| کد خبر: 268716 |

فشار «ایران ایر» به شورای عالی هواپیمایی؛ افزایش قیمت جدید بلیت هواپیما قبل از سال تعیین شود!

شورای عالی هواپیمایی قرار است این بار بر خلاف سال های قبل، قیمت بلیت هواپیما را برای سال جدید قبل از شروع سال نو نهایی و به ایرلاین ها ابلاغ کند.

تین نیوز

شورای عالی هواپیمایی قرار است این بار بر خلاف سال های قبل، قیمت بلیت هواپیما را برای سال جدید قبل از شروع سال نو نهایی و به ایرلاین ها ابلاغ کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، فشار ایرلاین ها به خصوص «ایران ایر» به شورای عالی هواپیمایی قرار شده است تا جلسه این شورا قبل از سال برگزار و قیمت جدید بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شود.

شورای عالی هواپیمایی این بار بر خلاف سال های گذشته قصد دارد قیمت بلیت هواپیما را قبل از سال جدید نهایی و به ایرلاین ها ابلاغ کند و آنطور که برخی مقامات آگاه اعلام کرده اند بیشترین اصرار برای برگزاری جلسه و تعیین قیمت بلیت هواپیما قبل از سال جدید را «ایران ایر» داشته است.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که همانطور که محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال نداریم در حال به وقوع پیوستن است.

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا موافق حذف سوخت یارانه ای ایرلاین ها و واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما هستید؟ گفت: اولا که باید اعلام کنم که برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال نداریم و تا همین مدت باقیمانده و علیرغم تمام فشارها بیرونی و داخلی تا پایان سال هم این موضوع ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شورای عالی هواپیمایی کاملا موافق هستیم که نرخ سوخت برای ایرلاین ها واقعی شود و بارها نیز به این موضوع اشاره شده است. اما به هر حال نظام و کشور باید بپذیرد که درآن صورت قیمت تمام شده بلیت نمی تواند تابع نرخ گذاری مشخص شده باشد.

محمدی بخش خاطر نشان کرد: نرخ سوخت هواپیما باید واقعی شود و این درخواست دولت و حتی ایرلاین ها است؛ اما در حال حاضر تنها مزیت رقابتی شرکت های هواپیمایی ایرانی، در جنگ نابرابر حوزه هوانوردی و تحریم ها، همین یارانه سوخت است که دولت به آنها ارائه می کند.

وی ادامه داد: این موضوع تنها مختص به ایران نیست که مثلا عنوان شود فقط در ایران است که سوخت یارانه ای به ایرلاین ها داده می شود چرا که در تمام دنیا به شرکت های هواپیمایی این کمک ها می شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره قیمت گذاری بلیت هواپیما در ایام نوروز نیز گفته بود که طی چند سال گذشته بر اساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری، شورای عالی هواپیمایی مسئولیت نرخ گذاری بلیت مسیرهای داخلی را برعهده داشت متعاقب هر سال انجام شده بعد از اتفاقاتی که در دوره کرونا رخ داد ستاد تنظیم بازار عهده دار نرخ گذاری شد و مدتی را تحت نظر ستاد تنظیم بازار بودیم.

وی افزود: طی چند هفته گذشته در خصوص قیمت بلیت هواپیما دیوان عدالت اداری ورود کرد و قرار شد بر اساس قانون برنامه پنجم شرکت های هواپیمایی با تنوع سازی نرخ گذاری داشته باشند که این با اعتراض دولت، وزارت راه و شهرسازی روبرو شد؛ بنابراین رییس دیوان عدالت موافقت کردند که فعلاً رای منتفی شود تا رای نهایی جهت تعیین تکلیف مشخص و اعلام شود.

محمدی بخش تصریح کرد: در حال حاضر نرخ گذاری بلیت هواپیما طبق روال قبل است؛ اما قیمت در بازار عرضه با چندگانگی و دستورهای مختلف دچار مشکل می شود که البته با ورود دستگاه های نظارتی و سازمان هواپیمایی کشوری قیمت ها تنظیم خواهد شد تا شب عید و ایام نوروز را بتوانیم سپری کنیم.

به هر صورت در حال حاضر موضوع قیمت گذاری بلیت هواپیما با ابلاغ رییس جمهوری بر عهده ستاد تنظیم بازار است و اگر هم شورای عالی هواپیمایی در جلسه ای که قرار شده تا پایان سال برگزار و جمع بندی و قیمت بلیت نهایی شود باز هم باید ستاد تنظیم بازار قیمت پیشنهادی را مصوب و ابلاغ کند.

در سال ۱۴۰۱ سازمان هواپیمایی با رد پیشنهاد انجمن شرکت های هواپیمایی برای افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، با افزایش نرخ ۳۰ درصدی موافقت کرد، اما به دلایلی نرخ توافق شده ابلاغ نشد و از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ متوقف ماند.

در سال ۱۴۰۲ نیز انجمن شرکت های هواپیمایی با توجه به نرخ دلار، پیشنهاد افرایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کرد که در نهایت شورای عالی هواپیمایی تا این حد را نپذیرفت و در نهایت هم ۲۹ درصد مورد پذیرش قرار گرفت.

آنچه که به نظر می رسد بعید است ایرلاین ها و شورای عالی هواپیمایی در روزها و هفته های باقی مانده تا پایان سال به جمع بندی برسند چرا که قیمت بلیت هواپیما متناسب با نرخ ارز، تورم و حقوق و دستمزد و شرایط حاکم بر صنعت هوایی کشور تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارایه می شود. حال که این روزها هنوز نرخ ارز افزایش خود را استارت نزده و تورم هم مشخص نشده است نمی توان در مورد میزان رشد قیمت بلیت هواپیما تصمیم نهایی گرفت و باید ایرلاین ها باز هم در سال جدید چانه زنی های خود را آغاز کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.