◄ پوشش بیمه ای؛ راهکاری برای رفع سردرگمی مسافران هوایی و خسارت ایرلاین ها و دفاتر خدمات مسافرتی
مجید امانی: عدم وجود پوشش بیمه ای جامع، منجر به سردرگمی مسافران هوایی، افزایش نارضایتی عمومی، و تحمیل بار مالی مستقیم بر ایرلاین ها و دفاتر خدمات مسافرتی می شود.
کارشناس حقوق گردشگری بر ضرورت اقدام فوری شرکت های بیمه ای، برای پوشش قرار دادن خدمات بیمه بحران گردشگری و ابطال پرواز ها در شرایط بحرانی و غیرمترقبه، تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز، مجید امانی گفت: با افزایش ناگهانی تنش های سیاسی، آشوب های منطقه ای، حملات نظامی، سایبری، و تهدیدهای نظامی یا طبیعی در نقاط مختلف جهان، صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری با چالش های جبران ناپذیری مواجه شده است. وی افزود: در سال های اخیر، بسته شدن فرودگاه ها، لغو تورهای گروهی و پروازها، ناپایداری امنیتی در مسیرهای هوایی و مقاصد توریستی، سبب وارد آمدن خسارات گسترده ای به مسافران، آژانس ها و خطوط هوایی شده است.
این کارشناس تاکید کرد: در چنین شرایطی، عدم وجود پوشش بیمه ای جامع، منجر به سردرگمی مسافران، افزایش نارضایتی عمومی، و تحمیل بار مالی مستقیم بر ایرلاین ها و دفاتر خدمات مسافرتی می شود.
به گفته وی، این موضوع بر ضرورت طراحی و اجرای یک بیمه نامه جامع جبران خسارات پروازی و توریستی در بحران ها تأکید دارد؛ طرحی که نه تنها برای ایران، بلکه می تواند الگویی برای منطقه خاورمیانه نیز باشد.
امانی در توضیح دلیل ضرورت فوری این اقدام، گفت: یکی از دلایل ضروری بودن این اقدام آن است که در سال های اخیر، آمار اختلال در پروازها به دلیل آشوب های سیاسی، زلزله، اعتصاب و اختلالات امنیتی رشد چشمگیری داشته است.
وی افزود: دلیل دوم فقدان نظام حمایتی استاندارد است، چرا که در شرایط لغو پرواز یا بسته شدن فرودگاه، مسافر و آژانس در خلأ حقوقی و اجرایی قرار می گیرند.
امانی نیاز به بازگرداندن اعتماد عمومی را یکی دیگر از دلایل ضروری بودن این اقدام برشمرد و گفت: در غیاب مکانیزم جبران خسارت، اعتماد مردم به صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی به سرعت فرو می پاشد.
این کارشناس با طرح پیشنهاد تدوین بیمه نامه اختصاصی بحران ، گفت: این بیمه نامه با الهام از کنوانسیون های بین المللی مانند مونترال ۱۹۹۹، ساختاری چندلایه دارد:
۱. بیمه تأخیر و لغو پرواز.
پوشش هزینه های اقامت، تغذیه، حمل ونقل فرودگاهی و بازپرداخت کامل بلیت در صورت لغو یا تأخیر فراتر از ۲۴ ساعت، به ویژه در موارد بحران های پیش بینی نشده.
۲. پوشش آسیب های جانی و روانی
پرداخت غرامت و هزینه های درمانی در موارد آسیب یا فوت، منطبق بر قوانین بین المللی مسئولیت ایرلاین ها.
۳. بیمه بار و چمدان:
جبران خسارت در موارد گم شدن، آسیب، یا تأخیر در تحویل بار، که در شرایط اضطراری بسیار محتمل است.
۴. بند نوآورانه بیمه بحران های خاص
ویژه جنگ، زلزله، کودتا، بسته شدن مرزها، حملات سایبری به سیستم پرواز و…که در این بخش، علاوه بر بازپرداخت مالی، پشتیبانی حقوقی، اقامت اضطراری، کمک به بازگشت مسافر به مبدا یا اسکان موقت پیش بینی شده است.
امانی خاطرنشان کرد:برای عملیاتی شدن این بسته، پیشنهاد می شود تفاهم نامه میان شرکت های بیمه، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی و انجمن شرکت های هواپیمایی، منعقد شود.
وی طراحی سه نوع بیمه شامل: بیمه همراه بلیت، بیمه گروهی برای گروه های آژانس ها و بیمه مسئولیت برای ایرلاین ها را پیشنهاد داد.
امانی مزایای کلان این طرح را شامل: افزایش تاب آوری صنعت گردشگری و حمل ونقل هوایی در برابر بحران ها، حفظ اعتماد عمومی در برابر اختلالات ناگهانی، کاهش بار شکایات حقوقی و هزینه های ناشی از نارضایتی و امکان همکاری آینده نگر با شرکت های بیمه بین المللی در دوران پسا بحران های موصوف، دانست.
وی اظهار کرد: صنعت گردشگری و هوانوردی ایران نیازمند ساز و کاری پیش نگر و نوین و انعطاف پذیر است تا بتواند در برابر شوک های بزرگ دوام بیاورد.
به گفته وی، طرح بیمه بحران های پرواز و تور می تواند نخستین گام برای حرفه ای سازی نظام جبران خسارات در کشور و منطقه باشد.
این کارشناس عنوان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که با اقدامی سریع، بلیت هواپیما و بسته های تور، تحت پوشش بیمه ای اختصاصی سفر قرار گیرند تا هیچ مسافری در تلاطم بحران، بی پناه نماند.