| کد خبر: 204036 |

بررسی وضعیت اسناد زمین های فرودگاه مهرآباد

مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین وضعیت مالکیت زمین های فرودگاه مهرآباد و اجرای طرح کاداستر را تشریح کردند.

تین نیوز

مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین وضعیت مالکیت زمین های فرودگاه مهرآباد و اجرای طرح کاداستر را تشریح کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرنگار مهر، کاداستر یا همان حد نگاری نوعی فهرست نقشه بردای ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و بر اساس مرزهای تعیین شده در آن می‌توان سند مالکیت معتبر صادر کرد. این طرح که چند سالی است در حال اجرا است اگر به درستی و تمام و کمال انجام شود بسیاری از اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین که هر کدام ادعایی دارند حل و فصل می‌شود. در همین رابطه برخی از ادعاها بین دولت و مردم عادی است.

طرح کاداستر اگر به درستی اجرا شود حریم‌های، فرودگاهی، حریم برق فشار قوی و حریم رودخانه و دریا مشخص می‌شود و دیگر امکان تجاوز به این زمین‌ها وجود نخواهد داشت و به نوعی یکی از روش‌های از بین بردن زمین خواری‌ها، ساحل خواری‌ها و کوه خواری‌ها است.

در این رابطه یکی از اختلافات قدیمی در رابطه با سند مالکیت زمین مربوط به مالکیت زمین‌های فرودگاهی در کشور بود که بخش عمده‌ای از آن از طریق همین طرح کاداستر حل و فصل شد. با این حال یکی از زمین‌های فرودگاهی ها که مشکلات بیشتری داشت زمین‌های فرودگاه تهران از جمله مهر آباد بود.

چند سال پیش کارگروهی برای رسیدگی به این اختلاف از سوی چند مرجع و متولی تشکیل شد که حسب اعلام مسئولان وقت سازمان ثبت اسناد یک کار متمرکز برای این موضوع آغاز و قرار شد مسائل مرتبط در این کارگروه بررسی شود.

در رابطه با زمین‌های پایتخت هم چندی پیش تفاهم نامه‌ای بین سازمان ثبت اسناد واملاک کشور منعقد شد که در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران در رابطه با مالکیت زمین‌های فرودگاه مهرآباد اعلام کرد: ادعاهای بزرگی در رابطه با مالکیت برخی املاک وجود دارد. به عنوان مثال کسی آمده و ادعای مالکیت فرودگاه مهرآباد را کرده که خنده دار است.

وی با اشاره به استعلام‌های الکترونیکی و همکاری با سازمان ثبت اسناد گفت: با این اقدام اطلاعات املاک مان را به روز می‌کنیم. حداکثر انطباق اسناد صادره یکی دیگر از اهداف این همکاری است و به دنبال این هستیم تا در مراحل بعدی این موضوع الکترونیک شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

در رابطه با اجرای طرح کاداستر ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع طرح کاداستر حسب قانون یک وظیفه ملی است که همه دستگاه‌ها و نهادها برای اجرای آن باید وارد میدان شده و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: حسب این تفاهم نامه مقرر شد مقرر شد معاون شهردار در امور املاک و معاون سازمان ثبت در امور املاک نظارت بر این تفاهم نامه را داشته باشند و طبیعتاً آنچه به حوزه شهرداری بر می‌گردد از جمله فرودگاه‌ها و سایر اماکن را رصد می‌کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: سعی می‌کنیم حد و حدود املاک را به صورت دقیق بررسی و نسبت به صدور سند تک برگی کاداستری اقدام کنیم.

عبدالحسین رامشی مدیر کل ثبت اسناداستان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات مربوط به مالکیت و ادعای سند مالکیت فرودگاه مهر آباد گفت: بخش اعظم زمین‌های فرودگاه مهر آباد در سامانه کاداستری ثبت و پیگیر شده است.

وی افزود: قسمت کوچکی که نقشه و مستند آن ارائه نشده در حال ارائه از سوی متولیان مربوطه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۶۰۰ هکتار شناسایی شده است.

سید صادق سعادتیان معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که قرار بود این اختلافات و ادعاها در یک شورای حل اختلاف و مرجعی حل و فصل شود این موضوع به کجا رسید؟ گفت: رسیدگی‌های قضائی در حوزه ثبت اسناد نیست و به حوزه مرجع قضائی بر می‌گردد، دوستان ما در آن حوزه انجام می‌دهند و اگر کسی مدعی باشد به شعبه مربوطه و سپس به شورای حفظ بیت المال می‌رود.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که نقشه کاداستری را در سامانه مربوطه پیاده کنیم. همچنین وظیفه دیگر ما این است که ادعاها و اسنادی که دولت یا شرکت‌های فرودگاه‌ها دارد را بررسی کنیم و بعد از اینکه اسنادی محرز شد سند به اسم دولت صادر شود که قسمت اعظم این موضوع انجام شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.