پنجمین هواپیمای زمین گیر قشم ایر پس از ۲ سال به چرخه پروازی بازگشت
در ادامه روند احیای ناوگان هوایی قشم ایر، پنجمین فروند از هواپیماهای زمینگیر این شرکت پس از دو سال توقف عملیاتی، با تکیه بر توان فنی داخلی و بدون اتکا به خدمات خارجی، به چرخه پروازی بازگشت.
بنابر اعلام روابط عمومی قشم ایر پنجمین فروند از هواپیماهای زمین گیرشده که به چرخه هوایی بازگشت، Avro RJ۱۰۰ بود که در آبان ۱۴۰۴ با موفقیت عملیاتی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی قشم ایر، این پنجمین هواپیمای زمین گیر شرکت یاد شده است که در مدت کمتر از یک سال به چرخه پروازی بازگشته است و با بازگشت این هواپیما، در مجموع ۷۲۸ صندلی به ناوگان هواپیمایی کشور افزوده شد.
سیامند عبداله زاده مدیرعامل شرکت در تشریح جزئیات این دستاورد گفت: پنجمین فروند از هواپیماهای زمین گیرشده که به چرخه هوایی بازگشت، Avro RJ۱۰۰ بود که در آبان ۱۴۰۴ با موفقیت عملیاتی شد.
وی گفت: این هواپیما پیش از این به دلیل چک های سنگین و کمبود قطعات به مدت ۲ سال و سه ماه زمین گیر بود. این عملکرد، نشان دهنده کارایی بالای فرآیندهای ترخیص فنی داخلی و هماهنگی زنجیره تأمین قطعات با تکیه بر ظرفیت های بومی است.
مدیرعامل قشم ایر افزود: چهار فروند دیگر نیز از بهمن ماه ۱۴۰۳ تاکنون به چرخه بازگشته است. نخستین هواپیما فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ به چرخه هوایی اضافه شد و طی حدود هشت ماه عملیات تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ پرواز داشته و حدود ۹۵ هزار مسافر را جابه جا کرده است.
وی اضافه کرد: دومین هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ (A۳۰۶) بود که در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ به پرواز درآمد و تاکنون بعد از حدود هفت ماه و با حداقل ۱۵۰ پرواز تقریبا ۴۵ هزار مسافر را به مقصد رسانده است.
عبداله زاده خاطرنشان کرد: سومین هواپیما آر جی ۱۰۰ (Avro Rj۱۰۰) بود که یک روز بعد از ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ به چرخه پروازی اضافه شد و تا کنون با بیش از هفت ماه و تعداد ۷۷۱ پرواز، موفق به جابه جایی بیش از ۸۵ هزار مسافر شده است.
وی گفت: چهارمین هواپیما نیز فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ به آسمان بازگشت و طی ۲ ماه عملیاتی و بیش از ۲۹۰ پرواز، حدود ۳۰ هزار مسافر را در سفر همراهی کرده است.
مدیرعامل قشم ایر یادآور شد: این بازگشت هواپیماها به ناوگان هوایی کشور تا کنون در مجموع بیش از ۲۵۵ هزار نفر مسافر جابجا کرده اند که خود موفقیت بزرگی در عرصه صنعت هوایی و حمل و نقل مسافری در مدت ۹ ماه است.
عبداله زاده تاکید کرد: این موفقیت، مبتنی بر اجرای بازرسی ها و تعمیرات سنگین (C-Check) با استفاده از زیرساخت های داخلی و بدون وابستگی به خدمات خارجی بوده و مفهوم «مدیریت ناوگان داده محور» را در صنعت هوانوردی ایران عملیاتی کرده است.
وی پیش بینی کرد که تا پایان سال ۱۴۰۴، سه فروند هواپیما باریک پیکر و پهن پیکر دیگر به ناوگان هوایی قشم ایر اضافه شوند.