| کد خبر ۳۰۶۵۳۱
کپی شد

ناوگان هوایی کوچک و منطقه ای، تبلور اقتصادی حمل و نقل هوایی آینده و آیندگان

کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که توسعه و بهره برداری از ناوگان هوایی کوچک و منطقه ای می تواند تحولی اساسی در شبکه دسترسی هوایی کشور ایجاد کند، رونق اقتصادی حمل ونقل هوایی را افزایش دهد و در نهایت به توسعه پایدار اقتصادی سایر صنایع راهبردی منجر شود.

تین نیوز |

کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که توسعه و بهره برداری از ناوگان هوایی کوچک و منطقه ای می تواند تحولی اساسی در شبکه دسترسی هوایی کشور ایجاد کند، رونق اقتصادی حمل ونقل هوایی را افزایش دهد و در نهایت به توسعه پایدار اقتصادی سایر صنایع راهبردی منجر شود.

هواپیماهای بزرگ عمدتاً تنها برای کسب وکارهای بزرگ مانند ایرلاین ها مناسب هستند. اگر ما امروزه با افزایش جمعیت و توسعه شهرها از هواپیماهای منطقه ای با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی استفاده نکنیم، با مشکلاتی از جمله کاهش فرکانس پرواز، ریسک پایین ضریب اشغال و ناترازی در برقراری مسیرهای هوایی مواجه خواهیم بود. این چالش ناشی از بهره برداری صرف از هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر با ظرفیت بالا و هزینه های عملیاتی سنگین است.

تجربه نشان داده که تمرکز هواپیماهای بزرگ بر فرودگاه های پرتقاضا، که تنها حدود ۲۰ درصد از فرودگاه های کشور را شامل می شوند وجود دارد که همین مسئله باعث شده بسیاری از فرودگاه های دیگر که سرمایه ملی و درگاه توسعه منطقه ای هستند بلااستفاده باقی بمانند. 

براساس تحقیقات انجام شده در سازمان هواپیمایی کشوری، حرکت به سمت برقراری شبکه پروازی منطقه ای در این فرودگاه ها تنها با بهره گیری از ناوگان کوچک و متنوع می تواند رونق و توسعه اقتصادی پایدار را رقم بزند.

ما معتقدیم کسب وکارهای کوچک هوانوردی با استفاده از هواپیماهای کوچک و منطقه ای، می توانند این خلأ را پر کنند، اقتصاد فرودگاهی را رونق بخشد و اثرات مثبت خود را بر صنایع دیگری مانند گردشگری و صنایع مولد کشور بگذارند.
 این کسب وکارها همچنین امکان ایجاد شبکه های پروازی کوتاه و مویرگی را در بیشتر مناطق و استانها فراهم می کنند و می تواند هاب های ترانزیتی را شکل دهد و وابستگی فرودگاه ها به ناوگان بزرگ را کاهش دهد.

استفاده از هواپیماهای کوچک با ظرفیت کمتر از ۱۹ صندلی و هواپیماهای منطقه ای با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی، راهکاری کلیدی برای درون زایی صنعت هوانوردی، تقویت اقتصاد دانش بنیان، ایجاد اشتغال و رونق دیگر در صنایع کشور است و ارزش بازار این ناوگان (کوچک و سبک) کمتر از  هزینه احداث یک فرودگاه متوسط است.

تجربه جهانی نشان می دهد که ناوگان هوایی کوچک علاوه بر کاهش هزینه های عملیاتی به توسعه گردشگری، انتقال بیماران، جابجایی کالا و اتصال مناطق محروم کمک می کند. در ایران نیز با وجود فرودگاه های فعال و نیمه فعال، بسیاری از این ظرفیت ها تاکنون بلااستفاده مانده اند.
در نتیجه می توان گفت "با حمایت های غیرمستقیم"، "ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خرد" و "هدفمند کردن یارانه ها"، استفاده از این ناوگان می تواند فرودگاه ها را فعال، توسعه منطقه ای را تسهیل و شبکه حمل ونقل هوایی کشور را خود اتکا سازد.
حمل و نقل هوایی کوچک و منطقه ای ادبیات جدید صنعت هوانوردی ایران است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری سازمان هواپیمایی کشور
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.