| کد خبر: 173482 |

◄ آمریکا در حال بررسی تحریم سوخو/ سرنوشت ورود 40 فروند هواپیمای روسی به ایران

با توجه به تصمیم آمریکا برای بررسی اعمال تحریم‌ها علیه شرکت روسی سوخو، فروش هواپیماهای این شرکت روسی به ایران بیش از گذشته سخت‌ خواهد شد.

تین نیوز

با توجه به تصمیم آمریکا برای بررسی اعمال تحریم‌ها علیه شرکت روسی سوخو،  فروش هواپیماهای این شرکت روسی به ایران بیش از گذشته سخت‌ خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، آمریکا اخیرا در اظهارنظر تازه‌ای اعلام کرده است که در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه شرکت هواپیماسازی و جنگنده‌سازی سوخو است.

در همین رابطه معاون وزیر دارایی آمریکا، مارشال بیلی نگسلی گفته است که وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده در نظر دارد تا تحریم‌هایی گسترده‌ای علیه شرکت روسی سوخوی اعمال کند.

در حالی قرار است آمریکا شرکت سوخو را در لیست شرکت‌های تحریمی خود قرار بدهد که در اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران‌ایرتور در نمایشگاه هوایی اوراسیا 2018 قرارداد 40 فروند هواپیمای مسافری با سوخو به امضا رساندند.

از آن‌جایی که بیش از 10‌درصد سهم قطعات هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است ورود هواپیمایی روسی به ناوگان هوایی ایران منوط به کاهش زیر 10‌درصدی قطعات آمریکایی در این هواپیماست تا فروش هواپیمای سوخو به ایران نیازمند مجوز اوفک نباشد.

الکساندر تاواریان که در رأس یک هیات تجاری روسی در اواخر سال گذشته برای به نمایش گذاشتن یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت 100 به ایران آمده بود در رابطه به شرایط حذف اوفک برای فروش هواپیما به ایران به خبرنگار تین‌نیوز گفته بود؛ «یکی از اهدافی که ما به دنبال آن هستیم کاهش قطعات آمریکایی در این هواپیما است. ما درحال‌حاضر بر روی کاهش قطعات آمریکایی در هواپیمای سوخو کار می‌کنیم تا بتوانیم سهم قطعات آمریکایی را به زیر ۱۰‌درصد برسانیم.»

تاواریان عنوان کرده بود؛ «همان‌طور که می‌دانید اگر سهم قطعات آمریکایی بالای ۱۰‌درصد باشد برای فروش نیازمند اخذ مجوز اوفک است به همین جهت ما می‌خواهیم بر روی این موضوع کار کنیم تا دیگر برای فروش هواپیما به ایران نیازی به مجوز اوفک نباشد.»

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در همین رابطه اعلام کرده بود؛ طبق مصوبه دولت ایالات‌متحده هواپیماهایی که حداقل ۱۰‌درصد از تجهیزات آن‌ها از سوی شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود برای فروش به ایران باید مجوز مستقیم اوفک را دریافت کند و این مسئله برای بسیاری از هواپیماسازان جهان مشکل‌ساز شده است.

او گفته، شرکت سوخو تلاش می‌کند با تامین برخی از تجهیزات خود از شرکت‌های اروپایی به‌نوعی مجوز اوفک را دور بزند تا برای عرضه هواپیماهایش به شرکت‌های ایرانی محدودیتی نداشته باشد.

تحریم سوخو توسط آمریکا می‌تواند باعث شود که شرکت‌های اروپایی از ساخت قطعات برای این شرکت روسی امتناع کنند و حتی آمریکا برای فروش قطعات خود به این هواپیماساز روسی نیز سنگ‌اندازی کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.