تقریبا 1500 دینار (50 هزار تومان) عرضه می شود و به گزارش همین رسانه (14010328) در کشورهای عرب، مغرب با 168 سنت بر لیتر و پس از آن، اردن با 166 در رده دوم جای گرفته است. بنابر این گزارش میانگین قیمت جهانی 144 سنت و قیمت بنزین در عربستان، قطر، بحرین، مصر و عراق به ترتیب 62، 57، 53، 52 و 51 سنت میباشد.
  • از سوی دیگر با یک بررسی ساده می توان قیمت خودرو را هم رصد نمود که برای یک نمونه محسوس و نزدیک تر به واقعیت، اگر یک خودرو ژاپنی سال 2017 (با تعداد قابل توجهی در اختیار پلیس راه) در ایران و عراق انتخاب و مقایسه گردد، با نسبت قیمت پنج برابری این خودرو در ایران نسبت به عراق، نسبت قیمت سوخت 17 برابری عراق به ایران را پذیرفتنی می کند.

اغلب نظرات در مورد علل پایین بودن نرخ تورم عراق مانند طرح های عمرانی، نقش بانک ها و ... بر پایه گمان است (36، یونس) و مبتنی بررسی همه جانبه و آزمون (260، بقره) نیست و شایسته است با سرلوحه قراردادن حدیث نبوی (اطلبوا العلم ولو بالصین ...) از تجربیات جهانی و عراق استفاده و با علم و حکمت نهفته در پیاده روی اربعین ریشه اصلی ثبات ارزش پول عراق شناسایی شود، ظاهرا الگوی انتخابی اقتصاد عراق تملک ارزان و بهره برداری گران (خودرو ارزان و سوخت گران، تین نیوز / کد خبر 260399) بوده است.         

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس اقتصادی 4 2

    باسلام
    تحلیل نوشته شده یک تحلیل بسیار بی پایه سبک وبدون بنیه علمی بدون مقدمه بدون نتیجه گیری و بر پایه یک سری مستنداتی که خود آن مستندات هم پایه علمی ندارند بیان شده است نویسنده هرکه هست قطعا هیچ گونه از علم اقتصاد بهره مند نیست و متعجبم از یک سایت معتبر در حوزه حمل ونقل که چنین موارد بی پایه و مجهول النتیجه ای را انتشار می دهد؟؟
    تینکه از اسامی متربرک مانند اربعین وموکب و... استفاده کنیم در نوشتار مان تا ببننده پیدا کند مربوط به سالهای 57 تا 70 بوده و اینگونه نوشتارها دیگر در جامعه علمی امروزی ایران خریدار ندارد.

  • کوروش 2 0

    اخه پیاده روی اربعین چه دخلی داره به تورم

  • عباس قربانعلی بیک 1 4

    با سلام و تشکر
    بنظر می‌رسد کارشناس مربوطه با ملاحظه لغت اربعین مبتلا با سوگیری بازماندگی شده‌ و متن اصلی را با دقت نخوانده است
    پاسخ سوالات ایشان در متن اصلی و سایر یادداشت‌های اشاره شده آمده است موکب‌ های علم و حکمت در پیاده‌ روی اربعین و پندهایی برای کاهش تورم
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-261138

    شایسته است از تجربیات جهانی و عراق استفاده و با علم و حکمت نهفته در پیاده روی اربعین ریشه اصلی ثبات ارزش پول عراق شناسایی شود.

    خلاصه مطلب اینست که الگوی غلط اقتصادی ما که عبارت است از تملک گران و بهره‌برداری ارزان زمینه ساز تورم سنگین سالانه است که نمونه تاثیر خودرو ارزان و سوخت گران در عراق برای زوار اربعین قابل مشاهده است، عراقی که سالها است تورم بسیار پایین را داشته است

    درعین حال اگر ابهام دیگری هم وجود داشته باشد در خدمتم

    • کارشناس اقتصادی 2 0

      برادر عزیز جناب آقای قربانعلی بیک
      کلیه فرایند های راه پیمائی اربعین توسط ایران انجام می شود وعراق نقش زیادی در آن ندارد تنها از حضوز زائران ایرانی منتفع می شود ضمنا اگر عراق ویا افغانستان در حال حاضر در سیاست های اقتصادی موفق هستند موضوع چیز دیگری است لطفا مثل اوایل انقلاب به موضوعاتی چون اربعین و این موارد اینها را ربط ندهید عرض کردم تاریخ مصرف این گونه استدلالها سالها است که گذشته واتفاقا همین تفکرات ما را از دنیا عقب انداخته است به نظرم شما که دوزا دور شنیده ام فردی تحصیل کرده وبا سوابق امدیریتی بسیار هستید از اینگونه استدلالات بی پایه فاصله بگیرید.