| کد خبر: 242854 |

پس از روسیه و چین؛

◄ اندونزی هم به کشورهای مورد نظر مسئولان برای واردات لکوموتیو اضافه شد

در حالی وزیر راه و شهرسازی امروز سه شنبه 20 اردیبهشت پاسخگوی پرسش های نمایندگان در مورد وضعیت حمل و نقل ریلی است و واردات لکوموتیو یکی از مهمترین محورهای این پرسش است که نه تنها چین و روسیه بلکه اخیرا نام کشور اندونزی نیز جزو کشورهای مورد نظر مقامات مسئول برای واردات لکوموتیو، مطرح شده است.

تین نیوز

در حالی وزیر راه و شهرسازی امروز سه شنبه 20 اردیبهشت پاسخگوی پرسش های نمایندگان در مورد  وضعیت حمل و نقل ریلی است و واردات لکوموتیو یکی از مهمترین محورهای این پرسش است که نه تنها چین و روسیه بلکه اخیرا نام کشور اندونزی نیز جزو کشورهای مورد نظر  مقامات مسئول برای واردات لکوموتیو، مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز، ماجرا از این قرار است که روز 17 اردیبهشت دیداری بین وزیر صمت با رحمت گوبل نایب‌ رئیس مجلس نمایندگان اندونزی در تهران صورت گرفت که در حاشیه آن،  سید رضا فاطمی امین به خبرنگار صدا و سیما گفت ایران و اندونزی می توانند در موضوعات بسیار متنوعی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وزیر صمت افزود: ایران می تواند در حوزه کائوچو، کاغذ، روغن و لکوموتیو از اندونزی واردات داشته باشد و از آن طرف می توانیم فولاد، دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات فنی و مهندسی عرضه کنیم(فیلم پیوست).

وی عنوان کرد که با تشکیل یک کارگروه مشترک تا 2 ماه آینده نقشه راهی نیز برای توسعه مبادلات اقتصادی دو کشور تدوین می شود.

بیشتر بخوانید: ماموریت غیرممکن

در خبری که ایرنا از این دیدار منتشر کرده نیز آمده است که  وزیر صمت با تاکید بر ضرورت انجام سرمایه‌ گذاری‌های مشترک میان دو کشور، گفت: انجام سرمایه‌ گذاری‌ های مشترک روابط میان دو کشور را عمیق‌ تر و گسترده‌ تر خواهد کرد.

وی به توانمندی‌ های اندونزی در ساخت لکوموتیو اشاره کرد و ادامه‌ داد: اندونزی می‌ تواند در این حوزه در کشورمان برای تامین نیاز داخل و صادرات به کشورهای همجوار، سرمایه‌ گذاری کند.

قابل ذکر است رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز به سوال سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران با این مضمون که «چرا وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به امکانات ساخت و تولید داخلی مبادرت به واردات 200 لکوموتیو از چین کرده است؟» پاسخ می دهد.

در شرح سوال میر سلیم آمده است:

1- چه شناختی از قابلیت ها و ظرفیت ساخت و تولید لکوموتیو در کشور در آن وزارت وجود دارد؟

2- چرا بدون توجه به توانایی های داخلی مبادرت به عقد قرارداد به چینی ها شده است؟

3- چه تضمینی درباره کیفیت محصولات چینی وجود دارد؟ آیا صرفا معیارهای اقتصادی انگیزه چنین اقدامی بوده است؟

4- با توجه به سابقه این قبیل واردات چه اقدامی برای مشارکت در زمینه ساخت داخلی آن انجام شده است؟

5- این خرید از خارج، با توجه به توانایی های اثبات شده داخلی، در زمینه موتور و کشنده، با کدام یک از بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سازگار است؟

6- چرا منابع محدود ارزی کشور که باید صرف تسهیل ساخت و تولید در داخل و اشتغال آفرینی شود به کیسه رقبای ما در خارج سرازیر شده است؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 2

    سلام. چرا اطلاعات غلط به وزیر میدهید؟ خودتان هم میدانید که با کمبود لکوموتیو مواجه نیستید.
    در حالیکه تعمیرات و بازسازی لکوموتیوها و بازگشت به سرویس آنها بدلیل نپرداختن مطالبات پیمانکاران متوقف شده و در حالی که مالکان لکوموتیو مطالبات خود بابت اجاره را از راه آهن دریافت نکرده و لکوموتیو یشان به همین دلیل خوابیده ، چرا دنبال خرید لکوموتیو نو هستید؟
    وای به حال ملتی که اختیار مالشان را داده اند دست شما

    • ناشناس 0 0

      ما همین الان حداقل 400 لکوموتیو کم داریم پس فردا راه آهن همدان سنندج , میانه اردبیل , رشت کاسپین , رشت آستارا , چابهار زاهدان , بیرجند یونسی , اصفهان شهرکرد , شیراز بوشهر و ... افتتاح بشن میزان نیاز ما بیشتر هم خواهد شد درواقع ما باید به 25 هزار کیلومتر شبکه ریلی برسیم که نزدیک استانداردها باشیم و این ریل باید به مرزها برسد میزان تولید داخل چقدر است ؟ مگر می شود امورات کشور را معطل گذاشت تا تولید داخلی برسه ؟ بعد یک سوال که برای همه مردم هست شما مگر نمی گید ما صنایع مفصل , قدیمی و بزرگی که همراه با علم روزه و بومی هم هستش داریم ؟ پس چرا امثال هپکو و ... همش دستشون به لیست خرید داخلی درازه ؟ مگر نمی گید بهترین تولیدات لکوموتیو را به شکل بومی داریم ؟ پس چرا از واردات اعلام نگرانی می کنید ؟ یعنی نیم درصد از بازار آفریقا که سر و ته ندارد برای ما نیست ؟ یا بازار آمریکای جنوبی و ... هی نشستید دولت سفارش بده ؟ شما که این همه ادعا دارید چرا نمی تونید یک بازار خارجی , 2 تا شریک بین المللی پیدا کنید ؟ همش بازار انحصاری خواستن که نمی شه شما باید بتونید تو همین بازار خودمان هم با محصولات خارجی رقابت کنید همه دنیا همینه این فقط ایرانه که صنایعش تشنه بازار انحصاری هستند !