| کد خبر: 170292 |

◄ ایرباس و بوئینگ به ما غرامت نمی‌دهند/ناوگان «هما» با سوخو نوسازی نمی‌شود

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ، ایرباس و ای تی آر را تشریح کرد.

تین نیوز

‌مشاور وزیر راه و  شهرسازی در امور بین‌الملل وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، اصغر فخریه کاشان گفت: نمایندگان شرکت ای.تی.آر در حال مذاکره برای تحویل سفارشات ایران شامل دو هواپیما که به مرحله تولید رسیده است به ایران‌ایر هستند.

او به امکان معلق نگه‌داشتن قراردادها تا 12 ماه اشاره کرد و گفت:  با معلق نگه‌داشتن قرارداد سه شرکت ایرباس، بویینگ و ای.تی.‌آر احتمال تحولاتی در مجلس آمریکا وجود دارد که می‌تواند تصمیمات ترامپ را تحت تاثیر خود قرار دهد.

‌مشاور وزیر راه و  شهرسازی درباره خرید هواپیماهای جدید گفت: ترجیح ما این است که قراردادهای خرید هواپیما از شرکت ایرباس،‌ بویینگ و ای.تی.آر  در حالت فعلی باقی بمانند و فسخ نشوند.

فخریه‌کاشان تصریح کرد: اما سه شرکت ایرباس،‌ بویینگ و ای.تی.آر بنابر الزام قانونی مجبور به فسخ قراردادها هستند و از14 اگوست به بعد  یا 6 نوامبر به بعد باید دفاتر و حساب‌های همکاری با ایران را ببندند به همین دلیل خواستار روشن کردن تکلیف قراردادها هستند.

او گفت: هنوز فرصت حفظ قراردادها را داریم و در حال مذاکره با این شرکت‌ها برای عدم فسخ قراردادها هستیم، در نهایت یا قراردادها فسخ و یا معلق باقی می‌مانند.   

 مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: این‌طور نخواهند بود که با فسخ این قراردادها بویینگ، ایرباس و ای.تی.آر به ایران‌ایر غرامت بپردازند اما به‌طورقطع عدم فروش این تعداد هواپیما به ایران زیان بزرگی برای این شرکت‌ها است.

فخریه‌کاشان افزود:‌ همه تلاش‌ها بر این بود که قراردادی داشته باشیم که نه ما دچار زیان شویم و نه شرکت‌های طرف قرارداد. اگر این قرارداد را در شرایط دیگری که ناشی از برجام نبود فسخ می‌کردند به‌طورقطع باید خسارت به ایران‌ایر پرداخت می‌کردند اما این قراردادها در شرایطی فسخ می‌شود که تابع نظر آن‌ها نیست.

او درباره احتمال تهاتر نفت ایران با سوخوی روسی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای مذاکره با سوخو و نوسازی ناوگان ایران ایر با استفاده از این هواپیما نداریم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید تاکید کرد: سایر شرکت‌های هواپیمایی در خرید هواپیماهای سوخو چه با موتور روسی و چه موتور غربی مختار هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.