| کد خبر: 252225 |

◄ وضعیت رسوب نهاده در بندر امام؛ بررسی علل و ارائه راهکار

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس گزارشی از وضعیت رسوب نهاده در بندر امام خمینی با بررسی علل بروز این مشکل و همچنین ارائه راهکارهایی در این مورد منتشر کرد.

تین نیوز

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس گزارشی از وضعیت رسوب نهاده در بندر امام خمینی با بررسی علل بروز این مشکل و همچنین ارائه راهکارهایی در این مورد منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز ، در این گزارش دلایل رسوب کالا در گمرکات واکاوی شده است.

در چکیده این گزارش آمده است: با وجود تکلیف صریح معین در ماده 3 «قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» مبنی بر نیل به خودکفایی در کالاهای اساسی، در حال حاضر تداوم تولیدات دامی در کشور به واردات نهاده های دامی وابسته است.

در ادامه تاکید شده است: بیشترین میزان واردات نهاده های دامی به کشور از طریق بندر امام خمینی (ره) انجام می شود. متاسفانه بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در تاریخ 17 دی ماه 1401 ، بیش از 5. 2 میلیون تن نهاده دامی در این بندر دپو شده است. بخش قابل توجهی از نهاده های دامی دپو شده در بندر امام خمینی (ره) توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور وارد شده است و به دلیل مشکلات این شرکت، ازجمله کمبود نقدینگی، اشکال در اجرای مناقصه حمل، سو مدیریت و عدم رضایت رانندگان، شرکت مذکور قادر به ترخیص و بارگیری نهاده های دامی وارد شده نمی باشد و در صورتی که اقدامی عاجل، قاطع و جهادی صورت نگیرد، نهاده های مذکور در معرض آلودگی، کاهش کیفیت و خودسوزی قرار خواهند گرفت و بالتبع با کمبود نهاده در داخل کشور، تولیدات دامی دچار چالش اساسی خواهند شد.

در این گزارش عنوان شده است: از این رو ضمن تاکید بر تکالیف قانونی موجود، مبنی بر واگذاری تصدی گری فرایند واردات کالاهای اساسی به بخش های غیردولتی، پیشنهاد می شود در شرایط موجود، با بهره گیری از ظرفیت بخش های غیردولتی، ناوگان ریلی و در صورت اضطرار ناوگان نیروهای مسلح، در تخلیه محموله های وارداتی تسریع شود. همزمان، به منظور اصلاح فرایند حمل کالاهای اساسی در کوتاه مدت، کمیته ای متشکل از دستگاه های اجرایی و نظارتی و فعالان ذیربط، ضمن رفع ایرادات موجود، کلیه جزئیات مربوط به واردات و توزیع کالاهای اساسی را از طریق سامانه سپاری به طور برخط رصد و مدیریت نمایند.

در بخش خلاصه مدیریتی این گزارش نیز آمده است: برخلاف ماده 3  «قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» مبنی بر نیل به خودکفایی، تداوم تولیدات دامی کشور به واردات نهاده های دامی وابسته است. هرگونه اختلال در روند ترخیص و بارگیری کالاهای وارد شده و کند نمودن جریان خروج بار از بندر به داخل کشور، سبب تجمع و دپوی کالاهای اساسی در این بندر خواهد شد. طبق آخرین اطلاعات، دپوی کالاهای اساسی موجود در انبارهای بندر امام خمینی (ره) در تاریخ 25 / 9/ 1401 به رقم 3 میلیون و 507 هزار تن رسیده است. مقایسه مقادیر دپوی نهاده های دامی در تاریخ مذکور با زمان مشابه در سال 1400 نیز حاکی از افزایش 6. 42 درصدی دپوی این اقلام می باشد. بر اساس بررسی ها، میزان دپوی کالاهای اساسی در اوایل آبان سال 1401 به رقم بی سابقه حدود 4 میلیون تن رسیده بود.

در ادامه تاکید شده است: در آسیب شناسی این وضعیت، بیشتر عوامل به عملکرد شرکت های دولتی به ویژه شرکت پشتیبانی امور دام برمی گردد، به طوری که اگرچه بر اساس تبصره 3 از بند «ب » ماده 3 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 08 / 11 / 1386 ، دولت مکلف است در حد مقابله با بحران نسبت به تامین کالاهای اساسی برای مدت معین، تمهیدات لازم را بیندیشد؛ ولی در شرایط حاضر شرکت پشتیبانی امور دام با واردات بیش از نیاز نهاده های دامی به عنوان رقیب بخش غیردولتی عمل نموده است. از طرف دیگر این شرکت با مشکل تأمین منابع مالی روبرو است و قادر به تامین هزینه های لازم به منظور ترخیص نهاده های دامی نیست.

برای مطالعه متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

 

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.