| کد خبر: 234064 |

◄ تفکیک نشدن وزارت راه و شهرسازی مانع جهش مسکن است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسکوت‌ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی منجر به فرصت‌سوزی می‌شود و عملاً طرح جهش مسکن را از دست می‌دهیم؛ از این رو، امیدواریم این طرح در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسکوت‌ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی منجر به فرصت‌سوزی می‌شود و عملاً طرح جهش مسکن را از دست می‌دهیم؛ از این رو، امیدواریم این طرح در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا رضایی کوچی افزود: در کمیسیون عمران و مرکز پژوهش‌های مجلس از معاونین وزارت خانه‌ها و تمام مدیران و استانداران و کارشناسان، نظر گرفته‌ایم و همه بر این موضع معتقدند که انتزاع و تفکیک این وزارتخانه به نفع کشور است و امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

وی اظهار کرد: با توجه به دو موضوع مهم "حجم کار سنگین" و "تنوع در نوع کار" در وزارت راه و شهرسازی معتقد هستیم، حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی به شدت مورد کم لطفی قرار گرفته است و دچار اشکالات اساسی است.

وی ابراز کرد: در بحث حمل و نقل ریلی سهم بار و مسافر در جابه‌جایی از شبکه ریلی کمتر از ۱۰درصد است که این با برنامه بالا دستی تفاوت بسیار دارد و به این معنا است که در توسعه شبکه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم.

وی تصریح کرد: آمار فوتی بیش از ۱۷ هزار نفر در سال  در جاده ها به این معنا است که کمیت و کیفیت جاده‌ها دارای مشکلات اساسی است. جاده‌های روستایی متأسفانه به فراموشی سپرده شده‌اند بسیاری از جاده‌ها نیاز به روکش آسفالت دارند که به لحاظ کمبود اعتبارات، آسفالت‌ها تخریب می‌شوند و کیفیت لازم را ندارند.

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث حمل و نقل هوایی بسیاری از خطوط هوایی تأخیر دارند و دارای فرسودگی هستند و نظارتی هم بر قیمت بلیط‌ها وجود ندارد و به این حوزه هم کمتر توجه شده است.

رضایی گفت: در بحث بنادر بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم، به دو دریای جنوب و شمال متصل هستیم، ولی از اقتصاد دریا استفاده نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: سهم دریا در اقتصاد کشور بسیار ضعیف است و نتوانستیم اقتصاد دریا محور را در کشور جا بیندازیم و از این ظرفیت خدادادی کمتر استفاده کردیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث ترانزیت باید بگویم امروز می توانیم محور ترانزیت دو کشور پهناور هند و چین به سمت اروپا باشیم، اما کشورهای همسایه از این ظرفیت بیشتر استفاده کرده‌اند  و در کشور ما این حوزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه بسیاری از بافت‌ها مسکونی بر روی گسل‌ها ساخته شده است که  امکان خسارت بسیاری وجود دارد، افزود: حدود ۴ میلیون واحد مسکونی کم داریم و ۲۲ میلیون نفر هم در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و این نشان از کم‌کاری در این حوزه است.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح های تفصیلی و جامع کمیسیون در شورای عالی شهرسازی، کارشناسی نشده است. در حالی صف‌های طولانی از طرح‌ها در شورای عالی شهرسازی را داریم.

وی تصریح کرد: این مشکلات نشان می‌دهد که این دو حوزه بسیار سنگین هستند و تناسبی هم با هم ندارند. اگر می‌خواهیم چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال بسازیم باید وزارت‌خانه جدید داشته باشیم.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.