| کد خبر: 153678 |

مناطق آزاد فراتر از انتظار در تحقق اقتصاد مقاومتی

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: مناطق آزاد کشور در اجرای برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، عملکرد چشمگیری را در 7 ماهه نخست سال ثبت نمودند.

تین نیوز

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: مناطق آزاد کشور در اجرای برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، عملکرد چشمگیری را در 7 ماهه نخست سال ثبت نمودند.

به گزارش فرینا، معاون تولید، صادرات و فناوری این دبیرخانه اعلام کرد: مناطق آزاد کشور در اجرای برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، عملکرد چشمگیری را در 7 ماهه نخست سال ثبت نمودند. این عملکرد بیانگر تحقق ۱۳۴% اهداف از پیش تعیین شده در دوره ی 7 ابتدای سال96 می باشد. طبق برنامه ابلاغی از سوی ستاد اقتصادمقاومتی، مقرر بوده است 58درصد اهداف کمی کل سال 1396 در این دوره 7 ماهه تحقق یابد حال آنکه بصورت میانگین 69درصد اهداف کمی کل سال در این دوره ی 7 ماهه محقق گردیده است.

استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گزارش عملکرد مناطق آزاد در خصوص تاسیس شرکتهای دانش بنیان و فناور از موفقیت مناطق آزاد و گذر از کل اهداف سالیانه در دوره ی هفت ماهه مناطق در این حوزه خبر داد.
مهدی بازارگان از رشد قابل توجه استقرار شرکت های دانش بنیان در هفت ماهه نخست سالجاری در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: استقرار این شرکت ها در هفت ماهه نخست سال نسبت به عملکرد تا انتهای سال ۹۵، حدود 31 درصد رشد را نشان می دهد و این رقم فراتر از برنامه ی ابلاغی با هدف 20 درصدی در برنامه است و انتظار می رود مناطق آزاد در این بخش تا پایان سال نسبت به کل هدف تعیین شده عملکردی 200 درصدی را تجربه کنند.
وی افزود: عملکرد این مناطق در بخش حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور نشان می دهد، تا پایان سال 95 تعداد 200 شرکت در این مناطق تاسیس شده بوده (عملکرد سال 95 برابر 90 واحد) و برنامه تعیین شده در سال جاری، تاسیس 40 شرکت دانش بنیان و فناور جدید در این مناطق است. تا انتهای مهرماه سال 96 ایجاد 22 شرکت پیش بینی شده بود، در حالی که عملکرد هفت ماهه اول نشان می دهد 62 شرکت دانش بنیان یعنی 3 برابر تعداد هدفگذاری شده، در این بازه زمانی در مناطق آزاد جذب شده اند و مجموع واحدهای دانش بنیان و فناور مستقر در مناطق آزاد به 262 واحد افزایش یافته است.

افزایش صادرات

بازارگان به پیشرفت مناطق آزاد کشور در بخش صادرات و صادرات مجدد اشاره کرد و افزود: گزارش اخیر نشان می دهد، صادرات کالای تولیدی ، خدمات و صادارت مجدد در این مناطق نیز پیشرفت خوبی را تجربه کرده است. مناطق آزاد در صادرات و صادرات مجدد تا انتهای مهرماه سال جاری توانستند از رشد 30 درصدی عبور کنند و پیش بینی ها نشان می دهد در پایان سال مجموع صادرات و صادرات مجدد نسبت به کل هدف سال بیش از اهداف ابلاغی را محقق نمایند.
وی گفت: بر اساس وظایفی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر عهده مناطق آزاد گذاشته شده است، عملکرد این مناطق در صادرات و صادرات مجدد در سال 95 رقمی حدود 814 میلیون دلار بود که در سال جاری بیش از یک میلیارد دلار هدفگذاری شده است. رقم هدفگذاری شده در هفت ماهه نخست سال جاری در مجموع صادرات 512 میلیون دلار بود و عملکرد این مناطق نشان می دهد رقمی حدود 523 میلیون دلاردر این دوره زمانی محقق شده است.
با رشد 31 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته و همچنین تحقق ۵۰% از اهداف کل سال تا انتهای مهر ماه، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری مناطق آزاد در صادرات و صادرات مجدد نیز به هدف 1 میلیارد دلاری دست پیدا نمایند.

افزایش صادرات به کشورهای همسایه

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق گفت: از دیگر برنامه های ابلاغ شده به مناطق آزاد، افزایش مبادلات با کشورهای همسایه با رویکرد افزایش صادرات طرف ایرانی می باشد. مناطق آزاد در سال 95 به کشورهای حوزه تاثیر خود 219 میلیون دلار کالا و خدمات صادر کردند (از سرجمع صادرات و صادرات مجدد) و رقم هدفگذاری شده در این مناطق در سال جاری 264 میلیون دلار است.
بر اساس این گزارش رقم 141 میلیون دلاری تا انتهای مهرماه پیش بینی شده بود که عملکرد مناطق نشان می دهد، مناطق آزاد در این بازه بیش از این رقم و حدود 154 میلیون دلار کالا و خدمات با کشورهای حوزه تاثیر مبادله کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 34 درصد رشد را نشان می دهد.

افزایش گردشگر خارجی

وی در ادامه به رشد 34 درصدی حضور گردشگر خارجی در مناطق آزاد کشور در سالجاری اشاره کرد و افزود: عملکرد مناطق آزاد کشور در سال ۹۵، بیش از 39 هزار گردشگر خارجی با حداقل یک شب اقامت از این مناطق دیدن کردند و رقم هدفگذاری شده در سال 96 با رشد 10درصد بیش از 43 هزار نفر است.
رقم هدف گذاری شده برای جذب گردشگران خارجی در این مناطق تا انتهای مهرماه، 23 هزار نفر تعیین شده بود که گزارش عملکرد مناطق نشان می دهد بیش از 28 هزار گردشگر خارجی در این مدت در مناطق آزاد اقامت داشته اند. که این رقم 34 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد و بیش از 65 درصد اهداف شده جهت کل سال تا انتهای مهرماه محقق گردیده است.

برگزاری نمایشگاه های ارائه محصولات و توانمندی ها

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از برگزاری 44 نمایشگاه تخصصی تا انتهای مهرماه سالجاری در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: مناطق آزاد در سال ۹۵، تعداد 61 نمایشگاه برگزار نموده اند، رقمی که باید بر اساس هدفگذاری های تعیین شده تا پایان سال جاری به 76 نمایشگاه برسد.
تعداد برگزاری نمایشگاه هدفگذاری شده برای بازه ی 7 ماهه ی سال ۹۶، 38 نمایشگاه بود و گزارش عملکرد مناطق نشان می دهد 44 نمایشگاه در این مدت برگزار شده است در حالی که در نیمه اول سال گذشته 18 نمایشگاه برگزار شده، مقایسه این دوره های مشابه 144 درصد رشد را نشان می هد. با توجه به تحقق 58 درصد از کل هدف سالیانه در نیمه ی نخست، مناطق آزاد در تحقق اهداف این پروژه نیز موفق خواهند بود.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.