| کد خبر: 19277 |

آنتونوف دوباره پروازکرد

پس از حادثه سقوط هواپیمای ایرانی- اوکراینی آنتونوف ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد، رئیس‌جمهور دستور توقف این نوع هواپیما را تا مشخص‌شدن نتیجه بررسی بروز این سانحه داد.
 
به همین دلیل مجوز پرواز 2نوع هواپیمای آنتونوف140 و آنتونوف74 به‌عنوان هواپیماهای اوکراینی باطل شد. هرچند گفته شد که هیچ هواپیمایی از نوع آنتونوف140 در ایران باقی‌نمانده است که پرواز متوقف شود. با وجود این روز گذشته نوع دیگری از این هواپیمای اوکراینی با نام آنتونوف24 از فرودگاه مهرآباد به سمت بندرعباس پرواز کرد تا عملا پرواز آنتونوف متوقف نشده باشد.
روز گذشته یک سایت خبری تصویری از صفحه اطلاعات پروازهای فرودگاه مهرآباد منتشر ساخت که نشان می‌داد هواپیمایی با عنوان مخفف (AN24) از شرکت سپاهان‌ایر، ساعت 7و 17دقیقه صبح از ترمینال4 فرودگاه مهرآباد به مقصد بندرعباس پرواز کرده است.
 
جست‌وجو درباره نام مخفف این هواپیما نشان می‌دهد که هواپیمای آنتونوف 24ساخت کشور اوکراین با این نام شناخته می‌شود. ایرلاینی که این هواپیما را به پرواز درآورده هم همان ایرلاینی است که هواپیمای آنتونوف 140را به مقصد طبس راهی کرده بود و آن سقوط مرگبار را با مرگ 39نفر رقم زد. کارشناسان می‌گویند صدور مجوز پرواز برای این هواپیما در گرمای هوای بالا می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما هنوز از نتایج بررسی کارشناسان درباره دلیل سقوط هواپیمای آنتونوف140 خبری منتشر نشده است. با وجود این مسئولان سازمان هواپیمایی حاضر به اظهارنظر در این مورد و ذکر دلیل ارائه مجوز به این هواپیما نشدند.
 
هواپیمای آنتونوف24، روز گذشته در ساعت 8:58 در فرودگاه بندرعباس به زمین نشسته است. این موضوع نشان می‌دهد به غیراز 2هواپیمای متوقف‌شده، هواپیمای آنتونوف دیگری در خطوط هوایی ایران قرار دارد که پرواز آن هنوز متوقف نشده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور پیش از این از توقف 2نوع آنتونوف خبر داده بود. محمدعلی ایلخانی اعلام کرده که این نوع هواپیما طی سال‌های گذشته موفق شده بود از سازمان هواپیمایی مجوز پرواز مسافری را اخذ کند و از حوزه پروازهای نظامی وارد پروازهای مسافری شود.
 
هواپیمای اوکراینی آنتونوف140 اما با بجا گذاشتن چند سانحه هوایی سرنوشت ناخوشایندی برای مسافران خود رقم زد تا یادگاری خوشایندی از آن بجا نماند. با وجود این روز گذشته هواپیمایی از همین شرکت سازنده با نامی دیگر به پرواز درآمد تا نگرانی در این بخش همچنان پابرجا باشد. آنتونوف 24هم شکل ظاهری مشابهی با آنتونوف 140دارد و ظرفیت 50نفری را برای پروازهای نظامی و غیرنظامی در خود جای داده است. 3سال پیش این نوع هواپیما متعلق به یک شرکت روسی، فرودی اضطراری در رودخانه‌ای در غرب سیبری داشت که منجر به کشته‌شدن 5سرنشین آن شد. پس از آن مدودف رئیس‌جمهور وقت روسیه دستور کنارگذاشتن این مدل هواپیما را از ناوگان هوایی روسیه برای همیشه صادر کرد اما همچنان صدها فروند از این مدل هواپیما در کشورهای آفریقایی و جمهوری‌های شوروی سابق در حال پرواز هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افشین 0 0

    احتراما به عرض می رساند که با توجه به دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر توقف هواپیماهای آنتونف ۱۴۰ و آنتونف ۷۴ ثبت هواپیمایی کشوری، کلیه پروازهای هواپیمایی سپاهان تا مشخص شدن نتیجه سانحه متوقف شده است. لازم به ذکر است که شماره پرواز و Call sign مذکور که مربوط به پرواز روز گذشته بوده است متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان نمی باشد.

  • 0 0

    شما نام مخفف را نباید چک کنی چون ممکنه عوض بشه، باید کد رجیستری هواپیما را چک کنی که ببینی سابقه هواپیما چی بوده و ساخت کجا بوده

  • 0 0

    چنین پروازی در فرودگاه بندرعباس بر زمین ننشسته است و یک فروند آنتونف ۷۴ متعلق به سپاه بوده است کهدر این روز در فرودگاه بندرعباس فرود آمده است. که پروازهای نظامی از قوانین سازمان هواپیمایی تبعیت نمی کنند