| کد خبر: 162742 |

◄ اعداد و ارقامی که اهمیت حمل‌ونقل ریلی را تایید می‌کند

صرف نظر از مزایای حمل‌ونقل ریلی از قبیل کاهش تلفات جاده‌ای، جابجایی ایمن حجم انبوه کالا و مسافر و کمک به حفظ سلامت محیط زیست به صورت مشخص می‌توان مزایای حاصل از حمل 195 میلیون تن کالا (30 درصد حمل‌ونقل کل) از طریق ریل اشاره کرد که (بافرض سیر میانگین 500 کیلومتر) باعث صرفه‌جویی سالانه حدود 3 میلیارد لیتر سوخت خواهد شد همچنان که با انتقال 100 میلیون نفر مسافر به ریل می‌توان از هدر رفت حدود 1 میلیارد لیتر سوخت جلوگیری کرد.

تین نیوز

وبلاگ سید میثم لاجوردی: سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن در شهریور ماه سال 96 در مجمع عمومی صاحبان سهام، گفت: در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به توسعه حمل‌ونقل ریلی در دو بند 24 و 25 اشاره شده است که در بند 24 اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند 25 اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان کرد: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته‌شده است. با عنایت به اینکه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حداقل یک‌هفتم سوخت مصرف می‌کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل 35 سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر 20 سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.

محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس در ادامه گفت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به 30 درصد از کل حمل بار برسد یعنی باید حمل 40 میلیون تن بار به 195 میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از 20 میلیون نفر به 100 میلیون مسافر ارتقا یابیم. وی در ادامه افزود: پیش‌بینی راه‌آهن تا 8 سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت 100 میلیون تن است که با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم بایستی در موضوع ریل جدی‌تر عمل کنیم.(1)

موارد فوق تنها بخشی از دلایل لزوم توجه ویژه به حمل‌ونقل ریلی است و نشان می‌دهد که چقدر تا نقطه مطلوب فاصله داریم. صرف نظر از مزایای حمل‌ونقل ریلی از قبیل کاهش تلفات جاده‌ای، جابجایی ایمن حجم انبوه کالا و مسافر و کمک به حفظ سلامت محیط زیست به صورت مشخص می‌توان مزایای حاصل از حمل 195 میلیون تن کالا (30 درصد حمل‌ونقل کل) از طریق ریل اشاره کرد که (بافرض سیر میانگین 500 کیلومتر) باعث صرفه‌جویی سالانه حدود 3 میلیارد لیتر سوخت خواهد شد همچنان که با انتقال 100 میلیون نفر مسافر به ریل می‌توان از هدر رفت حدود 1 میلیارد لیتر سوخت جلوگیری کرد.

از طرف دیگر رسیدن به چشم انداز 100 میلیون تن ترانزیت از بازار یک میلیارد تنی کالای مبادله شده بین آسیا و اروپا باتوجه به موقعیت ممتاز جغرافیای ایران دور از انتظار نخواهد بود. این درحالی است که بنا بر اظهارات معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی می‌توان ادعا کرد ترانزیت هر تن کالا برای مجموع اقتصاد کشور 285 دلار درآمد مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت. به عبارت دیگر درصورت دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 در حوزه ترانزیت می‌توان سالانه 28 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که این درآمدزایی به توسعه پایدار اقتصادی و فعال‌سازی سایر صنایع مرتبط با این حوزه همانند بیمه، بانک و ... منجر خواهد شد.

تمامی این اعداد و ارقام که از زبان مسئولان و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل بیان‌شده است نشان‌دهنده اهمیت و لزوم توجه عملی به توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.