| کد خبر: 230497 |

قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مسکن را ارزان کرد

سخنگوی کمیسیون حمایت و جهش تولید مجلس با اشاره به آمار بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در فروردین از آغاز تاثیرات تقنینی مجلس در حوزه مسکن خبر داد.

تین نیوز

سخنگوی کمیسیون حمایت و جهش تولید مجلس با اشاره به آمار بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در فروردین از آغاز تاثیرات تقنینی مجلس در حوزه مسکن خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت رحیم زارع گفت: هرچند براساس تجربه سال‌های گذشته با نزدیک شدن به خرداد ماه قیمت مسکن تحت تاثیر تورم سالانه قرار گرفته و افزایش می‌یافت، اما طبق گزارش‌های رسیده اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب کاهشی شدن بهای مسکن شده است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که اجرای این قانون، تأثیر بیشتری در بازار مسکن در ماه‌های آینده در پی داشته باشد، افزود: از سال ۹۷ تا ماه‌های پایانی سال گذشته و پیش از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، بازار مسکن کشور شاهد جهش قیمتی شدیدی بود و این موضوع موجب فشار به خانواده‌های متقاضی مسکن شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که رفع این شوک قیمتی در بازار مسکن نیازمند اتخاذ و اجرایی شدن دو سیاست از جمله ساماندهی تقاضای بازار مسکن به منظور مهار تقاضای سوداگری و افزایش عرضه خانه به بازار بود، طرح‌های مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه و جهش تولید مسکن در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه متوسط قیمت خرید و فروش واحد‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن ۳.۱ درصد کاهش یافته است، ادامه داد:یکی از نتایج اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی افزایش عرضه مسکن به بازار است، زیرا به موجب این قانون افرادی که با هدف سوداگری در بازار، مسکن خریداری کرده، اما آن را عرضه نمی‌کنند، ناچارند هر ساله مالیات‌های سنگین پرداخت کنند در نتیجه این افراد عطای خالی نگه داشتن خانه‌های خود را به لقایش می‌بخشند.

زارع تصریح کرد:می توان تاثیر ناشی از اجرای قانون مالیات برخانه‌های خالی را در بازار کنونی مسکن تا حدودی مشاهده کرد و آثار آن که ثبات قیمت و در برخی موارد کاهش بهای مسکن است دید، زیرا اجرای قانون مذکور انگیزه فعالان اقتصادی برای عرضه‌ی واحد‌های مسکونی ساخته شده، اما عرضه نشده به بازار را، برای استفاده مصرف کنندگان بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در بسیاری از کشور‌ها از سال‌ها قبل مورد توجه بوده و اجرایی می‌شود، ادامه داد: برخی کشور‌ها در در مقطع زمانی مورد نیاز، درصد اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را تشدید کردند به طور مثال در ونکوور کانادا نرخ اخذ مالیات بر خانه‌های خالی افزایش یافت.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت و جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس ادامه داد: با اجرای دقیق و پیگیری دستگاه‌های مسئول می‌توان شاهد تاثیرگذاری بیشتر قانون مالیات بر خانه‌های خالی در بازار باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.