◄ حملات سیگنالی به دستگاه های مسیریابی پروازهای تجاری خاورمیانه
کادر پرواز هواپیماهای مسافربری مشکلات زیادی را در آسمان خاورمیانه تجربه میکنند.
در اواخر سپتامبر، چندین پرواز تجاری در نزدیکی ایران پس از کور شدن سیستم های ناوبری به بیراهه رفتند. هواپیماها ابتدا سیگنال های جعلی جی پی اس را دریافت کردند، یعنی سیگنال هایی که برای فریب دادن سیستم های هواپیما طراحی شده اند تا فکر کنند کیلومترها دورتر از مکان واقعی خود پرواز می کنند. یکی از این هواپیماها تقریباً بدون مجوز وارد حریم هوایی ایران شد. از آن موقع، کادر پرواز که به صورت آنلاین درباره این مشکل صحبت می کنند، گفته اند که این مشکل بدتر شده است و کارشناسان در حال رقابت برای تعیین اینکه چه کسی پشت آن است.
به گزارش تین نیوز، OPSGROUP، یک گروه بین المللی از خلبانان و تکنسین های پرواز، زنگ خطر را در مورد حوادث در ماه سپتامبر به صدا درآورد و شروع به جمع آوری داده ها برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با اعضای خود و مردم کرد. به گفته OPSGROUP، چندین هواپیمای تجاری در منطقه خاورمیانه پس از دریافت سیگنال های ناوبری جعلی برای ماه ها، توانایی ناوبری را از دست داده اند.
به گفته OPSGROUP، این فعالیت در سه منطقه متمرکز است: بغداد، قاهره، و تل آویو. در پنج هفته گذشته بیش از 50 حادثه در ردیابی پروازهای تجاری رخ داده است.
در حالی که جعل GPS چیز جدیدی نیست، بردار خاص این حملات جدید قبلاً "غیرقابل تصور" بود، جعل سیستم، مرجع اینرسی را خراب می کند، قطعه ای از تجهیزات را عنوان "مغز" یک هواپیما که از ژیروسکوپ، شتاب سنج و سایر فناوری ها را شامل می شود .به هواپیماها به ردیابی مسیر کمک می کند..
پارازیت سیگنال در خاورمیانه رایج است، اما این نوع مشکل افزایش یافته است. به گفته تاد هامفریس، پروفسور UT Austin که در مورد ارتباطات ماهواره ای تحقیق می کند، از سال 2018 سیگنال های بسیار قدرتمندی در آسمان نزدیک سوریه وجود داشته است.