| کد خبر: 172033 |

◄ روابط ‎عمومی تسهیلگر و همسویی اعضای جامعه در منافع ملی

در جهان مدرن امروز و شیوه‎ های زندگی اجتماعی درآمیخته با آن، جریان اطلاعات از ضروری ‎ترین نیازهای جامعه انسانی محسوب می ‎شود.

تین نیوز

امروزه اطلاعات به عنوان مواد اولیه و خوراک آگاهی افراد جامعه و زمینه ساز گرفتن انواع تصمیم‎ های خرد و کلان آن هاست. به هر میزان که اطلاعات سریع ‎تر و گسترده‎ تر منتشر و تبادل شود بر روند دستیابی و گرفتن تصمیم‎ های بهتر و کم هزینه تر اثر مثبت می ‎گذارد.

 اگر این تبادل در بستری از ارتباطات دوسویه انجام شود می تواند موجب تعادل و تعامل اجتماعی شود و رشد و شکوفایی و ایجاد فرصت‎ های برابر را به همراه داشته باشد.

دراین بین روابط‎ عمومی ‎ها به عنوان کارگزاران ارتباطات اجتماعی و روابط انسانی نقش تاثیرگذاری در ایجاد فرایند دو سویه جریان اطلاعات و در نتیجه تعادل اجتماعی دارند.

روابط‎ عمومی می تواند از طریق تولید محتوا‎ها و جریان به وسیله ارتباطات با ایجاد تعامل و تفاهم در جامعه و کمک به جامعه ‎پذیری و تکامل تعالی فرهنگی موجب تسری ارزش های همسو با هنجارها و انتظارات اجتماعی و درک درست از واقعیت ‎ها و نقاط ضعف و قوت جامعه شود و به این ترتیب با تعدیل توقعات و انتظارات فردی و گروهی متناسب با امکانات اجتماعی موجود باعث ایجاد رضایت در افراد جامعه شده و به برقراری نظم و آرامش اجتماع کمک شایان توجهی کند.

با این نگرش، این که خاستگاه روابط‎ عمومی در یک سازمان باشد (روابط‎ عمومی داخلی) و یا در بیرون از سازمان و در قالب یک مجموعه مستقل خدمت دهنده به سازمان ها، خیلی مورد بحث نیست بلکه مهم این است که ماهیت روابط‎ عمومی مسئول و اخلاق محور خود به خود اما آگاهانه، آن را به سوی نقش آفرینی در عرصه مسئولیت ‎های اجتماعی و نگاهی نقادانه و خلاقانه به خرد و کلان جامعه ‎می ‎کشاند.

به این ترتیب ماهیت انسانی دانش روابط‎ عمومی چه در سطح خُرد جامعه و در ارتباط و تعامل با افراد، چه در سطح سازمان ها که خود به عنوان نهادهای اجتماعی دارای کارکردهای مختلفی هستند و چه در سطح کلان‎تر آن و در تعامل با نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‎ تواند در قالب یک ساختار و منش عمل ‎کند و در جریان تاثیرگذاری و تاثیر پذیری از آن ها هم چون پیکره‎ ای واحد بخشی از نظام ارتباطی جامعه را شکل دهد و یا متحول سازد.

اگر وجوه مختلف روابط اجتماعی یک کشور چه در تعامل با اجزا و نهادهای داخلی و چه در تعامل با کشورها و نهادهای بین ‎المللی را بررسی کنیم می‎ بینیم که یکی از مهم ترین ارزش ‎ها و مفاهیم آن ها منافع ملی است که تلاش می‎کند در بده بستان‎ های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره آن را سرلوحه خود قرار دهد.

با این وصف اگر روابط‎ عمومی ‎ها بتوانند با جریان سازی، در تمامی سطوح اجتماعی از خرد تا کلان درک مشترکی را از منافع ملی ایجاد کنند و آن ها را به باوری مشترک از این مفهوم برساند، منافع ملی با تعریف درستی در جامعه به منصه ظهور می ‎رسد و همگان منافع شخصی خود را در تحقق منافع ملی خواهند یافت و گره‎ ای محکم میان منافع فردی و منافع ملی زده می‎ شود و به این ترتیب در روندی تسهیل ‎گرانه با حل مسائل و کاهش تعارضات اجتماعی، خودبه خود رفتار، سکنات و فعالیت‎ های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فرد فرد مردم جامعه همسو و هم راستا با منافع ملی می‎شود و جامعه به سوی تعالی و توسعه پیش خواهد رفت.

*مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‎ عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.