◄ احداث خطوط دوم ریلی و چالش نیمهکاره ماندن پروژههای تکخطه
احداث خط دوم ریلی تبریز به دلیل مختصات و مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
برخی کارشناسان ریلی معتقدند در شرایطی که تک خطههای ریلی زیادی نیمه کاره ماندهاند احداث خطوط بایپس مانند خط ریلی دوم تبریز، اتلاف منابع محسوب میشود اما دیدگاههایی وجود دارند که با رد این نظر، احداث این خط را ضروری و اجتنابناپذیر میدانند.
به گزارش تین نیوز، مهرداد فرشیدی کارشناس حمل و نقل در این مورد در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری نوشت: احداث خط دوم ریلی تبریز به دلیل مختصات و مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: دلیل ضرورت احداث نیز این است که مسیر تهران به تبریز و مرز رازی یکی از خطوط مورد استفاده در کریدورهای بینالمللی تعریف شده در شبکه ریلی کشور است.
او تاکید کرد: بنابراین با احداث خط دوم میانه به تبریز که مسیری کوتاهتر و ایمنتر با سرعت سیر بیشتر است، علاوه بر صرفهجویی در سوخت مصرفی و کاهش استهلاک ناوگان مورد استفاده، در زمینه کاهش هزینه حمل و جذابیت افزونتر این مسیر برای صاحبان کالا نیز حایز اهمیت است.
این کارشناس اظهار کرد: به موازات احداث این خط جدید ریلی شاهد احداث خطوط دوم کرج - قزوین و زنجان هستیم که در دورنمای کلی طرح باید اتصال دوم ریلی به ترکیه از طریق بازرگان و رهایی از معضل دریاچه وان بر سر راه مسیر فعلی ایران به ترکیه را هم در نظر بگیریم.
فرشیدی گفت: با توجه به این موضوع، مسیرهای عبوری از آذربایجان ایران از اهمیت استراتژیک و راهبردی ویژهای در مسیرهای ترانزیتی ایران در اتصال شرق به غرب برخوردار خواهند شد.
وی افزود: فراموش نکنیم که دیگر کشورهای رقیب ایران در برنامههای ترانزیتی با طراحی و احداث مسیرهای ریلی و جادهای در تلاش هستند تا مزیت ترانزیتی کشورمان در عبور کالاهای بینالمللی را به سود خود کاهش دهند و در این بین لازم است تا مسیرهای ریلی و جادهای خود را برای صاحبان کالاهای عبوری هر چه بیشتر جذاب و اجرایی کنیم.
به گزارش تین نیوز، اظهارات این کارشناس در حالی مطرح میشود، که سعید قصابیان از دیگر کارشناسان این حوزه، معتقد است: در حالیکه خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا (که کریدور شمال جنوب معطل آن است)، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه (که اتصال ریلی ایران به عراق و سوریه معطل آن است)، خواف-هرات و چابهار-زاهدان (که اتصال چابهار به افغانستان معطل آنهاست) به دلیل کمبود منایع مالی نیمهکاره هستند قطعاً تمام کردن یک تَک خطه نیمهکاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار میکند واجب تر است.
وی همچنین با طرح این پرسش که در حالیکه هماکنون هم میشود از میانه از طریق مسیر ریلی قدیمی به تبریز رسید (با طی مسافتی کمی بیشتر)، آیا واقعا احداث خط ریلی دوم بین این 2 شهر ضروری بود؟، اظهار کرد: آیا ظرفیت مسیر قدیمی آنقدر با حجم بار و مسافر اشباع شده است که ناچاریم مسیر بای پس(دور زننده) احداث کنیم؟
این کارشناس تاکید کرد: آیا در شرایطی که تک خطههای زیادی نیمه کاره ماندهاند احداث خطوط بایپس اتلاف منابع محسوب نمیشود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.