◄ تاثیر زیرساخت های فرودگاهی بر برنامه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی
ظرفیت فرودگاه ها و زیرساخت های آن مثل باند تاثیر بسیار زیادی بر برنامه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی می گذارد.
کارشناس هوانوردی با تاکید بر این که ظرفیت فرودگاه ها و زیرساخت های آن مثل باند تاثیر بسیار زیادی بر برنامه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی می گذارد، گفت: باند فرودگاه ها با ارزش ترین و گران ترین دارایی فرودگاه ها محسوب می شوند و امروزه بر اساس استانداردهای مختلف (رایج ترین آن استاندارد مدیریت دارایی سری ISO55000) نگهداری می شوند.
به گزارش تین نیوز، خلیل الله معمارزاده (محمد معمار) افزود: بیشترین به کارگیری مدل های بهینه سازی در زیرساخت های هوانوردی، طی دهه 1960میلادی (بیش از 50 سال قبل) صورت گرفت، درست در زمانی که این واقعیت و نیاز درک شد که باندها به عنوان یک گلوگاه مهم و ضعیف ترین حلقه در زنجیره توسعه سیستم حمل و نقل هوایی هستند.
وی عنوان کرد: در فرودگاه های بزرگ و شلوغ، باندها کمیاب ترین و بحرانی ترین منبع در سیستم حمل و نقل هوایی هستند و این موضوع با افزایش تقاضا در طی یک روند زمانی، به طور مستمر تشدید شده و موجب تحمیل فشردگی، محدودیت ها و پیچیدگی های به مراتب بیشتری می شود.
معمار زاده تاکید کرد: ساخت و توسعه باندها و یا بهسازی آنها بسیار گران تمام می شود، علاوه بر آن با محدودیت های محیطی و عملیاتی فراوانی روبرو هستند.
این کارشناس افزود: به طور کلی باندها، گلوگاه ظرفیت در فرودگاه ها و به طور خاص در ایرساید فرودگاه ها هستند و تمامی برنامه ریزی های عملیات فرودگاهی ناظر به محدودیت ظرفیت باند است نه ظرفیت ترمینال های مسافری و لندساید.
معمارزاده در کانال تلگرامی خود عنوان کرد: ظرفیت باند به تعداد نشست و برخاست ترکیبی و یکپارچه هواپیماها در یک واحد زمانی (مثلا یک ساعت) در تقاضای پیوسته با رعایت جدایی مورد نیاز کنترل ترافیک هوایی گفته می شود.
وی گفت: در فرودگاه های چند بانده مدل بندی ظرفیت به دلیل نیازمندی های جدایی کنترل ترافیک هوایی بستگی به ارتباط بین باندهای مختلف دارد ، به طور مثال در دو باند موازی ظرفیت به فاصله دو خط مرکزی باندها از یکدیگر نیز بستگی دارد.
او افزود: تحلیل های ظرفیت تقریبی برای فرودگاه های تک بانده و دوبانده موازی یا متقاطع، روشن و شفاف هستند.
به گفته وی، این تحلیل ها برای فرودگاه های از دو باند بیشتر نیز تقریب های قابل قبولی ارائه می دهند.
معمارزاده ادامه داد: این مدل ها در برنامه ریزی فرودگاهی بسیار ارزشمند هستند و به تشخیص دستور العمل های بهره برداری پیشنهادی بهینه و ایمن و یا بازنگری و اصلاح دستور العمل های موجود کمک شایانی می نمایند.
او گفت: همچنین این مدل ها، انتخاب و به کارگیری نوع فن آوری ها در مدیریت بهینه ظرفیت موجود فرودگاهی را تسهیل می نمایند.
این کارشناس تاکید کرد: یکی از انواع مدل بندی در زمینه ظرفیت فرودگاه ها که مطالعات فشرده ای درباره آن صورت گرفته است، استفاده از مدل های صف و تحلیل تاخیرهای ناشی از کمبود ظرفیت باند در آن می باشد.
او گفت: به عبارت دیگر، میزان به کارگیری از باندها می تواند با توالی بهینه خروج و ورود هواپیماها افزایش یابد و همچنین باعث کاهش تاخیرات ناشی از توالی های غیر بهینه گردد.
وی عنوان کرد: البته باید توجه داشت فرودگاه ها دارای ترکیبی از ترافیک ورودی و خروجی هستند که بهتر است تا حد امکان به صورت شبکه کلان مدیریت جریان ترافیک هوایی (ATFM) در نظر گرفته شوند و به ارتباط سیستمی بین فرودگاه ها و مرکز کنترل پرواز(ACC) توجه شود. (ATM=ATC+ATFM)
معمار زاده بیان کرد: این مهم با تنظیم مسئله هلدینگ های زمینی(GHP) و هوایی(AHP) با روش ها و تاکتیک های مختلف اقتضایی سامان می یابد و بهتر است مادامی که هواپیماها بر روی زمین هستند از نکته نظر ایمنی و اقتصادی هلدینگ های زمینی به صورت چندفرودگاهی(MAGHP) جهت رعایت این توالی به آنها اختصاص یابد.
وی افزود: جالب اینجاست که تلاش برای به کار گیری مدل های ریاضی در مدیریت توالی عملیات باندهای فرودگاهی دارای بیشترین حجم پژوهشی، مطالعاتی، تحقیقاتی و عملیاتی در بین کل مسائل نظام حمل و نقل هوایی دنیا است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.