| کد خبر: 162425 |

◄ سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی هم به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

هنوز هم فرهنگ‌سازی مناسبی برای توسعه صنعت ریلی به‌رغم تلاش‌هایی که در جهت افزایش ریل‌گذاری و تجهیز ناوگان ریلی در سال‌های اخیر ایجاد شده، وجود ندارد. چراکه سرعت انجام این پروژه‌ها پایین است و ناوگان ریلی به‌ویژه در بخش مسافری، بیشتر همان ناوگان قدیمی‌ هستند. در کشور ما تامین مالی پروژه‌های ریلی نیز به اندازه پروژه‌های هوایی به‌سرعت انجام نمی‌شود.

تین نیوز

استاد دانشکده راه‌آهن (دانشگاه علم و صنعت) با اشاره به رقابت مُدهای مختلف حمل‌ونقلی در بخش تقاضا گفت: واضح است که حمل‌ونقل هوایی و ریلی در جایگاه یکسانی قرار ندارند. به این معنی که حتی مردم هم از واردات هواپیما به کشور ابراز شعف بیش‌تری می‌کنند تا وارد شدن تجهیزات مربوط به صنعت ریلی.

ملودی خادم‌ثامنی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز افزود: به‌واقع هنوز هم فرهنگ‌سازی مناسبی برای توسعه صنعت ریلی به‌رغم تلاش‌هایی که در جهت افزایش ریل‌گذاری و تجهیز ناوگان ریلی در سال‌های اخیر ایجاد شده، وجود ندارد. چراکه سرعت انجام این پروژه‌ها پایین است و ناوگان ریلی به‌ویژه در بخش مسافری، بیشتر همان ناوگان قدیمی‌ هستند. در کشور ما تامین مالی پروژه‌های ریلی نیز به اندازه پروژه‌های هوایی به‌سرعت انجام نمی‌شود.

خادم‌ثامنی اقدام نخست به‌منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک نیاز ضروری برای مردم و محیط زیست را فرهنگ‌سازی در همه سطوح جامعه و حتی در دولت و مجلس دانست و افزود: در غیر این‌صورت پروژه‌ها به دلیل عدم تامین مالی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. این استاد دانشگاه یکی از بهترین راه‌های تامین مالی پروژه‌های ریلی را ورود بانک‌های داخلی به سرمایه‌گذاری در این صنعت عنوان کرد و از عدم توجیه بانک‌ها برای ورود به این صنعت یاد کرد.

استاد دانشگاه راه‌آهن در ادامه توضیح داد: به هرحال لازم است که تحقیقات شفافی در این زمینه صورت گیرد، آسیب‌شناسی‌ شود و موانع برطرف شوند. چراکه اینکه روال کار در بخش ریلی طولانی‌تر است و به‌عکس صنعت هوایی بازه زمانی بیشتری برای بهره‌برداری از خطوط ریلی لازم است در تصمیم سرمایه‌گذاران در این صنعت نقش اثرگذاری دارد.

این استاد دانشکده راه‌آهن در این‌باره توضیح بیشتری داد و بیان کرد: بازه زمانی بهره‌برداری از حمل‌ونقل ریلی نیز بالاتر است و بخش هوایی در مجموع چابک‌تر از سایر شئون حمل‌ونقل است و وجهه هواپیما مردم پسندتر نیز هست.

اما به لحاظ توجه به صلاح کشور، مردم و محیط زیست، توسعه حمل‌ونقل ریلی از طریق فاینانس یا سرمایه‌گذاری داخلی، واجب است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.