◄ ارجاع طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان بین شهری به کمیسیون عمران و اجتماعی/ رانندگی جزو مشاغل سخت و زیان آور می شود؟
نمایندگان مجلس امروز در حالی با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، موافقت کردند و این طرح را برای بررسی به کمیسیون های عمران و اجتماعی ارجاع دادند که این سوال برای رانندگان کامیون و اتوبوس مطرح است که آیا طرح مذکور به قرار گرفتن شغل رانندگی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور مرتبط می شود یا خیر.

نمایندگان مجلس امروز در حالی با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، موافقت کردند و این طرح را برای بررسی به کمیسیون های عمران و اجتماعی ارجاع دادند که این سوال برای رانندگان کامیون و اتوبوس مطرح است که آیا طرح مذکور به قرار گرفتن شغل رانندگی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور مرتبط می شود یاخیر؟
به گزارش تین نیوز، برای پاسخگویی به این پرسش لازم است اظهارات فرامرز شاهسواری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مرور گردد.
بر اساس گزارشی که خبرگزاری مجلس از جلسه امروز منتشر کرده است، فرامرز شاهسواری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان جاده ای، گفته است: در جلسه روز یکشنبه مورخ ۸/۴/۱۴۰۴، با حضور دستگاه های اجرایی و کارشناسان ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ۳ تبصره به قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، اضافه می شود، گفت: پس از تبصره ۱، سه تبصره الحاق و شماره تبصره های بعدی اصلاح خواهد شد. در تبصره ۲ آمده است: رانندگان مشمول صدور بارنامه و صورت وضعیت مسافر، با پرداخت ۱۳.۵ درصد حق بیمه از دستمزد مقطوع و پرداخت ۱۳.۵ درصد دیگر از محل منابع پیش بینی شده در تبصره ۳ این قانون، تحت پوشش کامل قانون تامین اجتماعی قرار می گیرند.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تبصره ۳ طرح مذکور، افزود: به منظور تامین ۱۳،۵ درصد مابقی منابع حق بیمه موضوع ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل کالا و مسافر و باربری ها مکلفند ۲.۵ درصد از کرایه بارنامه و ۴ درصد از کرایه مسافر را به صورت مستقیم و برخط به حساب اختصاصی سازمان تأمین اجتماعی واریز کنند.
وی افزود: سازمان موظف است گزارش عملکرد این حساب را هر سه ماه یک بار به کمیسیون های اجتماعی و عمران ارائه دهد. تخلف از این قانون، علاوه بر جبران خسارت، محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ را در پی خواهد داشت. همچنین رانندگان حمل و نقل عمومی درون شهری، به جز رانندگان سکوهای مجازی همچنان تحت پوشش بیمه باقی خواهند ماند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره ۴ طرح مذکور وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و سکوهای حمل و نقل مجازی موظفند اطلاعات و فهرست رانندگان مشمول را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهند و سامانه پرداخت مستقیم حق بیمه ایجاد کنند. شاخص های تعیین حداقل فعالیت رانندگان مشمول بر مبنای مسافت، ساعات کار، تعداد سفر و میزان درآمد و متناسب سازی درصدهای مقرر در تبصره ۳ این قانون تا سقف ۲ درصد کاهش یا افزایش به میزان حق بیمه لازم برای پوشش حق بیمه رانندگان جاری و متقاضیان جدید مشمول این قانون بر اساس عملکرد حساب مذکور به موجب آئین نامه ای است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی تهیه و حداکثر ظرف ۳ ماه به تصویب هیئت وزیران می رسد.
به گزارش تین نیوز، با توجه به جزئیاتی که فرامرز شاهسواری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان، اعلام کرده مشخص می شود در طرح اصلاح قانون بیمه اشاره ای به سخت و زیان آور شناخته شدن شغل رانندگی بین شهری نشده است.
اگرچه این موضوع را نیز باید در نظر داشت که فعلا کلیات طرح مذکور مصوب شده و در واقع طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون های عمران و اجتماعی ارجاع شده و ممکن است در کمیسیون های تخصصی تغییراتی درآن اعمال شود. در همین زمینه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز تاکید کرده که دو کمیسیون عمران و اجتماعی به گونه ای این طرح را بررسی کنند که حقی از کسی ضایع نشود.