| کد خبر: 243768 |

◄ شرکت هواپیمایی اختصاصی در گناباد راه‌اندازی می‌شود

به موازات اجرای طرح احداث فرودگاه گناباد، طرح ایجاد شرکت هواپیمایی اختصاصی در این شهرستان در حال اجرا است.

تین نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به موازات اجرای طرح احداث فرودگاه گناباد، طرح ایجاد شرکت هواپیمایی اختصاصی در این شهرستان در حال اجرا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد صفایی دلویی با بیان اینکه  اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذار و اخذ تسهیلات انجام شده است، افزود: به سرمایه‌گذارانی که جهت ایجاد شرکت هواپیمایی (ایرلاین) در گناباد اقدام کنند، به میزان ۷۵ درصد مجموع سرمایه مورد نیاز آنها تسهیلات پرداخت می‌شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هدف از اخذ تسهیلات همزمان با فرآیند ثبت شرکت ایرلاین در این شهرستان را تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری در این منطقه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: کمتر شرکت هواپیمایی ثبت شده و دارای مجوز حاضر می شود، سرمایه‌اش را از بین همه فرودگاههای بزرگ‌ کشور، به فرودگاه گناباد بیاورد و لذا ما باید سرمایه‌گذار را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم که توفیقاتی در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: شرکت ایرلاین اختصاصی در گناباد قرار است، سه هواپیما خریداری کند و هزینه خرید هر فروند هواپیما یک هزار میلیارد ریال و در مجموع سه هزار میلیارد ریال در این زمینه مورد نیاز است که طبق مذاکرات انجام شده قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن از طریق تسهیلات تامین شود.

صفایی گفت: در کشور تعدادی فرودگاه داریم که سالها از افتتاح آنها می‌گذرد، اما در هفته نهایت یک یا دو پرواز دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی در گناباد ایرلاین اختصاصی داشته باشیم، باید همیشه یک هواپیما در فرودگاه این شهرستان مستقر باشد، یعنی هر روز حتما یک پرواز از این فرودگاه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن درصدی از مالیات پروازهای هواپیماهای این ایرلاین اختصاصی به این شهرستان پرداخت و صرف عمران و آبادانی منطقه می‌شود و در مجموع این مساله بهره‌های خوبی برای منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به روند پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی فرودگاه گناباد، گفت: مجوز  گردشگری سلامت و یا توریسم درمانی این شهرستان در چند روز آینده اخذ می‌شود و این مساله تنها با فرودگاه موضوعیت می‌یابد.

وی تاکید کرد: مهمترین هدف از ایجاد فرودگاه گناباد تنها جابجایی مسافر نیست، بلکه این فرودگاه باید در همه بخشها اعم از اقتصادی، کشاورزی ،علمی و فناوری و غیره تحول ایجاد کند.

صفایی افزود: همچنین با بهره‌برداری از فرودگاه گناباد بسیاری از سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در منطقه پیدا می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه گناباد نه تنها باعث پیشرفت در منطقه خواهد شد، بلکه تاثیر بسزایی در توسعه ۱۵ شهرستانی که در حومه فرودگاه هستند را به همراه خواهد داشت.

ایرلاین یا خطوط هوایی شرکتی است که علاوه بر حمل و نقل مسافر با استفاده از هواپیما، حمل بار را نیز مدیریت می‌کند.دامنه فعالیت ایرلاین‌ها بسیار گستره است و تفاوتی نمی‌کند که یک شرکت خطوط هوایی بین المللی باشد یا یک شرکت خطوط هوایی محلی در ابعاد کوچک، به هر حال ایرلاین دامنه وسیعی از فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل مسافران و حمل بار را مدیریت می‌کنند.

لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن‌ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار از شهریور این سال گودبرداری و بتن‌ریزی سالن فرودگاه انجام شد که روند احداث آن در ۲ سال گذشته سرعت یافت.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان سایر شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند و پیش‌بینی می‌شود سالانه افزون بر  ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه‌اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و  سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.  

 هم‌اکنون طرح احداث این فرودگاه با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی در حال اجرا است و بیش از هزار میلیارد ریال تاکنون برای احداث و تکمیل آن هزینه شده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.