| کد خبر: 170179 |

◄ برقراری پرواز مستقیم ایران-ترکمنستان ضروری است

سفیر ایران در ترکمنستان به تشریح روابط بین دو کشور پرداخت و برخی از ضرورت‌های برقراری پرواز مستقیم را برشمرد.

تین نیوز

سفیر ایران در ترکمنستان به تشریح روابط بین دو کشور پرداخت و برخی از ضرورت‌های برقراری پرواز مستقیم را برشمرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، محمد احمدی گفت: بیش‌ترین سفر شهروندان ترکمسنتان به ایران به شهر مشهد و زیارت اختصاص دارد و بخش دیگری نیز مربوط به درمان است.

او به قطع  پروازهای مستقیم مسافرتی در سال‌های اخیر بین دو کشور اشاره کرد و گفت: علت قطع پروازهای مستقیم بین دو کشور نداشتن صرفه اقتصادی برای ایرلاین‌ها بوده است.

سفیر کشورمان در ادامه تاکید کرد: با اجرای تبادل دانشجو میان دانشگاه عشق‌آباد و مشهد که در آخرین دیدار رئیسان جمهوری ایران و ترکمنستان راه‌اندازی خطوط هوایی ضروری است.

احمدی افزود: ترکمنستان در صدور ویزا به‌طرف ایرانی بسیار محتاطانه برخورد می‌کند. ایران روزانه 100‌ویزا برای شهروندان ترکمنستان صادر می‌کند، درحالی‌که آن‌ها روزانه حدود 50‌ویزا صادر می‌کنند.

سفیر ایران گفت: در اوایل استقلال، یک شرکت ایرانی در ترکمنستان جاده‌سازی کرده است که تجربه کیفیت و امنیت این جاده سبب شد، پس از گذشت سال‌ها از آن پروژه به نیکی یادکرده و برای سپردن پروژه جاده‌سازی به طول 15‌هزار کیلومتر به شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کنند.

احمدی افزود: ایران و ترکمنستان پس از استقلال این کشور روابط دوستانه‌ای با یکدیگر داشتند به‌گونه‌ای که ترکمنستان گاز خود را پیش از روسیه و چین به ایران ارسال کرد.

وی ادامه داد: ایران بیش‌ترین همکاری و ارتباطات اقتصادی را در کشورهای آسیای میانه و قفقاز با ترکمنستان دارد و حتی با توجه به کاهش این مناسبات اقتصادی در سال‌های اخیر بازهم ترکمنستان شریک نخست ایران در این منطقه محسوب می‌شود.

سفیر ایران در عشق‌آباد افزود: چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی در دیدار رئیسان جمهوری دو کشور 60‌میلیارد‌دلار هدف‌گذاری شده بود که سوتفاهم‌های بدهی گاز و برق ازیک‌طرف و مشکلات تجار و خودکفایی ترکمنستان در اقلام وارداتی از طرف دیگر سبب شد این انتظار تاکنون محقق نشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.