| کد خبر: 261948 |

تالاب هامون؛ کانون خیزش گرد و خاک شرق کشور

با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گرد و خاک شرق کشور است.

تین نیوز

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با ادامه رشد ناهنجاری ال نینو، آخرین خروجی مدل های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می دهد پاییز امسال بارش در حوضه های آبریز هیرمند و هامون بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تداوم رشد ناهنجاری ال نینو و تغییرات در سایر شاخص های دورپیوندی، آخرین خروجی مدل های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می دهد که در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، وظیفه افزود: بر اساس این مدل ها با احتمال ۴۰ تا ۶۰ درصد تقریبا کل مساحت افغانستان در ماه های نوامبر و دسامبر  و ژانویه بارش های نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد  در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدل های پیش بینی فصلی نشان می دهد که حوضه های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت. 

 رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گرد و خاک شرق کشور است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.