| کد خبر: 195662 |

◄ افزایش مالیات ارزش‌افزوده سوخت هواپیما، تاثیری در هزینه ایرلاین‌ها ندارد

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است که در صورت تصویب افزایش 30 درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده سوخت هواپیما تأثیر چندانی در هزینه عملیاتی ایرلاین‌ها نمی‌گذارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است که افزایش 30 درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده سوخت هواپیما تأثیر چندانی در هزینه عملیاتی ایرلاین‌ها نمی‌گذارد.

مهرداد فرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص اینکه افزایش 30 درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده سوخت هواپیما به چه میزان در افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌تواند تأثیر داشته باشد، عنوان کرد: ایرلاین‌ها در پی ماه‌ها گران‌فروشی و ارائه نرخ‌های نجومی که با هیچ منطق و واقعیت اقتصادی همخوانی ندارد، درصدد کاهش قیمت‌ها  بوده‌اند اما اکنون که دولت تصمیم گرفته مبلغ بسیار ناچیزی را تحت عنوان  ارزش‌افزوده سوخت تحویلی از آن‌ها دریافت کند صحبتهایی مبنی بر «ممانعت از کاهش قیمت بلیت پروازهای داخلی» به میان آمده است.

وی در ادامه افزود: شاید بسیاری از مردم عادی و به دور از مسائل حمل‌ونقل هوایی مطلع نباشند که قیمت سوخت هواپیما بسیار ارزان‌تر از سوخت خودرو است، حال با در نظر گرفتن فرایند مصرف سوخت در هواپیماهای مختلف که ارتباط مستقیم به وزن هواپیما هنگام بند شدن از زمین دارد و با رعایت یکسری محاسبات ساده به خوبی خواهیم فهمید که اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی که به دلیل ماهیت شغلی خود حافظ منافع شرکت‌های هواپیمایی هستند در واقع بزرگ جلوه دادن هزینه‌ها و مشکلات در راستای توجیه‌گرانی غیرمنطقی نرخ پروازهای داخلی است.

فرشیدی با بیان اینکه دست‌اندرکاران صنعت هوایی به خوبی می‌دانند که به دلیل نازل بودن قیمت سوخت هواپیما در ایران، افزایش چند درصدی نرخ سوخت، آنهم با عنوان مالیات، بر هزینه عملیاتی ایرلاین‌ها تأثیر چندانی نخواهد داشت، بیان کرد: اصولاً بر اساس نوع موتور هواپیمای میزان مصرف سوخت متفاوت است برای مثال موتور توربوفن، توربوپراپ و پراپ فن مصرف سوخت هواپیما با ازای هر مسافر در یک ساعت پرواز بین 10 تا 20 لیتر است.

این کارشناس حمل‌ونقل گفت: به عبارت ساده‌تر مصرف یک هواپیمای MD در مسیر تهران به شیراز که 70 دقیقه است به ازای هر مسافر حدود 24 لیتر است و به دلیل قیمت سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها که اخیراً به 700 تومان افزایش یافته، هزینه سوخت هر مسافر در مسیر فوق کمتر از 17 هزار تومان است.

او در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: اگر به ادعای دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دولت مصمم به اخذ 30 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده سوخت هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی باشد اختلاف هزینه‌ای که ایرلاین‌ها باید نسبت به سوخت مصرفی به دولت بپردازد حدوداً 5 هزار تومان است.

این کارشناس تأکید کرد: باید بپذیریم که این 5 هزار تومان هزینه مالیات، مانع از ارزان شدن بلیت پروازهای داخلی نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.