◄ توافق مجلس و وزارت راه و شهرسازی: بالاخره واردات ۲۰۰ لکوموتیو از چین منتفی شد
سیدمصطفی میرسلیم یکی از نمایندگانی سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی و بر اساس صورتجلسه پیوست، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شد.
سرانجام پس از برگزاری چندین جلسه بین اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن در خصوص واردات لکوموتیو، سید مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی و بر اساس صورتجلسه پیوست، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شد.
به گزارش تین نیوز، جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی و سید مصطفی میرسلیم در تاریخ 1401/02/26 در دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
این جلسه پیرو جلسه دیگری بود که در کمیسیون عمران برگزار شد و پاسخ های رستم قاسمی نمایندگان سوال کنند از جمله سیدمصطفی میرسلیم را قانع نکرد.
مضمون سوال میرسلیم این بود که: «چرا وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به امکانات ساخت و تولید داخلی مبادرت به واردات 200 لکوموتیو از چین کرده است؟»
در شرح این سوال آمده بود:
از انعقاد قرارداد خرید 200 لکوموتیو از چین با خبر شدم با توجه به امکانات داخلی، لطفا به این سوالات پاسخ دهید:
1- چه شناختی از قابلیت ها و ظرفیت ساخت و تولید لکوموتیو در کشور در آن وزارت وجود دارد؟
2- چرا بدون توجه به توانایی های داخلی مبادرت به عقد قرارداد با چینی ها شده است؟
3- چه تضمینی درباره کیفیت محصولات چینی وجود دارد؟ آیا صرفا معیارهای اقتصادی انگیزه چنین اقدامی بوده است؟
4- با توجه به سابقه این قبیل واردات چه اقدامی برای مشارکت در زمینه ساخت داخلی آن انجام شده است؟
5- این خرید از خارج، با توجه به توانایی های اثبات شده داخلی، در زمینه موتور و کشنده، با کدام یک از بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی سازگار است؟
6- چرا منابع محدود ارزی کشور که باید صرف تسهیل ساخت و تولید در داخل و اشتغال آفرینی شود به کیسه رقبای ما در خارج سرازیر شده است؟
اکنون و به دنبال برگزاری جلسه روز 26 / 2/ 1401 در دفتر رستم قاسمی و با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی، این نماینده مجلس از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شده است.
در این جلسه تفاهم شد که:
1- با توجه به قابلیت های اثبات شده ساخت داخلی، راه آهن نیاز خود را به استناد طرح جامع به کنسرسیوم لکوموتیوسازان عرضه کند.
2- کنسرسیوم یاد شده نسبت به تامین نیاز در حد ظرفیت داخلی اقدام کند و برای مازاد بر آن با مساعدت وزارت راه و شهرسازی نسبت به عقد قرارداد تامین از خارج با رعایت شرط رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و اقدام کند.
3- با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران داخلی، تامین سرمایه مورد نیاز با عقد قرارداد مناسب بین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذاری انجام گیرد به گونه ای که در برگیرنده ضمانت بازگشت سرمایه باشد.
4- نظارت مدیریتی و فنی را راه آهن متقبل شود.
به گزارش تین نیوز، بر این اساس و با توجه به اعلام سیدمصطفی میرسلیم در مورد قانع کننده بودن پاسخ های رستم قاسمی، در حال حاضر لازم است وزیر راه و شهرسازی، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان را که در بحث حمل و نقل ریلی از رستم قاسمی سوال کرده است، قانع کند.
مضمون سوال مهدی طغیانی این بوده است:
- چه برنامه و اقدام جدی در جهت رفع موانع سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی از طریق اجرای سیاست های کلی اصل 44 این حوزه انجام گرفته است؟
همچنین در شرح این سوال آمده است: با اینکه حمل و نقل ریلی بی خطرترین و جدی ترین گزینه در دنیاست اما متاسفانه در ایران، سرمایه گذاری اندک در این حوزه سبب شده است که نه تنها حمل و نقل ریلی بار و مسافر توسعه نیابد بلکه روز به روز هم وضعیت بدتر شود به طوریکه در ده سال گذشته 10 میلیون نفر از مسافران حمل و نقل ریلی کم شده و به همین نسبت هم از میزان بار جابجا شده با حمل و نقل ریلی کاهش یافته است.
به گزارش تین نیوز، تعامل صورت گرفته بین دولت و مجلس در زمینه تامین ناوگان ریلی با استقبال بخش حمل و نقل همراه شده و این بخش امیدوار است این قبیل توافقات عملیاتی شده و صرفا به نوشتن و امضا کردن اکتفا نشود و مجلس نیز به واسطه وظایف نظارتی خود، اجرای کار را دنبال کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.